Kom deg bort skjitens høytrykk!


 

Nå er det søren meg ikke mange dagene til julen ringes inn. For å si det slik, så ser det veldig begredelig ut for de av dere som gjerne vil ha julesnø. Akkurat nå tvinges julesnøen bort ved at et stabilt høytrykk har befestet seg i Mellom-Europa og som blir liggende der å surre i en del dager. Det vil igjen si at lavtrykk på lavtrykk blir presset nordover og dessverre inn i mot vårt land. Dette vil igjen si at tiden frem mot jul og høyst sannsynligvis romjulen blir preget av veldig variert vær med snø, litt regn og kortere perioder med oppholdsvær. En romjul preget at mye vær.  
 

Vestavindsbeltet/jetstrømmen er veldig sterkt for tiden selv om vi vil oppleve en del vinder fra sør og sørøst så er vindene særs milde for årstiden og som vil sørge for at temperaturen vil veksle mellom et par plussgrader til like under null. Dette betyr dessverre at julesnøen som mange håper på holder seg borte og hvor nissen helst bør montere på jul på sin slede om han skal lande på bakken. For det blir mye barmark for de fleste av oss og du må enten et stykke inn i landet eller opp i fjellet før du får oppleve snøen. Når det gjelder for Snåsa så er det sjanser for snø både til jul og i romjulen, men også her blir det veldig variert og til tider også mildt slik at nedbøren som kommer vil være rimelig fuktig. 

Jetstrømmen = En strøm som skiller mellom kald polarluft og varm tropisk luft. Denne sterke strømmen med luft svirrer over hodene våre og krummer seg godt over den nordlige halvkule. I perioder kan jetstrømmen “stoppe” litt opp og da kan det være f.eks. på grunn av alfahøytrykk og da vil blant annet ikke vestavindsbeltet som kommer innover landet vårt være like sterk. Slikt høytrykk opplevde vi blant annet i slutten av september, begynnelsen av oktober med godt tørt vær. 
 

Med dette må jeg også innse at spådommen om en hvit jul sitter langt inne med tanke på den jeg hadde i lokalavisen Snåsningen, men ting kan fortsatt skje selv om vi nærmer oss julaften med stormskritt nå. For slik det lenge så ut ville vestavindsbeltet holde en nordligere kurve på sin bane og IKKE ha dypdykk nedover Atlanteren og Europa. Det er så inn i granhampan lite som skal til for at temperaturene vipper fra pluss til minus og forskjellen mellom snø eller regn er små.   
 

spørsmålet mitt er om høytrykket Mellom-Europa klarer å holde seg til nyttårsaften og om det også da blir grønt for de fleste av oss i dette landet. Om det skjer så vil nok en unikt værfenomen i mine føringer skje, i alle fall her på Snåsa. For sjelden har jeg opplevd at både julaften og nyttårsaften har vært grønn på samme år. Men slik det ser ut nå så klarer ikke høytrykket å holde stand. Forsvinner det vil kurven på jetstrømmen krumme mer over til vest og nordvest mot nyttårshelgen og skjer det så blir det hvitt. Vi får håpe at dette holder stand nå da.  
 

Været har gjennom dette året spilt mangt et puss og jeg kan ikke huske et så merkelig år som dette værmessig. For meg har det blitt veldig vanskelig å følge mine føringer og spå været ut i fra de. Derfor har jeg også prøvd å holde stilt om dette, men jeg klarer liksom ikke å holde tett og i år har jeg virkelig slitt med å treffe. godt…dessverre.
 

Hvordan været for januar blir så ser det ut til å bli veeeldig variert da også og med snø, regn og oppholdsvær i perioder. Stabilt fint vintervær blir det i alle fall ikke med det første. Skal man ut på ski så må man lengre inn i landet eller opp i fjellet for å kunne oppleve denne aktiviteten.
 

Hvordan har været hos deg vært i desember og tror du det blir hvit jul der du bor?
 

   
Her viser jetstrømmen høytrykk i Mellom-Europa og hvor vi får mild og fuktig luft fra sørvest på julaften. Østlandet får tørt mildt vær mens fra Vestlandet og nordover blir det pålandsvind og nedbør som regn og regnbyger. Du må nok godt opp i Nord-Norge eller langt inn i landet og godt opp i fjellet før du vil oppleve nedbør i hvit form.
 

#værogvind #været #jul #julevær 

Arrangerer en rekke spillevents for både små og store. I tillegg har jeg et mål om at skolene skal bli flinkere til å bruke spill i undervisningen. Det finnes mange gode og lærerike spill som ikke utnyttes godt nok i disse instansene. I 2010 ble jeg også nominert til årets ildsjel på Gullstikka samt nominert til Ung Kulturpris i Nord-Trøndelag og jeg fikk Inspirasjonsprisen fra Snåsa Kommune og Sparebank 1. Har seks herlige barn, en kjempeherlig kjæreste og som jeg spiller spill sammen med. Kvalitetstid. Hva med deg?
Posts created 3424

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top