Givende å holde foredrag for foreldre


 

I tiden fremover er det planer for flere foredrag med Spill er sunt og hvor jeg blant annet skal dra til skolene i Orkanger hvor fjerdeklasseforeldrene er bedt inn. Det planlegges også et foredrag for Grong barne og ungdomsskole i løpet av april. Formålet med begge disse foredragene er å snakke om barnas forhold til gaming og sist men ikke minst fornuftig bruk av sosiale medier hvor nettvett er et viktig begrep. Jeg har den senere tiden blitt kontaktet av foreldre som har slitt litt med nettopp dette og i tillegg hvor de har vært bekymret for om barna sine holder på å bli spillavhengige. 
 

Det er ikke enkelt dette her og foreldre i dag har veldig mye å følge med på når det kommer til alle aktiviteter barna er med i. Derfor skjønner jeg også foreldrene med bakgrunn av at jeg selv er far til fire. Det å holde tritt med alt som skjer i dataverden er slettes ikke enkelt og man må hele tiden være på hugget. Om man ikke er det, faller man akterut og hvor du som mamma eller pappa fort mister kontrollen. Når det først skjer så er det også fort gjort at den harmonien som ellers er i familien blir til noe helt annet. Da kan det fort skje at foreldrene får opp piggene når det kommer til gaming generelt og da er løpet kjørt for den gode familiedynamikken som er så viktig for at trivselen skal bevares for alle i familien.
 


 

Et annet viktig punkt på agendaen nå om dagen er nettvett og rett bruk av nettet. Dette er også noe jeg tar opp i foredraget mitt og presenterer en god del ting som virkelig får opp øynene på foreldre. For det er så mye som foreldrene ikke vet når det kommer til barnas bruk av blant annet sosiale medier. Har titt og ofte blitt kontaktet av foreldre som har opplevd at sine barn har blitt trakassert med å motta stygge meldinger fra andre. Ble for ca. et år siden kontaktet av en mor hvor sønnen fikk drapstrusler via meldingssystemet til Playstation 4. Moren lurte på hva hun skulle gjøre og jeg foreslo at man i et storforeldremøte med møteplikt skulle ta opp dette og hvor både politi, helsevesen og skolen ta dette problemet opp med stor seriøsitet og hvor målet var å få foreldrene som kom på møtet til å ta tak i dette hjemme hos selv. For dette går rett og slett på holdninger til barna og foreldrenes rolle til å skape riktige holdninger. Nå i ettertid har ikke moren opplevd at sønnen fikk drapstrusler eller ble trakassert.
 


 

Hva kan f.eks. deles med andre på nettet og hva kan man skrive til hverandre hvor man ikke skriver noe nedsettende. Det er så enkelt å skjule seg bak anonymiteten man får på sosiale medier og hvor det er enkelt å tråkke ned på andre. Du står ikke øye for øye med de du f.eks. skriver noe trakasserende til og da er det så mye enklere å skrive stygge ting. Nettopp dette mener jeg at det er viktig for foreldre å prøve og forhindre skjer. Gjennom foredragene som nå kjøres på Orkanger og etter hvert i Grong tas nettopp det med nettvett opp samt at jeg også snakker mye positivt om gaming og hvor det er så viktig at foreldre følger opp og viser interesse. Det er vår plikt som foreldre å gjøre dette uansett om det er gaming eller barnas tid på sosiale medier. 
 

Selv føler jeg det er godt å kunne dele mine erfaringer rundt det å ha et sunt forhold til gaming med andre foreldre og hvordan legge til rette for at det blir harmoni i familier landet rundt hvor alle er aktive innenfor denne aktiviteten som i mine øyne er viktig for alle barn og unge i dag. Det gjelder bare å holde seg innenfor rammer og grenser som settes opp rundt omkring i tusen hjem rundt omkring her i Norges land. 
 


 

Dette året har startet godt og hvor jeg gleder meg til å holde foredraget Spill er sunt og hvordan hjelpe andre foreldre med å få et bedre syn på gaming. Hvordan legge opp til gode rammer når det kommer til spill og bruk av sosiale medier? Det vil de som kommer på foredraget får vite mer om og hvor det også blir delt ut premier til de som kommer med gode innspill med erfaringer som andre kanskje ikke visste om. 
 

Det er i alle fall viktig budskap uansett om man er foreldre, skole eller helsevesen. For alle er på ett eller annet vis delaktige i denne verden hvor spillene og de sosiale mediene har en stor rolle. Da må man rett og slett følge med i timen og sørge for at å holde seg oppdatert om ikke ting skal gå over styr. 
 

Det er veldig givende å dra rundt og holde foredrag for en får mange gode tilbakemeldinger fra foreldre som gjennom foredraget får opp øynene for viktig nettopp temaet om gaming, nettvett og riktig bruk av sosiale medier er. Det er mange foreldre som ikke har peiling på sine barns gaming og nettbruk og gjennom foredraget får jeg høre at de får god info om nettopp dette. Varmer å hjelpe og spesielt når man vet at harmonien rundt dette blir mye bedre i familien. Da vet man at man har gjort noe riktig i alle fall.
 

Føler du at dine foreldre viser interesse til at du spiller spill, driver med youtube eller streamer? Er det mer foreldre kan gjøre for å oppnå en tillit til deg som gamer? 
 


 

#spillersunt #foredrag #gamer #games #gaming #game #spill #trakassering #nettvett #riktigbrukavnettet

Arrangerer en rekke spillevents for både små og store. I tillegg har jeg et mål om at skolene skal bli flinkere til å bruke spill i undervisningen. Det finnes mange gode og lærerike spill som ikke utnyttes godt nok i disse instansene. I 2010 ble jeg også nominert til årets ildsjel på Gullstikka samt nominert til Ung Kulturpris i Nord-Trøndelag og jeg fikk Inspirasjonsprisen fra Snåsa Kommune og Sparebank 1. Har seks herlige barn, en kjempeherlig kjæreste og som jeg spiller spill sammen med. Kvalitetstid. Hva med deg?
Posts created 3423

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top