Blir det snø på julaften?

I det siste har jeg blitt kontaktet av flere som gjerne vil vite om det blir snø på julaften for oss som bor her i Midt-Norge. I fjor skrev jeg et blogginnlegg om det samme, faktisk på samme dato også. Å se hvordan været blir og om det blir snø er ikke enkelt og hvor jeg må bruke en del av statistikken jeg har ført opp igjennom årene siden jeg begynte å føre opp været i 1987. 
 

Nå nærmer vi oss julhøytiden med stormskritt og mange lurer på om de blir hvit jul og for de fleste i Midt-Norge så blir det faktisk det i år. Tendensen i høst har vært at vi har hatt det kaldt og jevnt kaldt over lengre perioder og det er litt i mot normalen. Faktisk er det også mer snø mange steder i forhold til normalen. I fjor så jeg også tendensen og våget meg til å spå at vi på Snåsa på julaften skulle ha mellom 10-15 cm med snø. Lillejulaften i fjor begynte det å snø og på julaften lå det faktisk nærmere 15cm med snø. 
 

Slik tendensen ser ut nå så vil vi faktisk oppleve det sammen og denne gangen vil kanskje enda flere oppleve kong vinter når julen ringes inn. Ut i fra det jeg ser så vil vi mot julen få litt snø og det selv ut i mot kyststrøkene. Det vil altså si at de fleste av oss i Midt-Norge får det hvitt på julaften. Hvor mye det blir kommer an på lokale variasjoner, men stort sett tipper jeg vi blir liggende på rundt 10cm og selvsagt mer jo lengre inn i landet man kommer.
 

De på Østlandet må også belage seg på en god del snø spesielt i innlandet og det samme på Vestlandet. Nord-Norge har den siste måneden hatt en del snø og slik blir det fortsatt når julen ringer inn. Årsak til dette er at Norden blir omkranset av kjørligere luft enn det vi normalt er vant til. Svalbard derimot får en mild førjul og mild jul og ikke umulig at det vil regne der i perioder. 
 

Så nå er blir det spennende å se om dette slår til og om vi får en hvit jul, men slik jeg kan se det basert på utviklingen av jetstrømmen og sist men ikke minst statistikken.
 

Hvordan tror du været blir hos deg julen i år?
 


Bildet er fra julaften 2016 på Snåsa
 

#julesnø #jul #værogvind #været #værspåmann #jul #snø 

Arrangerer en rekke spillevents for både små og store. I tillegg har jeg et mål om at skolene skal bli flinkere til å bruke spill i undervisningen. Det finnes mange gode og lærerike spill som ikke utnyttes godt nok i disse instansene. I 2010 ble jeg også nominert til årets ildsjel på Gullstikka samt nominert til Ung Kulturpris i Nord-Trøndelag og jeg fikk Inspirasjonsprisen fra Snåsa Kommune og Sparebank 1. Har seks herlige barn, en kjempeherlig kjæreste og som jeg spiller spill sammen med. Kvalitetstid. Hva med deg?
Posts created 3424

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top