Ønsker å jobbe med spill! Hva sier foreldrene?


 

Gjennom mange år har jeg holdt foredraget Spill er sunt. I dette foredraget tar jeg for meg hvordan gamernes hverdag er og hvordan både foreldre og gamerne selv kan få en innholdsrik tid sammen. For det å kombinere gaming med skole, familie og andre aktiviteter er ikke enkelt og spesielt når man kanskje føler mer trang til gaming enn andre av de tingene som er på timeplanen. Inn i mellom opplever familien skjær i sjøen og hvor det fort kan bli konflikter når det kommer til barnas tidsbruk når det kommer til spill. 
 

Jeg har opplevd mange ganger at foreldre har spurt meg om hvordan få et bedre forhold til barna sine når det kommer til gaming. Her er det mange ting som spiller inn og spesielt foreldrenes mening om at barna deres bruker tid gaming fra utgangspunktet. For har de allerede her et “fiendtlig” forhold til barna sine så sliter de. Å være mamma eller pappa er ikke enkelt i dag og spesielt når det kommer til teknologi. Det er dessverre mange foreldre som ikke har noen som helt peiling på teknologi og hvordan den fungerer og med en slik innstilling så blir også gaming vanskelig å sette seg inn i.
 

På foredraget mitt prøver jeg å sette ting i perspektiv og hvordan alle skal sette seg inn i gamernes hverdag. Her må man gi og ta fra begge hold. Foreldrene må på best mulig evne prøve å forstå hvordan barna som gamere har det og barna må på best mulig måte innrette seg i det familiens hverdag utspiller seg. Alt har med å kompromisser. Jo mer interessert foreldrene er i gaming og det barna deres driver med, jo enklere er det også å skape et godt forhold til barna gjennom deres interesser som det gaming er.
 


 

Gjennom foredraget mitt har jeg fått høre mange historier om hvordan tingenes tilstand er rundt omkring når det kommer til gaming og det er ikke helt enkelt å være verken gamere eller foreldre. For det er lettere å være negativ til noe man ikke helt skjønner enn å være positiv. Dette gjenspeiler seg også når det kommer til gaming. Jo mindre foreldre vet om gamingen og den interessen barna har, jo mer negativ er de til det. 
 

Mitt hovedbudskap i foredraget mitt Spill er sunt er å få foreldre til å forstå viktigheten med å vise interesse til sine barns aktiviteter og da også selvsagt gaming. Det er her de kan skape gode relasjoner og bygge opp en tillit til hverandre. Dessverre er det foreldre som ennå den dag i dag ikke har skjønt det og som hele tiden kritiserer barna når dem f.eks. spiller spill eller bruker tid f.eks. på å lage youtube-innhold eller streame. Dette er synd, for om foreldrene hadde brydd seg om denne hobbyen til barna så ville de også fått et mye bedre forhold til dem og hvor det også hadde blitt enklere å holde god kommunikasjon mellom seg både når det kommer til tid man bruker fremfor skjermene og tid samlet som familie.  
 

En annen ting som jeg også hører mange av de ungdommer jeg kommer i kontakt med er at foreldrene er veldig negative når det kommer til barnas interesse for å jobbe i spillindustrien. Foreldrene mener at det ikke er penger i spillindustrien og at sjansen for å tjene nok penger til livets opphold definitivt ikke er til stede. Flere av barna og ungdommen jeg har snakket med har vært veldig frustrerte over at foreldrene har vært så negative til dette. 
 


 

At foreldrene er skeptiske kan jeg på en måte skjønne. For en skal være veldig målbevisst og flink om du skal klare å få en jobb innen spillindustrien f.eks. spillutvikling, men også her finnes det håp og muligheter. Først er det viktig at man tar utdanning innen spillutvikling eller lære seg det godt. Så kan man søke seg inn til en spillutvikler og om en ikke får napp der, så kan man prøve å danne seg en gruppe eller selskap som utvikler spill evt. apper. Selv om nåløyet for å nå igjennom er forholdsvis lite, så hjelper det ikke om en ikke prøver. 
 

Dessverre er fortsatt mange foreldre i dag negative til alt som har med spill å gjøre. Det kan være at de selv ikke er interesserte i spilling, liten tid til å sette seg inn i spillingen til barna eller så er de rett og slett redd spillteknologien med at de ikke kan noe om det. For barnas og ungdommens side så anbefaler jeg å snakke en del med foreldrene og prøve å vise interessen slik at de har mulighet for å lære om gaming. Den dialogen er viktig spesielt om barna ønsker å satse på spillindustrien. Selv har jeg seks barn og som alle er unike på sitt eget vis. En av mine sønner har sagt at han ønsker å bli som meg og jobbe med spill. Selv om jeg har jobbet i spillindustrien i mange år så vet jeg at det skal en del til for å nå igjennom. Likevel er jeg ikke skeptisk og negativ til at sønnen min ønsker å satse og vil støtte han så mye som jeg kan og evt. hjelpe til der jeg har mulighet. For meg er det viktig å støtte barna i uansett valg som blir gjort. Det viktige for meg er at jeg befinner meg på sammen lag som dem slik at de vet å kunne komme til meg om det er noe du lurer på, trenger hjelp og rådgivning til. Om jeg fra utgangspunktet hadde vært skeptisk til dette så er jeg bra sikker på at de IKKE ville ha kommet til meg for rådføring og da vill jeg på en måte ha mistet muligheten til å påvirke dem på en positiv måte. 
 

Dialoger med barn og unge er viktig og spesielt med at så mange er så interesserte i spill og gaming. Da er det mer viktig enn noen gang for her kan den interessen din som foreldre være viktig i fremtiden til dem. Gaming er noe som bare blir større og større og flere jenter og gutter spiller i en eller sammenheng. Da er det viktig for foreldre å følge med i timen og kunne få et godt forhold til barna sine slik at man ikke opplever ubehagelige hendelser som en kunne ha vært foruten. Få til et gode regler, vis interesse og vær der for barna. Da er jeg også bra sikker på at dere alle kommer godt ut av det. 
 

Om barna dine ønsker å satse på spill. Ikke vær skeptisk og negativ til dette. Prøv heller å støtte og back opp barna. For da er det også større sjanser for at de kan lykkes. Med deres erfaring som foreldre kan dere påvirke dem på rett spor selv om det er ting de ønsker å jobbe med som er helt fjernt for dere. Ikke la negativiteten slå rot og heller ha et åpent sinn til gaming og det som skjer i denne verdenen. Som pappa til en skokk med barn som elsker å spille og hvor en av dem ønsker å jobbe med spill, så vet jeg hvor viktig gode dialoger med er. Vær der og støtt dem. Det er særs viktig i denne større og større spillverdenen vi lever i. 
 

Gjennom mine foredrag Spill er sunt treffer jeg mange forskjellige foreldre. Noen foreldre følger godt med på hva barna gjør, mens andre virker som å ha litt for avslappet forhold til den biten. I foredragene prøver jeg å rette et nyansert bilde over hvordan spillverdenen er i dag og hvordan vi som foreldre må forholde oss når det kommer til spilling. Både under foredraget og etter får jeg en del spørsmål rundt det at barna har lyst til å jobbe med spill og da sier jeg som oftest at de må være positive til det og heller prøve å sette seg inn i dette. For med stort fokus fra barna så er det sjanser for at de vil lykkes. Om du vil høre foredraget mitt så er det bare å kontakte meg så er det ikke umulig at jeg tar turen til deg, skolen eller kommunen din for å snakke om barn og unges spillhverdag. Spill er sunt…som oftest og som kan gi mange gode opplevelser som barn og unge får bruk for i fremtiden. 
 

Hva er ditt syn som foreldre når det kommer til spilling? Ville du ha vært negativ om barnet ditt ville ha satset på jobb i spillindustrien?
 

60KXeisPxBQ

#spillutvikling #foreldre #mamma #pappa #gaming #spill #spillersunt #foredrag #gamer #game #spillforedrag 

Arrangerer en rekke spillevents for både små og store. I tillegg har jeg et mål om at skolene skal bli flinkere til å bruke spill i undervisningen. Det finnes mange gode og lærerike spill som ikke utnyttes godt nok i disse instansene. I 2010 ble jeg også nominert til årets ildsjel på Gullstikka samt nominert til Ung Kulturpris i Nord-Trøndelag og jeg fikk Inspirasjonsprisen fra Snåsa Kommune og Sparebank 1. Har seks herlige barn, en kjempeherlig kjæreste og som jeg spiller spill sammen med. Kvalitetstid. Hva med deg?
Posts created 3424

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top