Hvordan blir vinteren?


 

Forrige års vinter var unik på mange måter og nærmere slik mange eldre husker den. Utrolig mye snø på Østlandet og forholdsvis kaldt resten av landet. Stabile høytrykk fra øst og med godt tørt vær over lengre perioder. Dette var i alle fall slik vinteren ble i fjor hvor kulderekordene en etter en falt. Sjelden har jeg opplevd en slik vinter og må tilbake til vinteren 2010/2011 for å ha opplevd maken. Den vinteren var også kald og startet sin fremarsj i midten av desember. Husker godt det og hvor det begynte å snø den 13. desember og tiden etter den datoen var kald, periodevis meget tørr, men en fin vinter på mange måter selv om en frøs løsunger på seg. 
 

Nå er en ny vinter i anmarsj og jeg er spent som bare det. En ting vet jeg og det er at vinteren i år på langt nær blir som den i fjor selv om vinteren 2011/2012 ikke var så ulik vinteren året før. Selv om vinteren i år ikke blir ille mot det som er normalt her omkring i Trøndelagen så må vi nok belage oss på litt mer mildvær og mer hålkeføre enn det vi hadde sist vinter.
 

En ting er i alle fall sikkert. Vi får snø og den kommer av og på frem mot jul og så vil det mer eller mindre vedvare med snø fra midten av desember og frem mot april neste år. Det vil bli lange perioder med østlig vær og med den vindretningen kommer også den tørre vinteren hvor mesteparten av nedbøren da i form for snø havner på Østlandet…igjen. Men det blir på langt nær snøfritt her og hvor man får testet ut skia både bortover og nedover noe mange garantert kommer til å sette stor pris på. 
 

Hvordan julen vil bli og om det blir snø eller ikke er litt tidlig å forutse nå, men om noen ukers tid får jeg en liten pekepinne på om vi får julestemning eller ikke. Jeg håper selvsagt på det selv om jeg med tiden har blitt skikkelig sommermenneske og ønsker mer enn gjerne sommer hele året foruten et par uker med snø i desember. Resten kan gjerne være snøfritt for meg, men sånn er nå meg da. 
 

Så om du vil vite mer om hvordan været blir så er det bare å sjekke ut bloggen min så kommer det jevnt og trutt innlegg hvor jeg spår været. Hittil i mine spådommer har jeg hatt mye rett og håper selvsagt på at dette opprettholdes og jeg klarer å lese været. En ting er i alle fall sikkert, vi får ikke gjort nå med været og må bare tilpasse oss det som kommer. Sånn er det bare. 
 

Hvordan håper du vinteren blir der du bor? Liker du snø eller kunne du gjerne ha tenkt deg en verden uten snø?
 

#vinter #snø #værogvind #værspåmann #været #uteliv #jul #julen #snøfritt #snøfattig #storm #uvær 

Arrangerer en rekke spillevents for både små og store. I tillegg har jeg et mål om at skolene skal bli flinkere til å bruke spill i undervisningen. Det finnes mange gode og lærerike spill som ikke utnyttes godt nok i disse instansene. I 2010 ble jeg også nominert til årets ildsjel på Gullstikka samt nominert til Ung Kulturpris i Nord-Trøndelag og jeg fikk Inspirasjonsprisen fra Snåsa Kommune og Sparebank 1. Har seks herlige barn, en kjempeherlig kjæreste og som jeg spiller spill sammen med. Kvalitetstid. Hva med deg?
Posts created 3424

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top