For lite søvn sløver ungdommen!

I alle fall hørte jeg ofte dette da jeg var ungdom, for på den tiden var jeg oppslukt i Amigaen og kunne sitte til langt på natt og spille. Dette var ikke foreldrene mine særlig fornøyd med. Det var mang en skoledag hvor jeg slet med å holde øynene åpne om det var religion eller tysk som stod på timeplanen. Selvsagt skjedde ikke dette hele tiden, men noen ganger var jeg nok altfor sent i seng. 
 

Nå har noen forskere kommet frem til at ungdom  minst ha 7.5 timer med søvn i løpet av en natt for å fungere optimalt dagen etter. Om du ikke sover tilstrekkelig så kan det i verste fall gå utover helsen. Du er mer mottakelig for sykdommer og kan lettere bli forkjølet, få influensa eller omgangssyken for den saks skyld.
 

Gjennomsnitt sover elever kun gjennomsnittlig seks timer og det er alt for lite mener forskerne. Med å sove for lite kan du miste både motivasjonen og sist men ikke minst konsentrasjonen. Da hjelper det lite om du fra før av er flink på skolen, for hjernen klarer ikke å følge med på det som skal læres den dagen.
 

På mine foredrag Spill er sunt får jeg ofte spørsmål om dette og hvordan foreldre kan få sine barn til å legge seg til rett tid. Her gjelder det å finne regler som funker for alle parter. Det gjelder ikke å være gestapo, men heller å diskutere hva som er best. Om en slik diskusjon skulle ende dårlig så prøv å hør med hva andre foreldre gjør det og hvordan dere sammen kan få til en god balanse når det kommer til gaming og søvn. Jeg har flere foreldre som rett og slett stenger av nettet når det er natta og at barna da ikke kommer seg på nett. Dette er selvsagt siste utvei om ikke god dialog med barna slik at dere slipper de store uenighetene. 
 

I mine foredrag Spill er sunt så kommer jeg inn på temaer som dette pluss masse annet. Så ønsker du at jeg skal komme til en skole der du bor så gjerne kontakt meg. Da kan det hende jeg tar turen da. 
 

Er det forresten noen som kjenner seg igjen her? Hender det at du er litt trøtt når du kommer på skolen? Hvor mye sover du om natten? Hva er i så fall årsaken til at du er våken sent om natten? 
 


 

#litesøvn #spillersunt #foredrag #gamer #gaming #games #spilling #spill #soving #sunnspilling 

Arrangerer en rekke spillevents for både små og store. I tillegg har jeg et mål om at skolene skal bli flinkere til å bruke spill i undervisningen. Det finnes mange gode og lærerike spill som ikke utnyttes godt nok i disse instansene. I 2010 ble jeg også nominert til årets ildsjel på Gullstikka samt nominert til Ung Kulturpris i Nord-Trøndelag og jeg fikk Inspirasjonsprisen fra Snåsa Kommune og Sparebank 1. Har seks herlige barn, en kjempeherlig kjæreste og som jeg spiller spill sammen med. Kvalitetstid. Hva med deg?
Posts created 3424

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top