Dette passer perfekt i disse Koronatider!

 

En rekke anledninger har gamere blitt kritiserte for sin “usosiale” adferd. Beskrivelsen som mange fortsatt har er at gamere for det meste sitter hjemme og spiller på sine maskiner uten å ha sosial kontakt med andre. Gaming er altså for mange fortsatt en negativ handling selv om denne aktiviteten har blitt mer og mer akseptert. Gjennom mine mange år som foredragsholder for Spill er sunt har jeg fått høre om mange foreldre som gjerne hadde sett at sine barn og unge har spilt minst mulig på sine konsoller og PCer. Ute å treffe sine venner er det foreldre aller helst vil at sine barn og unge skal gjøre.

 

Da jeg var ung, det vil si rundt årene jeg ble konfirmert (1987) fikk jeg min første spillmaskin som var en Commoroder 64. Den ble flittig spilt på både av meg og mine venner som stakk innom for en runde gaming. På den tiden var det litt tabu og eie en spillmaskin. Så og si alle foreldrene til barna som var hos meg og spilte på Commodoren var negative til det. Vi skulle heller bruke tiden å være ute og leke, ikke sitte fremfor en skjerm og spille spill. På den tiden var det heller ikke noe som het online gaming. Skulle man spille sammen måtte jeg be inn mine venner til mitt lille “gutterom” for så å spille spill alle kunne delta i. Det kunne f.eks. være sport- eller bilspill.

 

 

Da Battlefield 2 ble lansert (23. juni 2005), fikk jeg selv opp øynene for online gaming. Da først ble jeg skikkelig bitt av basillen. Jeg ble med i ei gruppe som het Trønderbataljonen som min gode venn var leder i. Der samlet vi oss for å spille. Det ble en del timer fremfor skjermen da…alene, men likevel ikke alene. Vi var på det meste rundt 20 personer som satt og skravlet sammen mens vi la taktikker på hvordan vi skulle knuse fienden. Da først fikk sosial online gaming sitt fotfeste hos meg.

 

I disse tider hvor det er Koronakrise har myndighetene bestemt at vi skal minst mulig samles for å være sosiale. Vi skal så langt der lar seg gjøre holde oss hjemme for å unngå spredning dette meget smittsomme viruset. Da kan man faktisk prise seg lykkelig over at online gaming finnes. Foreldre bør nå se fordelen med online gaming hvor man faktisk på en måte treffer sine venner og får til å være sosial. Det er nettopp i disse krisetider at man skal verdsette at man har muligheten til å være sosiale, men usosiale. På den måten kan vi alle fall forhindre spredningen enda mer. Nå burde vel foreldre rundt omkring være fornøyde over at barn og unge har denne muligheten til online underholdning eller hva?

 

 

Selv om man bør være inne så oppfordres vi også til å være ute. Da har jeg funnet frem til et spill som jeg i en god stund har lagt på is, nemlig Pokemon Go. For meg og mine nærmeste har spillet gitt nytt liv til en ellers så litt traurig hverdag. Så og si alle i familien spiller Pokemon Go for tiden. Det gjør at vi også må ut for å få tak i nok Pokeballer som vi igjen må bruke for å fange Pokemoner. Det har blitt noen kilometer selv om været på langt vær har vært perfekt. Om det regner, blåser eller snør så har vi trosset dette i søken etter nye Pokemoner, baller og ellers av goodies i spillet.

 

I den tiden da flere land valgte å gå i “lock down” på grunn av Koronaviruset kjørte utvikleren Niantic ut en oppdatering som sørget for at vi fikk flere baller m.m. i gaver som man sender til hverandre. Dessverre må gavene samles inn på Pokestops noe som ikke er helt heldig med at mange ikke kan det. Her i gården sendes det gaver over en lav sko til mine venner og når jeg er tom for gaver å sende så bærer det en liten tur ut for å samle nye. Innenfor en radius på en kilometer finnes rundt ti Pokestops og det gjør at man slipper å gå så altfor langt utenom husets fire vegger. Rett ved siden av huset vårt finner vi to Pokestops. Det vil si at vi inn i mellom slipper ut å gå for å nå tak i Pokestoppene. Kan vel innrømme at vi er litt heldige her. 

 

 

At man også er permittert på ubestemt tid sørger for at man får mer tid til familien hvor man legge til rette for familieaktiviteter. Lærer må man også være for barna og her fordeler vi voksne det så godt som mulig. Med dette får man også mer tid til Pokemon Go hvor det blir flere utflukter for å samle inn baller spesielt med at det er så mange Pokestops i nærheten. Pokemon Go har fått nytt liv. Har snakket med flere som er blitt mye mer aktive med Pokemon Go og som faktisk nå bruker tiden på å gå fra Pokestop til Pokestop for ikke å glemme Gyms hvor det kjempes over en lav sko over hvem som skal eie dem. 

 

Er det flere som spiller en del Pokemon Go for tiden?

 

Arrangerer en rekke spillevents for både små og store. I tillegg har jeg et mål om at skolene skal bli flinkere til å bruke spill i undervisningen. Det finnes mange gode og lærerike spill som ikke utnyttes godt nok i disse instansene. I 2010 ble jeg også nominert til årets ildsjel på Gullstikka samt nominert til Ung Kulturpris i Nord-Trøndelag og jeg fikk Inspirasjonsprisen fra Snåsa Kommune og Sparebank 1. Har seks herlige barn, en kjempeherlig kjæreste og som jeg spiller spill sammen med. Kvalitetstid. Hva med deg?
Posts created 3424

2 thoughts on “Dette passer perfekt i disse Koronatider!

  1. Hele familien spiller bortsett fra meg! Var ikke klar over at så mange spilte før jeg ble med mann og barna når de skulle ut å spille. Husker jo at det tok helt av når det kom ut, men forsvant litt etterhvert(trodde jeg) Det er absolutt en fin måte å være aktiv med familien på!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top