Slår dette til så blir det mye snø!

 

Å følge med været er alltid spennende for det er hele tiden forandringer når det kommer til været. Spesielle fenomen dukker også opp inn imellom. Da håper jeg å være på rett sted til rett tid, selvsagt med håp om at liv ikke går tapt eller at skader skjer på mennesker eller omgivelser. Om det tordner som verst, kraftige væromslag, tromber, kraftige haglskurer eller hva det måtte være av fenomener. så håper jeg å kunne oppleve dette. Har alltid vært fascinert av været. Sikkert derfor at jeg også gjennom en mannsalder har fulgt med og ført værstatistikker der jeg har oppholdt meg.

 

En drøm jeg har er å dra til tornadobeltet i USA for å oppdage, oppleve og se tornadoer på nært hold. Akkurat det har jeg drømt om i hele midt liv. Tornadojeger er en drøm som jeg tviler på jeg får oppleve, men en vet aldri hva livet bringer.

 

Inntil videre får jeg betrakte været her i hjemlige trakter og hvor været er langt mer rolig. Som mange av dere vet, så har jeg også gjennom mange år spådd været i flere forskjellige medier. Stort sett har spådommene slått til, takket være mine statistikker og måten å se tendenser i værets helhet. Så og si alle håper på hvit jul. For er det noe som gir julestemning så er det at det er snø på bakken på selveste julaften.

 

At alle får snø er det små sjanser for spesielt med at klimaet har blitt varmere enn det var for tyve, tredve år siden. Da var vintrene mye mer stabil og snøforholdene mye mer stabile enn dagens situasjon. Derfor er det alltid spennende å spå juleværet og om det blir snø på selveste julaften. I en spådom for ikke så altfor lenge siden spådde jeg at sjansene for snø her i Orkanger sentrum ligger på 30/70. Det vil si 30% sjanse for snø på julaften. Mine venner på Snåsa har større sjanser for snø, det vil si 70/30. Jo lengre ut på kysten en kommer, jo mindre sjanse for snø på julaften og i julen, men undre kan skje og spesielt om vi får en situasjon med høytrykk (høytrykksrygg) vest for oss og lavtrykk som kommer farende fra vest og nordvest. Med en slik situasjon er det store sjanser for snø for de fleste av oss foruten de som bør i sørøstlige del av Norge. De ligger i le og får minimale mengder av det evt. hvite som dukker opp.

 

 

Etter å ha studert jetstrømmen i dag så kan det være et ørlite håp for at det kan bli julesnø for de fleste i Norges land. Bildet du finner nedenfor stammer fra en jetstrømsituasjon den 14. desember og som dere kan se så har jeg markert et område med L. Det vil si lavtrykk og om dette inntreffer så vil lavtrykket dra østover/sørøstover. Med denne vindretningen er da sjansen for snø meget, meget stor i tillegg til at mengden nedbør vil være markant. I tillegg kan det danne seg polare lavtrykk i samme slengen og med det vil mengden nedbør øke enda mer samt gi betraktelig med vind. Storm kan nok forekomme ved en slik situasjon. Spennende blir det og se om dette lavtrykket utvikler seg slik det gjør nå for da blir det mye snø for de fleste av oss, mens de som bør i sørøst får lettere vær og mer stabilt.

 

Uansett, tiden fremover får jeg følge ekstra nøye med for å se om det blir julesnø for oss eller ikke. I løpet av neste uke kan jeg se mer konturene i tillegg med å studere gjennomsnittene årene før med snø til jul. Så får en se om en kan komme med en aldri så liten spådom for julen 2020.

 

Hva håper du på når det kommer til julen værmessig? Vil du ha snø eller er det ett fett om det er snø eller ei?

 

Arrangerer en rekke spillevents for både små og store. I tillegg har jeg et mål om at skolene skal bli flinkere til å bruke spill i undervisningen. Det finnes mange gode og lærerike spill som ikke utnyttes godt nok i disse instansene. I 2010 ble jeg også nominert til årets ildsjel på Gullstikka samt nominert til Ung Kulturpris i Nord-Trøndelag og jeg fikk Inspirasjonsprisen fra Snåsa Kommune og Sparebank 1. Har seks herlige barn, en kjempeherlig kjæreste og som jeg spiller spill sammen med. Kvalitetstid. Hva med deg?
Posts created 3424

2 thoughts on “Slår dette til så blir det mye snø!

  1. Situasjonen i vinter likner veldig på den vi hadde sist vinter. Blokkerende høytrykk over sentral Europa, kombinert med positiv NAO. Har studert sesongvarslene, og alle peker i retning av en svært mild vinter. Både desember, januar og februar ligger flere grader over normalen, og dette gjelder for hele Norge.

    1. Jeg tror nok også at vinteren kommer til å bli mild i år og ikke en vinter med ekstremkulde. Skulle det dukke opp et blokkerende høytrykk er jeg bra sikker på at det ikke dukker opp før etter jul og mot januar. Ut i fra de tendensene jeg ser samt statistikkmessig så ser det slik ut. Med at vi får en mild start på vinteren , så er det også store sjanser for at “våren” blir kjølig i forhold til normalen. Det vil si at vi igjen kan få vinter langt inn i mai som i fjor. Uansett så er været spennende å følge med på. Har ført værstatistikker siden 1987 og tendensen er at gjennomsnittstemperaturen har steget rundt tre grader fra jeg startet å måle og frem til i dag. Det sier også litt om klimaforandringene spesielt i dette området.

      Er du værinteressert?

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top