Omtale: Mionix Castor – En billig og sykt god gamingmus!

 

Har ikke telling på hvor mange gamingmuser jeg har hatt i mine hender i løpet av mitt liv som gamer. Det finnes sykt mange forskjellige merker og typer å velge i mellom. En gedigen jungel hvor det er lett å bli forvirret. Når en skal kjøpe seg en gamingmus og utvalget er så stort så blir det fort litt vanskelig å vite hva man skal velge. Spesielt når det i tillegg er så mye forskjellige som finnes. Opp igjennom årene har jeg hatt flere favorittgamingmuser. Disse har blitt flittig brukt til de nærmest har avgått med døden. Denne kommer nok til å bli det. 

 

 

Et av merkene som jeg kanskje ikke har brukt så alt for mye er Mionix. Dette merket har ikke alltid vært på markedet. Mionix var faktisk borte en liten stund før det nå er på full fart inn på markedet igjen. Det er jeg utrolig glad for. På Mionix sine sider står det “We are going back to our roots, it’s all about the craftmanship”. Akkurat det kan jeg med hånden på hjertet skrive under på.

 

 

Heldige meg har den siste tiden fått oppleve en helt ny gamingmus fra Mionix og det med navnet Castor. Om du tror at man i dag kan finne opp kruttet på nytt når det kommer til design, så er det bare å tro om igjen. Mionix Castor ligner utvilsomt på mange andre gamingmuser, men det er en ting som denne skiller seg litt ut på. For er det noe Castor virkelig er god på så er det den gode følelsen man får med å ha musen i hånden. Gud bedre så behagelig…Okei, nå skal du ikke tenke koffert, men himmel og hav så fantastisk musen ligger i hånden min. Passer jo helt perfekt og formen er top notch på alle mulige måter.

 

 

Som med alle andre gamingmuser har Mionix Castor to knapper på venstre side. Disse kan du selvsagt programmere til det du måtte ønske. Knappene frempå Castor er også gode og hvor Mionix har plottet inn mikroknapper som reagerer på millisekundet. Frempå finner du som vanlige det tradisjonelle musehjulet med gummibelegg. Dette sørger får bra grep om hjulet. Bak musehjulet finner du DPI-knapp og denne kan stilles opp inntil 5000 DPI (via egen software som lastes ned fra nettsiden til Mionix). Det vil igjen vil si at du har mer enn god nok oppløsningen både under spillingen og surfingen på nettet.

 

 

På undersiden sitter to store glideflater som sørger for at Castor glir godt på så og si alle underlag som jeg testet ut. Det vil si, Castor fikk prøvd seg på en litt grovere bordplate, hard musmatte, myk tykk og myk tynn musmatte. Ikke noe problem for Castor å spore her. Heller ikke laseren på undersiden fikk noe problem uansett underlag. Perfekt resultat all the way.

 

 

Årsak til at hånden ligger så godt rundt gamingmusen er belegget som er utenpå Castor. Tommelfingeren ligger som støpt inntil gamingmusen og grunnen til det er gummibelegget som musen er behandlet med. Noe av det mest behagelige jeg har opplevd og når selve formen på Castor er slik den er så blir dette perfekt på alle mulige måter.

 

Her er noen specs for Castor fra Mionix:
* 5000 native DPI optical sensor (PMW-3310)
* Customizable LEDs
* 128 kB built-in memory
* Adjustable DPI-settings in 50-steps
* 6 fully programmable buttons
* Truly ergonomic design
* Soft touch coated surface

 

 

En ting som også bør nevnes er softwaren som finnes til Castor. Greit nok at du kan finjustere innstillingen slik du ønsker med DPI-settings, fargene i LED-lysene og sist men ikke minst knappeinnstillinger. Softwaren er utrolig enkel i bruk, men det beste med den er uten tvil visningene for hvor mye du bruker gamingmusen. Denne egenskapen er noe jeg liker godt og følger med på dette. Moro!

 

Har blitt en del spilling med denne gamingmusen noe som har funket vidunderlig. Av spill som har fått kjørt seg så er det Transport Fever 2, Cities Skylines og Battlefield V. Alle disse spillene er perfekte for å teste ut gamingmuser. Er det noe jeg er meget, meget fokusert på når jeg spiller så er det at gamingmusen er så optimal som mulig. Det vil si, den må være supernøyaktig og slik at jeg treffer det jeg sikter på. Det er ikke mange milimetrene som skal til fra å bomme til å få headshot i f.eks. Battlefield V. Spesielt om fienden oppholder seg langt unna. Da må gamingmusen prestere med god nøyaktighet. Selv med høy DPI klarte Mionix Castor seg meget godt.

 

 

Alt i alt er jeg meget godt fornøyd med Mionix sitt innhopp i gamingmarkedet igjen. Her kommer de med en gamingmus som virkelig tar opp kampen med de store merkene som SteelSeries, Logitech, HyperX, Roccat med flere. Castor presterer godt og har en sylskarp nøyaktighet som sørger for at jeg ruler på slagmarken i Battlefield V, bygger stor nøyaktighet i spill som Cities Skylines og Transport Fever 2. Designet er ikke så ulik de mange av de andre merkene, men om man ser på prisen man betaler for Castor kontra hva man betaler for mange av de andre merkene så er denne så inn i granskogen verdt pengene. Med under 300,- får du sykt mye for pengene og nå har du sjansen til å skaffe deg et meget godt produkt for dine gamingseanser. Mionix – Velkommen tilbake med et smell! Gleder meg stort til fortsettelsen! 

 

 

Les mer om Castor på nettsiden til Mionix

 

Mionix Castor anbefales!

 

 

 

 

 

Arrangerer en rekke spillevents for både små og store. I tillegg har jeg et mål om at skolene skal bli flinkere til å bruke spill i undervisningen. Det finnes mange gode og lærerike spill som ikke utnyttes godt nok i disse instansene. I 2010 ble jeg også nominert til årets ildsjel på Gullstikka samt nominert til Ung Kulturpris i Nord-Trøndelag og jeg fikk Inspirasjonsprisen fra Snåsa Kommune og Sparebank 1. Har seks herlige barn, en kjempeherlig kjæreste og som jeg spiller spill sammen med. Kvalitetstid. Hva med deg?
Posts created 3424

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top