F1 Race Stars – Mario Kart klone – anbefales!

Å nå opp til stjernestatusen som populære Mario Kart  har, er ikke enkelt og mange spillutviklere som har prøvd uten å komme i nærheten en gang. Da jeg fikk høre at Codemasters ville prøve dette med et Mario Kart lignende spill så tenkte jeg at var det noen som kunne klare det så var det nettopp Codemasters. Så nå er dommen her og har denne bilspillspesialisten klart det?

Mario Kart har lenge vært en stor favoritt her hos meg og min familie. Opp til flere ganger i måneden spiller vi Mario Kart på Wii-maskinen vår og med at vi kan spille fire personer samtidig, så er dette et perfekt spill som samler familien foran skjermen. Codemasters igjen er slettes ikke kjent for Kart-spill og mer for sine rally og Formel 1-spill. Derfor skal jeg helt ærlig si at jeg var meget spent på hvordan dette vil bli i forhold til f.eks. Nintendos megasuksess Mario Kart.

Sønnen min på 7 år var vel den som hoppet høyest da spillet plutselig dukket opp på stuebordet. Selvsagt visste jeg at han ville kjøre opp spillet fort som bare rakkern. På med Xbox 360-en, inn med plata og vips var spillet i gang.



F1 Race Stars
starter opp med en enkel meny og hvor man fort kan bestemme om man skal spille alene eller sammen med noen. Det vil si, man kan spille opp til fire personer i split-screen og det er sjelden at spill til Xbox 360 kommer med slike muligheter. Herlig er det og jeg elsker spill i split-screen.  
Jeg og sønnen min var ikke sene om å komme oss inn slik at vi kunne spille sammen mot hverandre. For sønnen min er en kløpper i Mario Kart og til tider knuser han meg langt ned i støvlene. I stedet for Mario, Luigi, Peach og resten av gjengen i Marios verden, så får vi i F1. Race Stars oppleve legendene i Formel 1 og det i skikkelig cartoonaktig grafikk og animasjoner.

banen finner man power ups. Disse kan enten gi deg en fordel i form av å knuse motstanderne til pinneved eller booste deg til tet, akkurat slik du kan i Mario Kart også. Jeg elsker power ups, men det kunne ha vært litt flere synes jeg selv om flere av de jeg fikk var artige og ikke fullt så artige for de jeg plantet power upsene i rompa på. Med fire personer som spiller er det ekstra moro med disse “fordelene” for det skaper litt mer usikkerhet på hvem som kan ødelegge løpet og hvem som stikker av som den beste.



Om
karten din får nok skader, begynner det å ryke av den og kjører sjanglete på veien. Som i Formel 1, så kjører du inn i depoet og vips er doningen din fikset. Selvsagt bruker du litt ekstra tid på dette, ikke mye, men nok til å miste teten.  

Banedesignet er også bra med looper, stupbratte bakker og det er nærmest som om du får magasug på tur ned en bratt, bratt bakke. I tillegg til baner fra high heaven får du også oppleve de kjente banene fra Monaco, Silverstone og den nye banen “Circuit of Americas” i Austin, Texas. Dette gjør at spillet selv sin cartoonaktige look, gir deg en smakebit fra virkelighetens Formel 1.  Uansett hvor du befinner deg rundt omkring i verden så opplever du hindringer som hele tiden prøver å stoppe deg på ditt løp. I Italia møter du legioner, i Brasil er det karneval og i Tyskland foregår løpet gjennom en trafikkert autobahn. Variasjonen her er bra selv om jeg kunne ha tenkt meg enda flere baner å kose meg med. Grafikken og detaljene på kjørerne er herlig og du kjenner fort igjen de kjente lagene fra virkeligheten. Det vil si du kan velge kartbiler fra McLaren til Red Bull og om du skrenser mye, samler du opp boost og denne kan du bruke når du måtte ønske.



Å
spille fire personer gir til tider kaos, artig kaos dog og hvor mye latter, kniving, mild bannskap og jubel runger i rommet. For det er søren meg ikke enkelt å spille mot andre som er like gode. Da blir det fort kamp til den siste meteren. Codemasters er flinke til å tilpasse seg nye arenaer for sine bilspill og jeg synes de har klart seg bra med dette spillet selv om de kanskje ikke når opp til stjernestatusen Nintendos Mario Kart har. Jeg og barna har likevel, uten Mario, Luigi og Peach, hatt mye moro med F1 Race Stars og kost oss godt. Timene har flagret fort av gårde og godt er det nå som barna ønsker julen her helst i dag.

Jeg som foredragsholder av “Spill  er sunt” vil selvsagt anbefale dette spillet. For det er barnevennlig, det trekker hele familien fremfor skjermen og man ha det moro med sosial spilling. På foredraget har jeg også fått presentert spillet og alle som har prøvd det, har vært fornøyde. Et godt barne- og familiespill som jeg håper blir å finne under mangt et juletre. F1 Race Stars finnes til PS3, PC og Xbox 360. Kunne mer enn gjerne ha tenkt meg spillet til PS Vita og 3DS i tillegg til Wii U hvor sistnevnte ville ha vært perfekt for spillet med at man også her kan spille fire personer samtidig. Om det når opp til Mario Kart, så er kan jeg innrømme at det ikke helt klarer det. Litt flere baner, flere power ups så kanskje, men bevares, Codemasters har gjort en god jobb her synes jeg. Barnevennlig er det også og da er jeg godt fornøyd.   



Spill er sunt anbefaler F1 Race Stars!

Les mer om spillet på Gamereactor.no

Synes du spillet så artig ut og hvilke spill vil du helst spille sammen med familien din?


Arrangerer en rekke spillevents for både små og store. I tillegg har jeg et mål om at skolene skal bli flinkere til å bruke spill i undervisningen. Det finnes mange gode og lærerike spill som ikke utnyttes godt nok i disse instansene. I 2010 ble jeg også nominert til årets ildsjel på Gullstikka samt nominert til Ung Kulturpris i Nord-Trøndelag og jeg fikk Inspirasjonsprisen fra Snåsa Kommune og Sparebank 1. Har seks herlige barn, en kjempeherlig kjæreste og som jeg spiller spill sammen med. Kvalitetstid. Hva med deg?
Posts created 3423

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top