Menn bør ikke kjøre bil…

…før de har fyllt 23 år. Har du hørt for noe vrøvl. Klart, man hører jo om de som nettopp har fått lappen og kjører som noen dumme naut. Disse burde vel kanskje ha ventet med å få kjørt opp til de hadde blitt tørr bak ørene eller ved 23 års alderen, men så finnes det utrolig mange som er flinke til å kjøre og som ikke gjør en flue fortred.

I det siste har det vært mye skriblerier om ungdommer som gjerne vil tøffe seg på veien og som har kommet ut for svært alvorlige ulykker. Selvsagt skjønner jeg tankegangen, men hva med jentene da? Er de såpass flinke i trafikken at dette ikke skal gjelde de søte uskyldige jentene? Mange hevder at jenter gjør flere feil i trafikken enn gutter og som igjen fører til farlige situasjoner.

Det skal ikke være greit dette her. Hva mener du som skal gjøres for at færre ungdommer utsetter seg selv og andre for alvorlige ulykker? Er det rett vei å gå og lage en lov om at gutter ikke får kjøre opp før de har passert 23 år? Vil man med klare å luke ut villbassene i trafikken? Hva med jentene?

Ligger det noe i at vi gutter er harde bak rattet eller er det en myte. Hva mener dere jenter?

Nedenfor ser dere et bilde fra Test Drive Unlimited 2 som kommer til neste år. Kanskje er det bilspillene som har skyld i at vi liker å tøffe oss bak rattet?

Arrangerer en rekke spillevents for både små og store. I tillegg har jeg et mål om at skolene skal bli flinkere til å bruke spill i undervisningen. Det finnes mange gode og lærerike spill som ikke utnyttes godt nok i disse instansene. I 2010 ble jeg også nominert til årets ildsjel på Gullstikka samt nominert til Ung Kulturpris i Nord-Trøndelag og jeg fikk Inspirasjonsprisen fra Snåsa Kommune og Sparebank 1. Har seks herlige barn, en kjempeherlig kjæreste og som jeg spiller spill sammen med. Kvalitetstid. Hva med deg?
Posts created 3424

5 thoughts on “Menn bør ikke kjøre bil…

  1. Vel, er ikke av det kvinnelige kjønn, men min mening er at dette er et av de dummeste forslagene jeg har hørt. Kom sikkert fra de samme personene som mente alle menn skulle ha overvåkningsbelte rundt foten. Jeg skal akkurat begynne å begynne øvelseskjøring med bil, og jeg kan si at det er minst like mange dårlige kvinnelige sjåfører som mannlige. Og da baserer jeg meg ikke på noen statistikk, men min egen erfaring, som ikke er veldig lang, hehe 🙂
    Syns også det nesten er en heksejakt på unge sjåfører, som visstnok skal være de verste av alle. Alle jeg kjenner, og meg selv, er unge sjåfører som er veldig forsiktige når vi er ute på veien. Men det kommer alltids til å være noen idioter som gir alle andre et dårlig rykte. Og det er ikke så rart, så lenge grensen på å kjøre bil og muligheten til å drikke alkohol er den samme. Og jeg vet det er naivt å tro at de ikke får tak i det likevel, men hvis man hadde prøvd å sette grensen for alkohol litt høyere opp, så kan det jo hende at tallene for folk som kjører i beruset tilstand hadde gått ned? Selv er jeg avholdsmenneske, og skal aldri i verden røyke eller snuse, og holder på å vurdere å aldri drikke alkohol (etanol) heller, etter å ha sett hva det kan gjøre mot kroppen. Det er min mening.
    Ha en fin dag! 🙂

  2. Veldig bra innlegg Jørgen og du har mange gode punkter her. Selv har jeg aldri røyket eller brukt snus og angrer ikke et sekund på det. Drikker litt alkohol, men det er særs lite for å si det slik. Så fornuftig av deg å holde deg unna ja 🙂

  3. Tusen hjertelig takk for kommentaren Jørgen og det var veldig mange gode punkter her 🙂 Jeg har aldri brukt snus og ikke røyket heller og har som prinsipp at jeg aldri skal gjøre det. Det er veldig fornuftig at du nå ikke skal gjøre det. Du kommer til å spare både kroppen og sist men ikke minst penger.
    Det finnes nok en del kvinner som også er dårlig til å kjøre, men det er gutta som skal tøffe seg og da går det som oftest galt og ender med store skader eller i verste fall død.

  4. Absolutt fakta at unge sjåfører er dårligere enn eldre. Det sier seg jo selv. Forstår ikke helt problematikken i et slikt utsagn. Med mer trening øker ferdighetene og man får mer erfaring, som fører til at man tar bedre avgjørelser i trafikksituasjoner. Men det var vel ikke unge sjåfører som var poenget med dette innlegget. Var vel heller om menn er bajaser. Og, ja det hender. Men det er damer også, de er det bare på en annen måte. Menn kan være dårlige sjåfører fordi de har for mye tillit til egne ferdigheter og dermed tar unødige risker, mens med kvinner ofte har for lite tillit til egne ferdigheter og dermed blir et risikomoment ved at de er vinglete i avgjørelser osv..

  5. Veldig god kommentar fagmannen og er riktig det du sier der ja 🙂 Selv har jeg sett jenter kjøre helt feil i f.eks. rundkjøringer og nesten ført til ulykker, men det finnes også mange hattkailler som vi kaller det her omkring som også er farlige på veien.
    Vær varsom i trafikken er noe som betyr mye for meg og kjør etter hodet. Selv har jeg aldri blitt stoppet i f.eks. farskontroll eller fått fartsbot samt bot for ikke bruke av sikkerhetsseler.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top