At vi må betale for å spille World of Warcraft og MMORPG-spill skjønner jeg godt. For det koster å holde serverparken, den pågående utviklingen av nytt innhold med mer, men å betale for å spille Call of Duty: Black Ops skjønner jeg lite av. I en nyhet fra den 17. juli i fjor kunne du nettopp lese dette. Det var Michael Pachter (kjent markedsanalytiker for Wedbush Morgan Secrities) som faktisk anbefalte Activision å ta seg betalt for onlinespilling i det kommende Call of Duty: Black Ops som lanseres til PC, PS3 og Xbox 360 den 12. november.
Han sa at levetiden på et spill blir mye lengre på grunn av onlinespillingen og derfor mente han at det var lurt å innføre såkalte “mikrotransaksjoner” og sørge for at spillere betalte for sine tjenester som f.eks. onlinespilling.
At vi gamere bruker mye tid online på spill som Call of Duty, etter hvert Medal of Honor og ikke minst Battlefield-serien, men å ta det drastiske steget og loppe oss gamere for enda mer penger synes jeg å trå hardt over streken. For som Kronoz skrev på Facebook hos meg så har jo ikke spillere en utømmelig lomme.
Det er greit at man må betale for ekstrainnhold, men å betale for og spille online i spill er ikke det rette steget å gå. Det er som å forkynne om kristendommen i et muslimsk land, noe jeg tror ville ha fått fatale følger.
Hva mener du om saken? Er du villig til å betale for å spille online i det kommende Call of Duty: Black Ops eller f.eks. Battlefield-spillene? Hvis spilldistributøren skal tjene penger på mikrotransaksjoner, hvor ville du at den betalingsanordningen skulle ha vært?
vel, ingenting er gratis :p