Er det en spillserie jeg har brukt ufattelig mange timer på så er det uten tvil Sim City. Jeg har bygd alt fra metropoler til små stille landsbyer, tjent tonnevis med penger. Jeg har til og med gått konk i mitt forsøk på å få byens økonomi i balanse. Det siste Sim City-spillet jeg spilte var på min DS og det spillet fungerte faktisk overraskende bra på DS-en. Selv om grafikken ikke kunne måle seg med den vi kjenner fra PC-versjonene, så var jeg fornøyd med spillet både med måten den fikk frem den kreative sjelen i meg samt den store variasjonen.
Sim City var faktisk det første strategispillet jeg skaffet meg og jeg ble fort en stor fan av spillet. Det å ha makten over en stor metropol hvor dine undersåtter ligger i din hule hånd er noe jeg digger.
Da Sim City 3000 ble lansert, var jeg i himmelen. Den grafiske delen hadde fått seg en skikkelig overhaling. Jeg ble bergtatt og lurte hvor utviklingen ville stoppe. Du kunne zoome deg nesten ned til bakkenivå, detaljene var meget bra og du kunne selv bygge dine egne bygninger for så å bruke dem i byen din eller legge dem ut på nettet til andres interesse. Så kom Sim City 4 og jeg gispet etter pusten over et spill som nå hadde enda mer av det gode. Grafikken var fetere, større variasjon samt oppdrag man kunne utføre for å skaffe bonuser i form av penger eller bygninger. Den godt utviklede editoren sørget for at du kunne lage dine egne virkelighetstro bygninger og laste ned eller opp dem til flere fora på nettet. Dette gjorde at metropolen kunne få et enda mer personlig preg.
Å holde økonomien i balanse i spillet var alltid en utfordring. Å høre befolkningen klage på skattene var alltid like irriterende, for du visste at med alt det gode innbyggerne dine hadde fått, måtte du opprettholde skatten og ikke senke den. Da ville du i verste fall ende opp fattig som en lus og byen konkurs som igjen endte med å starte opp alt på nytt igjen.
God infrastruktur i byen var noe av det viktigste, for uten gode transportmuligheter ville byen gå i stå og befolkningen ville ikke kunne komme seg på jobb til hjemmet eller til servicenæringen. Dårlige transportmuligheter kunne være drepen for den stadig voksende metropolen din. Tenke taktisk hvordan du la opp sonene samt passe på at det var balanse mellom innbyggere i forhold til arbeid, skoler og andre rekreasjonsmuligheter.
Sim City har for meg alltid vært en spennende del av mitt gamerliv og jeg husker de forskjellige konkurransene jeg og broren min hadde på å bygge den mest suksessrike byen. Det var glanstider det. Nå savner jeg flere av disse spillene. For med dagens maskiner, tør jeg ikke å tenke på hvilken grafikk det ville ha blitt. Drømmen min har alltid vært å kunne kjøre bil, buss, fly eller tog gjennom sin egen by. Hva med å gå seg en tur på gata og skue høyt, høyt der oppe mot taket av en skyskraper som nettopp har bygd seg opp i ditt fasjonable strøk. Det hadde vært en drøm det.
Nei, jeg bønnfaller Maxis og Will Wright om å utvikle et nytt Sim City slik vi kjenner det fra Sim City 3000 og Sim City 4, hvor du selv la opp sonene og bygningene poppet opp av seg selv. Mer forutsigbart enn det fantes ikke. Jeg vil kunne selv være innbygger i min egen by – gå i gatene jeg har bygd og se på bylivet som stadig eskalerer til nye høyder. For med dagens maskinkraft er det mulig å få til det ultimate bygge-by-spillet med uante muligheter. Jeg vil ha flere Sim City spill – hva med deg?
Nedenfor ser du skjermiser fra Sim City 4 og jeg er stadig imponert over detaljene i spillet!
Er så enig! Sim City-versjonene er klassiske! Har du prøvd Cities XL 2011? Noe av det samme som Sim City, bare litt mer avansert og detaljert. 🙂
sims er kjedelig da