Mine ønsker i SimCity. Hva er dine?

Har du hørt om utvikleren Maxis? Maxis er kjent for to spillserier og det er SimCity og sist men ikke minst The Sims. Begge disse spillseriene har gjort utvikleren verdenskjent. Jeg har vært en stor fan av Maxis siden det første SimCity så dagens lys i 1989 til MS-DOS. Selv spilte jeg spillet mest på min kjære datidens Amiga 500. Det gikk med mange timer for å si det slik og kan nok innrømme først som sist at jeg ble sittende til langt på natt og spill til min mors store frustrasjon. SimCity har alltid hatt et godt tak på meg som gamer og jeg har alltid likt å kunne bygge min egen metropol med mange hundre tusener med innbyggere.

7. mars i år ble SimCity lansert “på nytt” av Maxis og Electronic Arts med en helt ny grafikkmotor som virkelig tok pusten av oss. Jeg ble hekta fra første sekund og har sammen med min sønn (12 år) spilt spillet over 180 timer. Det sier litt. vi er skikkelig hekta begge to og samarbeider på best mulig måte for å få byene våre til å bli unike. For i det “nye” SimCity har man nemlig muligheten til å samarbeide på en helt ny måte hvor det du bygger får innvirkning på de andre byene i rundt (samme region). Den ene metropolen etter den andre har blitt bygd opp og hvor vi har studert, lært og gitt hverandre råd i byggeprosessen. 



SimCity
er uten tvil et veldig lærerikt spill som ikke bare gjør at du må bruke dine kreative sider, men du må også tenke taktisk og smart for at byen din skal kunne overleve og bli en metropol. For alle bygninger har sin innvirkning på byen din og som igjen gjør at den får sitt eget særpreg. Nettopp dette gjør at SimCity også blir et variert spill hvor ingen byer er like. Et av de SimCity-spillene jeg har spilt mest er SimCity 4. Dette var et spill hvor jeg tilbrakte flere hundre timer på. Ikke bare å bygge byer, men å gjøre det unike med å laste ned mods som andre SimCity-spillere har lagd ved bruk av en editor. Gjennom City Exchange var det mulig å dele sine bygninger med resten av verdenen. Et sosialt community jeg liker svært godt og som fortsatt lever i beste velgående er Simtropolis.com. Om du tar deg en tur innom nettsiden, så finner du masse stilig du kan pynte opp SimCity 4 med. Her bruker dedikerte SimCity-fans tiden med å lage egne bygninger, ting og tang fra den virkelige verden som de igjen deler med oss. Dette gjør at SimCity 4 holdes i live selv om det “nye” SimCity har blitt sluppet 7. mars i år.

Det er flere ting som jeg faktisk savner i dagens SimCity og som ville ha tatt spillet til en helt nytt level om Maxis hadde hørt på oss trofaste fans. For ikke lenge siden ble en spørreundersøkelse sendt ut til en rekke SimCity-spillere og hvor de ble spurt om hva de ville ha i kommende tilleggspakker og hvilke muligheter de ønsker seg i spillet den kommende tiden. I denne spørreundersøkelsen så jeg mye som blant annet er med i SimCity 4 og som gjør det så unikt.

For å ikke virke for grådig, så må jeg si jeg ønsker meg MYE mer til spillet og som ikke finnes i dag. Dette er ting som var med i SimCity 4 og som gjorde spillet så unikt som det er i dag. Derfor har jeg lagd en aldri så liten ønskeliste til Maxis over hva jeg ønsker meg i SimCity og som vil gjøre at jeg blir enda mer hekta på spillet. Så om Maxis skulle snuble over bloggen min, så har jeg satt opp en liste over noe av det jeg mener “MÅ” komme i tiden fremover…

Massive skyskrapere som inneholder flere soner (Residential/commercial).

Flere transportmuligheter som t-bane, monorail, tog fra ene enden av byen til den andre, sette opp egne bussruter.

Terraforming (forandre på landskapet etter eget ønske).

Kunne sette på egne navn på bygninger, gater med mer. 

Flere veityper å velge i mellom.

Spesielle events i byen som strekker seg gjennom årstidene.

Snølandskaper og høye fjell med snø.

Større byer (minst 2x størrelsen som finnes i dag og opp til 4x).

SimCity Exchange (egen editor som gir deg muligheten til å lage egne bygninger, biler med mer for så å dele dette med andre Simcity-spillere. 

Start fra et årstall og se byen din forandre seg etter hvert som årene går med nye arkitekturer.

Kunne bygge gårder, militærbaser, flere parker, flere internasjonale arkitekturer som setter preg på byen. 

Flere kulturelle bygninger. 

Større vasiasjoner i båter, fly, tog med mer (kan lages av andre via en editor).

Flere utvidelser som blir sluppet kjappere.

Flere utfordrende områder å bygge på. 

Flere variasjoner i været. 

Kunne selv bestemme hvor mye strøm og vann som kan selges til nabobyer.



Her
er en hel del som jeg gjerne vil ha med i SimCity og som jeg tror ville ha gitt enda større engasjement blant spillerne som forguder spillet. Selv liker jeg Simcity svært godt og spiller det så ofte jeg har anledning sammen med min bror. Om jeg sammenligner dagens SimCity med f.eks. Simcity 4, så har det mye flere muligheter enn dette spillet har og som igjen gjør at det lever i beste velgående gjennom flere store communitier verden rundt. Dette er noe jeg selvsagt også ønsker meg i SimCity og håper inderlig Maxis nå fanger opp bloggen min og gir oss dette. 

Om disse ønskene hadde blitt oppfylt, ville jeg ha blitt veldig glad. 

Via spillforedraget Spill er sunt, anbefaler jeg SimCity som et kreativt og engasjerende by-bygge-spill.

Hva ønsker du deg mer av i SimCity om du hadde fått valgt det? 

 

Tivoliet her kan du kjøpe som en ekstra tilleggspakke. Jeg ønsker at tilleggspakken slippes kjappere…

Arrangerer en rekke spillevents for både små og store. I tillegg har jeg et mål om at skolene skal bli flinkere til å bruke spill i undervisningen. Det finnes mange gode og lærerike spill som ikke utnyttes godt nok i disse instansene. I 2010 ble jeg også nominert til årets ildsjel på Gullstikka samt nominert til Ung Kulturpris i Nord-Trøndelag og jeg fikk Inspirasjonsprisen fra Snåsa Kommune og Sparebank 1. Har seks herlige barn, en kjempeherlig kjæreste og som jeg spiller spill sammen med. Kvalitetstid. Hva med deg?
Posts created 3424

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top