Den varmeste sommeren på lange tider…

Mange meteorologer har spådd den varmeste sommeren i manns minne. Sommeren i fjor var varm den, nesten for varm synes jeg og spesielt her på kontoret mitt hvor temperaturen var oppe i 38.6 grader på det meste. PCen slet godt i varmen for å si det slik og selv måtte jeg strippe av meg klærne og sitte kun i shortsen. 

I følge en rekke meteorologer er denne sommeren spådd til å bli enda bedre og varmere. Selv er jeg veldig i tvil om det kommer til å skje. Hvorfor? Jo, for det første blir værfenomenet El Nino bare sterkere og sterkere. Dette fenomenet sørger for at været påvirkes uansett hvor du bor på kloden. For det andre, været er sammensatt av mange faktorer. Er det varmt et sted, ja så er det kaldt et annet sted. Disse forskjellene forflyttes til stadighet og sørger for at værforandringene vi kjenner til her oppe i nord. 

Vinteren i USA har vært kald, til tider ekstrem kald og det langt sørover i det store landet. Hos oss i Norge har vinteren vært mild, nesten ekstrem mild i forhold til hva som er normalen. Det har knappest vært snø (for oss i Trøndelagen) og hvor temperaturen har ligget fire til fem grader over normalen de siste vintermåneder. Kun før jul at vi opplevde et snev av vinter med snø opp i mot 60 cm. 

Når El Nino nå blir stadig sterkere, tror jeg at temperaturen i USA kommer til å stige mer markant. Dette vil igjen føre til mer tørke noen steder og flere uvær i form av tornadoer med større ødeleggelser. Det er ikke dermed sagt at det blir flere tropiske sykloner, for det er havet utenfor Afrika til kaldt for, men at temperaturen på fastlandet kommer til å bli høy er jeg bra sikker på. Når det blir varmt i USA, er det større sjanse for at det blir kjørligere hos oss.

Jeg tror vi kommer til å få en brukbar sommer med mye pent vær, men ikke like varm som den sommeren vi hadde. Vi kommer også til å få mer nedbør enn det vi har hatt i tillegg til at det blir noe mer torden enn det vi har hatt de siste årene. For fra vest vil lavtrykkene presse høytrykkene i øst og det sørger for værskiller som går like sør for Dovre og hvor de vil oppleve til tider vått og kjølig vær. Med slike værskiller blir det også mer vind og hvor vindretningen ofte vil ligge på sør og sørøst. Om sommeren betyr det tidvis varme vinder, men vi vil også få påslag av sørvestlige vinder med regn og regnbyger. 

Altså, jeg tror ikke vi kommer til å få den varmeste sommeren ever. Den kommer til å bli bra, men ikke like bra som i fjor hvor man nesten tilbrakte all tid på stranden for å kjøle seg ned etter endt arbeidsdag. Nord-Norge kommer til å få en fin sommer i år og selvsagt vårt naboland i øst, Sverige vil oppleve en god sommer med vinder fra øst og sørøst. Sør-Norge vil få variert vær og til tider en god del nedbør. 

Det var spådommen min for den kommende sommeren (juni til og med august). Jeg selv håper det selvsagt blir en fin sommer med gode temperaturer. Kanskje ikke like varmt som i fjor, for da var det nærmest uutholdelig, men like over 20 grader er ikke å forakte. 

Bilde 1: Bading i solnedgang på Grønøra på Snåsa. 

Bilde 2: Sommerfugl på nypebusker.

Bilde 3: Varmt badevann på Grønøra.

Hvordan tror du sommeren blir der du bor? Hvordan har vinteren vært der du bor? 

#værogvind #spådom #værspådom #sommer #bading #torden #solnedgang #sommervær #ferietid #spåmann #ilovegaming 

Arrangerer en rekke spillevents for både små og store. I tillegg har jeg et mål om at skolene skal bli flinkere til å bruke spill i undervisningen. Det finnes mange gode og lærerike spill som ikke utnyttes godt nok i disse instansene. I 2010 ble jeg også nominert til årets ildsjel på Gullstikka samt nominert til Ung Kulturpris i Nord-Trøndelag og jeg fikk Inspirasjonsprisen fra Snåsa Kommune og Sparebank 1. Har seks herlige barn, en kjempeherlig kjæreste og som jeg spiller spill sammen med. Kvalitetstid. Hva med deg?
Posts created 3424

4 thoughts on “Den varmeste sommeren på lange tider…

  1. Izayoi: Håper selv på en flott sommer slik som den vi hadde i fjor, men er i tvil på at vi får det i år… dessverre. Alt tyder på at det blir mer ustabilt med regn og vind i sommer enn i fjor. Blir spennende å se om det slår til eller om sommeren blir den beste i manns minne 🙂

  2. fjorårets sommer var herlig, det er det ingen tvil om 🙂 (om en noe varm for meg) tar gjerne noe lignende en gang til ^^

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top