Barn og unge forsømmes i sommer


 

Det høres kanskje litt drastisk ut og det er det vel også. Som mange av dere vet drar jeg land og strand og holder foredraget Spill er sunt noe jeg har gjort i en del år. Gjennom dette har jeg også kommet i kontakt med en del barn og unge samt foreldre som igjen har fortalt litt om deres erfaringer når det kommer til gaming. Er det noe alle gleder seg til så er det sommerferien og at man slipper mas og kjas om lekser, karakterer og at man MÅ legge seg til rett tid for å fungere. Hverdagen utenom sommeren og feriene er en stresset tid hvor mye som skjer konstant hele tiden.
 

Når sommerferien kommer og hvor skolene stenger sine dører, er friheten her. Barn og unge glemmer den stressede hverdagen. Alt blir mer rolig og avslappet. Selv liker jeg sommeren og sommerferien best. Da kan man kose seg, slappe mer av og ikke stresse like mye. Det er mye å tenke på for en mamma og pappa hvor de hele tiden må følge opp.
 

Men det er en ting som også skjer mer av på sommeren, spesielt i følge det jeg har fått med meg gjennom foredragene mine og det er at man bruker mer tid på gaming. Her kan det fort gå mellom seks til åtte timer (kanskje også enda mer tid) uten av noen i det hele tatt tenker på det. Foreldrene på sin side igjen tenker i hvert fall ikke på det. De er glade for at de vet hvor deres unge håpefulle er. Selv synes jeg det er greit at mine barn spiller og koser seg fremfor skjermene sine, men er det noe jeg prøver å gjøre så er det også å vise interesse til det de driver med samt sette grenser for hvor lenge og hvor mye de får lov til å spille. Grensene er ikke diktatorisk satt opp. Vi har sammen funnet ut hva som passer best.
 


 

Problemet rundt omkring er at foreldrene ikke setter disse grensene og da hender det fort at barn og unge blir sittende litt for lenge og kanskje også til langt på natt, fortsatt uten at foreldrene bryr seg så mye om det.
 

Det er jo tross alt sommer og da gjør det ikke om man blir sittende lengre oppe heller og ja, den er jeg med på og hvor mine barn får lov til å være både lengre opp og spille litt ekstra, men fortsatt her vi grenser her.
 

Et annet problem er at man med uten regler fort kan havne i uløkka og hvor gamingen kan bli et problem. Alle vet hvor enkelt man kan bli avhengig av noe, på lik linje som man er avhengig av sjokolade eller bare gnikke på den bilen der selv om det ble gjort i går. Vi blir fort avhengige og når det skjer, så har det gått for langt. Derfor er det viktig at foreldrene tar litt ansvar og passer på at deres barn og unge ikke får bokstavelig talt fritt spillerom i sommer, men at de følger med på det som skjer. Selvsagt, når de er på jobb blir det vanskelig, men når de er hjemme fra jobb så kan de prøve å gjøre noe med det.
 

Barn og unge har behov for at foreldre tar tak og ikke bare setter grenser men også viser interesse til det de driver med om det er gaming, streaming eller youtube. Foreldre må også skjønne at dette kan være viktig, men at de sammen setter grenser for hvor mye tid som skal gå med på dette. Jeg kan selv innrømme at jeg har flere venner online enn in real life, men at det funker godt for meg. Å kunne dra ut sammen med venner på byen, på fotballbanen eller skateboardparken er viktig det også og da må foreldrene oppmuntre til at det skjer. 
 

Foreldre – nå som det er sommer. Ikke glem at deres barn og unge også er der selv om dere er mye på jobb og de er hjemme. Pass på barna, vis interesse, bygg et godt forhold til det som har med gaming å gjøre. Da vil det være større sjanse for at ting ikke sklir ut og ødelegger for deres forhold til barna, Om dere også har anledningen, bli med og spill sammen med barna om det er FIFA 16, Mario Kart 8, LEGO-spillene eller hva det måtte være. Barna vil sette veldig stor pris på at dere tar dere tid til det. Tro meg, jeg vet.
 

nå har jeg ett innstendig råd til dere andre foreldre. Bruk tid på barna i sommer når det er snakk om gaming. Ikke la de være for seg selv. Sett opp grenser for hvordan gaming skal kunne tilpasses beste deres familie og sørg for at gamingen blir en harmonisk aktivitet alle kan nyte godt av på ett eller annet vis. Selv om jeg vet at barn og unge forsømmes mer på sommers tid enn resten av året, så håper jeg inderlig at foreldrene tar et tak og sørger for at det ikke skjer. Det vil dere tjene på i lengden.
 


Bildet tatt av Tore Viem for IN-Avisa
  

#familiespilling #sommer #gaming #gamer #spill #games #spillersunt

Arrangerer en rekke spillevents for både små og store. I tillegg har jeg et mål om at skolene skal bli flinkere til å bruke spill i undervisningen. Det finnes mange gode og lærerike spill som ikke utnyttes godt nok i disse instansene. I 2010 ble jeg også nominert til årets ildsjel på Gullstikka samt nominert til Ung Kulturpris i Nord-Trøndelag og jeg fikk Inspirasjonsprisen fra Snåsa Kommune og Sparebank 1. Har seks herlige barn, en kjempeherlig kjæreste og som jeg spiller spill sammen med. Kvalitetstid. Hva med deg?
Posts created 3424

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top