Snøen som kom, forsvant og som kom igjen…

Høsten 2016 kan beskrives som helt unik for det meste av landet egentlig. Som mange av dere vet så har jeg ført værstatistikker siden 1987 og har fulgt med på vær og vind siden jeg var en liten gutt. Fikk høre her om dagen da jeg møtte ei dame som jobbet på det gamle posthuset her på Snåsa at da jeg hentet avisen og før jeg kunne lese spurte jeg henne om hva som stod om været. Snakk om å være tidlig på’n å være interessert i vær og vind. 
 

I alle fall, tilbake til høsten 2016 og hvordan den kan oppsummeres? Jeg har ikke opplevd en slik høst som vi har hatt i mitt 44 år lange liv. Det vil si, den har vært fin, veldig tørr og sist men ikke minst både varm og kjølig. Flere høytrykk har sørget for at høsten har blitt fin og som igjen har sørget for det fantastiske været.
 

I paradis kan man ikke være for alltid og det fikk vi fort erfare når været på skikkelig slo om. Da kom vestavindsbeltet stormende inn bokstavelig talt og hvor det ene kraftige lavtrykket etter det andre kom på besøk. Da ble fint og tørt vær byttet ut med regn, snø og storm fra alle retninger i deler av oktober.
 

I november var nok et høytrykk på plass og ga oss fint vær, men det ble kaldt. Mange steder opplevde tosifret minusgrader og snøen lavet ned enkelte steder. Det så lenge ut til at høytrykket skulle holde bra stand og gi oss en skikkelig kald måned, men i vest lurte lavtrykkene og som igjen klarte å presse det sterke høytrykket bort fra oss. På nytt fikk vi oppleve en stor variasjon i været og hvor det enten snødde, regnet eller blåste kraftig. Ras, oversvømmelser og problemer for trafikken var titt og ofte på nyhetene.
 

Nå har vi kommet oss til 1. desember og mange har i den senere tiden spurt meg om vi får julesnø her på Snåsa og i trøndelagen. Selvsagt tar jeg disse spørsmålene på strak arm og prøver å se hvordan tendensen er og hvordan det på lang sikt ser ut. Vestavindsbeltet er for tiden svært sterkt og noe du garantert har lagt merke til. Det har vært mye vær i det siste og med vind fra alle kanter. I det ene øyeblikket har snøen lavet ned og i det andre har det regnet i strie strømmer.
 

Dessverre vil den første halvdelen av desember fortsatt være veldig ustabil og det vil snø og regne om hverandre, men det vil også bli små perioder med pent vær, men det blir det ikke mye av her i trøndelagen. Til tider blir det mye nedbør. når vi passerer rundt den 18. 19 desember ser det ut til at det kan bli litt kjørligere og ut i fra tendensen jeg ser så vil vi få snø på julaften. Faktisk tror jeg det kan minst ligge mellom 10-15cm når julen ringes inn. Jo lengre ut mot kysten du kommer jo mindre snø blir det, men man skal ikke så altfor langt inn i landet før julesnøen er der. 
 

Videre utover desember så vil det fortsatt bli ustabilt og det vil også bli tilslag av regn. Det er først på nyåret og litt ute i januar at ting blir mer stabilt med tørrere vær og mer høytrykk. Til gjengjeld vil det også bli kaldt da. 
 

Dette er min spådom for desember og ja, det ser ut til at vi i trøndelagen i alle fall får snø på julaften. Kaldt blir det ikke, slik at julenissen slipper å kle på seg så altfor mye. 
 


Slik så det ut 4. juledag 2014 ved Snåsa kirke
 

#værogvind #spådom #værspåmann #været #jul #juleværet #desemberværet

Arrangerer en rekke spillevents for både små og store. I tillegg har jeg et mål om at skolene skal bli flinkere til å bruke spill i undervisningen. Det finnes mange gode og lærerike spill som ikke utnyttes godt nok i disse instansene. I 2010 ble jeg også nominert til årets ildsjel på Gullstikka samt nominert til Ung Kulturpris i Nord-Trøndelag og jeg fikk Inspirasjonsprisen fra Snåsa Kommune og Sparebank 1. Har seks herlige barn, en kjempeherlig kjæreste og som jeg spiller spill sammen med. Kvalitetstid. Hva med deg?
Posts created 3424

3 thoughts on “Snøen som kom, forsvant og som kom igjen…

  1. Izayoi: Dere blir stort sett liggende i le for vær og vind og får for det meste bra. Det blir heller ikke noen kuldeperiode før jul. Sjansene for deg som bor litt opp i strøket i Oslo kan få litt snø, men dere snør ikke ned for å si det slik 😉 Skal følge med litt for deg der i sør også 😉

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top