En hel verden raser, men er det noen grunn til det?


I går var en stor dag for oss gamere. I går var dagen da Microsoft presenterte sin nye Xbox. I går var dagen da vi alle fikk vite litt om Microsoft sitt svar til Sonys Playstation 4. Mange trodde at den nye Xboxen ville få navnet 720, men den gang ei. Navnet vi nå må venne oss til og som kommer til å bli en “viktig” del av vårt daglige liv er Xbox One. Hvorfor kalle boksen for One? Selv har jeg fundert på dette og kommer kun frem til at egenskapene til Xbox One sørger for å samle alt innenfor underholdning innenfor husets fire vegger. Det vil si One kanskje er beskrivende nok som EN undeholdningmaskin, men er det nok? 

En hel verden av spillentusiaster har i grunnen vært litt “in fury” etter annonsering av Xbox One og føler Microsoft kun satser på alt annet spill. Under presentasjonen fikk vi se en konsoll som ikke kun er beregnet med å spille på, men også se film, TV-serier og kunne kommuniserer med hverandre via Skype. Det virket litt som om spillene kom i andre rekke og hvor fokuset lå på en samlet underholdningsmaskin. Selvsagt ble jeg imponert over mulighetene i Xbox One og spesielt hvor godt Kinect 2.0 så ut til å fungere, men dessverre er det mange som jeg kjenner som slettes ikke vil ha Kinect og nå kommer den medfølgende konsollen. Det jeg ble imponert over var måten man kunne styre i konsollens operativsystem og hvor man enkelt med å si hva man ville og konsollen gjorde de kommandoene du ba om. Eller ved at man rett og slett bruker hendene for å komme seg til nye skjermer. Dette gir en ny dimensjon i forhold til hva vi er vant med. 


Når det er sagt, så er det ting jeg synes ikke var så positive med den nye Xbox One. Skal sies jeg var skeptisk til Wii U også før den kom på markedet, men det snudde fort da jeg selv fikk oppleve den på nært hold og nå elsker jeg Wii U. Derfor skal man ikke dømme noe nedenom og før man har testet produktet og nettopp noe som jeg aldri gjør. En sjanse skal alt eller alle ha mener jeg. Det er flere ting som i grunnen vekker min litt negative side med Xbox One og det er at Microsoft stenger for bruk av brukte spill og hvor du må betale en avgift om du ønsker det. Hvor mye denne avgiften blir på vet vi ikke. Så det vil si at Gamestop og Game som selger brukte spill ikke får det like enkelt i fremtiden når det kommer til Xbox One-spill.

Vi fikk ikke høre om man må være tilkoblet nettet hele tiden mens konsollen er i bruk. Om det så skulle komme, er jeg litt redd for enda mer harme blant spillere verden rundt. Mange har med seg konsollen om de skal på ferie og der er det ikke alltid man har tilgang til nett. Jeg for mitt vedkommende som drar rundt og holder foredraget “Spill er sunt” har ikke nett alle ganger og om jeg da ikke får presentert spillene på grunn av manglende nett, blir det litt for dumt.

Ellers likte jeg de spillene som ble presentert på Xbox One, selv om det var lite gameplay vi fikk se. Det som imponerte meg mest var uten tvil Call of Duty: Ghosts og grafikken i det spillet. Spesielt detaljene var sinnsyke og gjør at jeg faktisk ser frem til å spille Ghosts. Av andre spill som ble presentert var Forza Motorsport 5 (som så veldig bra ut), FIFA 14 pluss andre sportsspill fra EA pluss et spill fra den finske utvikleren Remedy (som er kjent for Max Payne og Alan Wake). De jobber nå med et spill som har fått tittelen Quantum Break og hvor hele spillet blander sammen filmsekvenser og spillets historie. Dette prosjektet ser veldig spennende ut og håper selvsagt at det også kommer til PC.


Fra spillet Call of Duty: Ghosts

Ellers presenterte Microsoft Xbox One på en tradisjonell måte med brask og bramm. Veløvd presentasjon fra alle som var på scenen. Det jeg dessverre frykter litt med Xbox One, er om Microsoft har glemt kjernespillerne sine med dette underholdningssenteret sitt og mindre fokus på gleden spillene gir. Jeg håper på å kunne få vite mer om konsollen og de mulighetene som ligger til rette. Jeg er familiefar som liker å spille sammen med familien min. TV og internett får jeg via Altibox og med mange, mange kanaler å se på. For meg er altså ikke filmmulighetene på Xbox One like nøye. For meg er det stort sett det å kunne underholde seg med spill om jeg spiller alene eller sammen med noen. Jeg skal ikke svarmale Xbox One. Det blir for dumt, men er skeptisk til det motsatte er bevisst (slik jeg var med Wii U). Konsollen kommer høyst sannsynligvis i slutten av oktober og jeg håper inderlig på å kunne ta med meg konsollen på mine foredrag “Spill er sunt” og presentere den på best mulig måte for foreldre og de som dukker opp. Innen da får jeg fortsette å snuse opp alt om Xbox One og se om jeg blir tilfreds med Microsoft kommende flaggskip.

Hva synes du om Xbox One? Hva er dine postive og negative meninger om konsollen?

Klippet er fra Call of Duty: Ghost og som for meg virket imponerende… 

Arrangerer en rekke spillevents for både små og store. I tillegg har jeg et mål om at skolene skal bli flinkere til å bruke spill i undervisningen. Det finnes mange gode og lærerike spill som ikke utnyttes godt nok i disse instansene. I 2010 ble jeg også nominert til årets ildsjel på Gullstikka samt nominert til Ung Kulturpris i Nord-Trøndelag og jeg fikk Inspirasjonsprisen fra Snåsa Kommune og Sparebank 1. Har seks herlige barn, en kjempeherlig kjæreste og som jeg spiller spill sammen med. Kvalitetstid. Hva med deg?
Posts created 3423

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top