Like strenge krav på salg av voldelige spill som på salg av alkohol?

At verden er i forandring er det ingen som kan nekte for. Vi blir hele tiden introdusert for nye og mer avanserte teknologier, men også barna blir også mye mer beskyttet i dag enn da jeg vokste opp. Da jeg var barn så var det ikke snakk om sykkelhjelmer, lekeplasser polstret med skumgummi eller andre beskyttende elementer. Like forbasket, så vokste jeg opp uten noen form for skavanker, i alle fall i mine øyne. At jeg flere ganger stupte over sykkelstyret og for så å slå meg skakk ihjel, hører med. Det ble bare noen skrammer, litt blod, men syklet jeg med hjelm…nei. I dag skal alle barn bruke sykkelhjelm uansett og om de ikke gjør det, ja så blir det uglesett på. Så er mitt spørsmål, tåler barna mindre i dag enn før i tiden enn da jeg var barn? 


…eller påvirker ikke spillene i det hele tatt?

Det
som kanskje er mest urovekkende er hvordan barn og unge i dag opplever mediene i rundt seg, spesielt de yngre barna. Her viser foreldre veldig lite engasjement og hvor barna mer eller mindre får frie tøyler. Selv om det fantes voldelige spill, filmer og innslag i diverse medier før i tiden, så er alt i dag mye mer brutalt og spesielt spillene som i tillegg blir mer realistiske i forhold til hvordan spillene før i tiden var med tegnet grafikk. Like fullt så får barn helt ned i seks, syv års alderen “lov” til å spille spill som Grand Theft Auto V, Battlefield 4 samt andre voldelige spill. Har dog sett foreldre kjøpe disse spillene til sine små barn, uten å tenke noe over det. Betalt spillet i kassen og gitt det rett til barnet. Når jeg ser dette kimer alarmklokker høyt. 

Er det slik at barn i dag tåler mer enn det de gjorde før. Jeg husker da jeg var ung og hadde mine venner på besøk. Da fikk jeg påpakning om ikke å spille voldelige spill fra de andre foreldrene. Foreldrene var veldig negative til spillingen. Om de fant ut vennene mine hadde spilt voldelige spill hos meg, skulle jeg virkelig få kjeft, vennene fikk ikke komme på besøk hos meg samt at mine foreldre ville få vite om det. Hos meg var vel det mest voldelige spillet Mortal Kombat (tegner grafikk), som mine foreldre synes var litt på grensen til mye vold i, men i og med at jeg var rundt 13-14 år på den tiden, gikk det greit. Ellers gikk det veldig mye på sportspill, bilspill, plattformspill og simulatorspill. 


Viser hvilken påvirkning de som spiller voldelige spill blir påvirket emosjonelt…

Spillene
i dag er mye mer realistiske og et tilnærmet fotografiske. Derfor synes jeg det er mer viktig for foreldre å følge med sine små barn i dag enn det var før hvor spillene mer eller mindre var mer “uskyldige”. Jeg ønsker at foreldre i dager bruker mer tid på å sette seg inn i hva barna bruker tiden på fremfor skjermene sine. Det er like viktig det som å støtte de i idrettslige aktiviteter som på skolen. Fritiden i dag brukes mye på skjermunderholdning og da må vi foreldre følge med. 

Barn i dag tåler selvsagt ikke mer enn det vi gjorde da vi var barn. Det eneste i dag er at foreldre i dag ikke har tid til å følge med og overlater barna til seg selv. Dette blir helt feil. Om de små barna ned i seks, syv årsalderen blir påvirket av Grand Theft Auto V vet ingen, men jeg mener det er bedre å være “føre var enn etter snar”. Som mamma eller pappa er det din plikt å sette deg inn i hva barna dine driver med spesielt tiden fremfor skjermen. I dag er spillene mye mer råe og brutale enn det de var før og spillene mer og lik virkeligheten. Vi må beskytte barna mer og spesielt mot det å spille voldelige spill. Det finnes en anbefalt aldersgrense på spillene i dag og disse er satt for en grunn. Tviler på at Medietilsynet setter aldersgrensene for moro skyld.


Hvem er de voldelige spillene lagd for…

Foreldre
, engasjer dere mer i hva som skjer i medieverden. Ikke la barna gjøre som de vil, for da vil dere miste kontrollen fort. Jo før dere følger opp og får til et godt opplegg rundt mediebruken og spill som underholdning, jo bedre harmoni vil dere oppleve i familien. Sørg for å sette grenser som kan holdes og ikke vær gestapo, det vil gjøre saken verre. Åpenhet og gode diskusjoner om hva barna bruker tiden sin på er like fornuftig som å snakke om fotball, håndball eller den idretten våre små håpefulle er med på. 

I dag legger regjeringen frem et forslag til en ny lov om beskyttelse av mindreårige mot skadelig medieinnhold. Forslaget erstatter dagens fragmenterte system med ett felles lovverk for kino, video, TV og nett. Hvor er beskyttelsen mot voldelige spill? I alle fall, om du er interessert i å vite målet med endringen av lovforslaget, så kan du lese det i sin helhet HER. Igjen blir spillene glemt og det virker som om staten ikke tar dette på alvor. Burde det bli like strenge regler for salg av voldelige spill som det er med alkohol, snus og røyk? Jeg mener at jo mer vi beskytter, jo bedre er det, uansett hva det er for noe. For selv om det ikke er bevist skikkelig om voldelige spill påvirker eller ikke, så må man ta utgangspunkt at for enkelte at det kan gjøre det. 


Påvirker spillene oss?

Mitt
råd til dere foreldre er å sette av fem minutter hver dag. Snakk med barna, sjekk youtube etter klipp fra spillene som spilles og pass på at spillene passer barnas alder. For barn i dag tåler ikke mer enn det de gjorde før.

Ville du ha latt din åtte åring spilt dette spillet som du ser via klippet nedenfor?

#violenceingames #violence #videogames #spillersunt #healthygaming #blog #blogg #vold #påvirkning #voldeligespill #gamer #gaming #pcgamer #pcgaming #medietilsynet #staten #lovforslag #rammer #regler #familiespill #consolegamer #sony #microsoft #nintendo #intel #gigabyte #kingston #coolermaster #creative #playstation3 #playstation4 #xbox360 #xboxone #wiiu #wii #psvita #3ds #2ds

Arrangerer en rekke spillevents for både små og store. I tillegg har jeg et mål om at skolene skal bli flinkere til å bruke spill i undervisningen. Det finnes mange gode og lærerike spill som ikke utnyttes godt nok i disse instansene. I 2010 ble jeg også nominert til årets ildsjel på Gullstikka samt nominert til Ung Kulturpris i Nord-Trøndelag og jeg fikk Inspirasjonsprisen fra Snåsa Kommune og Sparebank 1. Har seks herlige barn, en kjempeherlig kjæreste og som jeg spiller spill sammen med. Kvalitetstid. Hva med deg?
Posts created 3423

2 thoughts on “Like strenge krav på salg av voldelige spill som på salg av alkohol?

  1. Den Scenen från GTA V är osmaklig och Borde inte funnits i spelet överhuvudtaget.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top