Foreldre, dere er flinke, men ikke flinke nok…

I de senere årene har foreldre mer tatt innover seg at barna spiller spill. De har godtatt at spillingen har blitt en del av oppveksten. De har godtatt at spillingen går i bekostning av andre aktiviteter selv om de helst ville ha vært foruten tiden som brukes på spilling. Foreldre har stort sett vært flinke til å tilegne seg denne “livstilen” til sine barn. Alt dette virker altså som gull og grønne skoger, men det er det ikke. 

Foreldre er flinke til å følge med på idrettslige aktiviteter og kjører barna gjerne på fotballkamp, volleyballkamp eller håndballkamp. Foreldre er flinke til å følge med på barnas skolearbeid og prøver med beste evne å hjelpe barna gjennom skoleår etter skoleår. Foreldre er flinke til å lære bort ting som gjøres i hus og hjem. De er flinke til øvelseskjøre bil når den tid kommer. Foreldre er flinke til å kjøre barna sine til venner for å leke. De er flink til å foretelle om livets innhold og erfaringer. 

Men hva er så da problemet? Jo, foreldre er slettes ikke flinke nok til å støtte opp om spillingen. De er ikke flinke til å virke interesserte i det barna spiller. Foreldre er ikke flinke til å forstå at spillingen faktisk kan gi jobb senere i livet om man velger det. Foreldre skjønner minimalt av hva spillene går ut på, hvilke aldersgrenser spillene har og om barna bør spille spillene. Foreldre skjønner minimalt av at man faktisk kan lære en god del av å spille, selv om det er både bilspill, simulatorer, Minecraft eller New Super Mario. De skjønner ikke at spillene faktisk gir venner og hvor man kan snakke med spillere verden rundt. Foreldre skjønner ikke at spillingen samler venner og hvor man lærer seg å bli flink til å samarbeide. Faktisk kan spesielt de som f.eks. blir mobbet eller de som føler seg annerledes ha flere venner i den digitale verden. Dette vet ikke foreldre. 

Det er så mye foreldre ikke skjønner når det kommer til spill. Foreldre er jo så flinke til å følge opp barna når det kommer til skole og idrettslige aktiviteter, så hvorfor ikke når det kommer til spillingen?

Jeg tror det er flere grunner til det. For det første, mange foreldre skremmes av nye teknologier. De tørr ikke å lære det som er nytt. For det andre, så har foreldre en travel hverdag både med jobb, følge opp hus og hjem samt sørge for at det er mat på bordet. For det tredje så snakker ikke foreldre godt nok med hverandre og deler sine erfaringer når det kommer til spilling. Foreldre i dag her minimal peiling når det kommer til spill. Dette er ikke noen god utvikling og sørger for at det er større sjanser for konflikter innenfor husets fire vegger. Årsak, foreldre får ikke et godt forhold til barna og hvor man i stedet for å knytte bånd heller glir fra hverandre nettopp på bakgrunn av at foreldre ikke har peiling. 

Mitt råd til foreldre er å bruke noen minutter hver dag og spørre barna om det de opplever rundt spillingen. Se på når barna spiller. Trenger ikke å være mange minuttene hver dag. Vis interesse og se hvordan spillene er bygd opp og hvordan de fenger barna. Om mulig, spill sammen med barna. Selv om de knuser deg, noe de gjør med meg, så vil du bygge opp et godt forhold til barna. Bare spør om hvordan spillene skal spilles og vips så stråler barna opp og vil dele denne infoen med deg. For spillingen samler faktisk familien, tro det eller ei. 

Vi er en familie på seks og vi foreldre spiller sammen med barna. Da går det for det meste i spill hvor nesten alle kan spille, slik som Mario Kart 8 hvor fire personer kan spille samtidig. Noe av den beste kvalitetstiden for familien er når vi foreldre spiller sammen med barna. De koser seg godt og vi ser hvordan de lyser opp når de får muligheten til det, selv om barna våre knuser oss til tider i spill som Mario Kart 8, så har vi det moro likevel. 

Jeg anbefaler alle foreldre om å bruke mer tid på barnas spilling og vise interesse. Da bygger dere opp et godt forhold til hverandre og som igjen sørger for at det blir enklere å sette grenser om det skulle bli behov for det. Om det ikke finnes spill hvor dere foreldre kan bli med i, så heller se på at barna deres spiller og vis interesse i det som skjer på skjermen. Barna vil bli virkelig superglade for det. For de fleste barna ønsker at foreldre skal vise interesse for spillingen, tro det eller ei. 

Foredraget Spill er sunt tar blant annet opp hvordan få et godt forhold til barna når det kommer til spillingen. I tillegg vil man få lære litt om spillernes hverdag og hvilke utfordringer som møter en i den digitale verden. 

Ønsker du at foreldre skal bli flinkere til å vise deg interessen når du spiller? Hvordan ønsker du skal gjøres for at du skal få et godt forhold til dine foreldre når det kommer til spillingen?

Bildet ovenfor er tatt av Tore Viem for In-Avisa. 


#familiespill #familieunderholdning #healthygaming #spillersunt #familiygaming #spill #gaming #gamer #konsollspiller #consolegaming #pcgamer #sponsoredby #intel #kingston #hyperx #gigabyte #benq #coolermaster #qpad #lovegaming 

Arrangerer en rekke spillevents for både små og store. I tillegg har jeg et mål om at skolene skal bli flinkere til å bruke spill i undervisningen. Det finnes mange gode og lærerike spill som ikke utnyttes godt nok i disse instansene. I 2010 ble jeg også nominert til årets ildsjel på Gullstikka samt nominert til Ung Kulturpris i Nord-Trøndelag og jeg fikk Inspirasjonsprisen fra Snåsa Kommune og Sparebank 1. Har seks herlige barn, en kjempeherlig kjæreste og som jeg spiller spill sammen med. Kvalitetstid. Hva med deg?
Posts created 3423

4 thoughts on “Foreldre, dere er flinke, men ikke flinke nok…

  1. Pappa var alltid flink til å vise interesse og forståelse for min interesse i data og tv spilling. Vi hadde flere ganger Tetris kamper mot hverandre på Lørdagskvelden og jeg har aldri fått ufortjent pes fordi jeg brukte for mye tid på spillingen fra verken han eller min mor.
    Jeg har nå en sønn på 2 og et halvt år, og i disse dager er han den som tar initiativet til at vi skal spille Mario sammen.Det er fortsatt viktig for oss å huske på å leke med Duplo og puslespill, men det fnnes en balanse mellom de to, og jeg gleder meg til mange år med spilling sammen med sønnen min

  2. Anders Lønning: Perfekt og nettopp slik jeg ønsker det skal være. Dessverre er det ikke mange foreldre som bryr seg like mye som dine foreldre gjorde og det er kudos til de 🙂 Regner også med at det også da var få konflikter når det kom til spillingen også 🙂

    Du er flink og du vil få et godt forhold til barnet når det kommer til spillingen. Lettere for dere å sette grenser når barnet vokser og blir eldre.

    Stå på Anders 🙂

  3. Jeg syns ikke mine foreldre støttet meg når jeg trengte å hentes, kjøres til aktiviteter eller venner. Aldri var de med på aktiviteter jeg hadde interesse for. Og spilling sa de bare jeg var for gammel til å drive med (da var jeg 16 år, mange spill har 18 års grense). Nå er jeg 19 år, jobber på Hi-Fi Klubben og har nettopp kjøpt surroundanlegg til nærmere 80.000kr. Da var det ramaskrik og helt bortkastet bruk av penger, selv om det er noe jeg har interesse for og bruker mye tid til (har også brukt snaue 20.000kr totalt i spill på noen år). Forstår jo hvorfor de mener som de gjør, men er litt dumt at de holder avstand og bare sier “nei”, istedenfor å faktisk støtte meg med det jeg gjør. “Kjøp deg bil, ta lappen, det kan lønne seg”. Greit, lappen er kjekt, men man kan fint klare seg uten i en by som Trondheim, og bor 10 min med sykkel fra jobb og sentrum.
    Så er enig i at foreldre burde sette seg mer inn i det barna driver med, og syns det gjelder like mye andre ting som med spill. Være med og spille, høre på musikk eller se film, det er noe jeg skulle ønske de gjorde,. For jeg er ikke den som går godt sosialt overens med resten av de jevnaldrende, så da blir det for det meste over nettet.

  4. Marius Ugle: Det er synd at dine foreldre ikke var mer med på det du brukte fritiden din på. For selv om det er travelt til tider prøver vi som foreldre med beste evne å følge det våre barn driver med om det er fotball, skole, spilling eller hva det måtte være. Barna opplever det som moro og vi foreldre synes det er moro. Spesielt det å spille sammen med barna synes jeg er veldig artig og som for familien Sandnes betyr digital kvalitetstid 🙂 Når du en gang blir far, så vet du hvordan du skal gjøre det. Vis interesse og sørg for at de blomstrer med at du gjør det. Barna skal ha oppmerksomheten vår og som igjen vil sørge for at de vokser opp med at vi fulgte med på det dem gjorde 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top