Mamma, pappa, slutt og røyke inne!

WHO (World Health Organization) har kommet med sterke formaninger om at det skal bli et forbud mot å røyke i private hjem. For i følge WHO utsettes hele 130 000 barn for passiv røyking her i Norge. Med disse høye tallene mener WHO at norske politikere må forby nettopp røyking i heimen.

WHO sier videre at Norge bør bruke over 50 millioner kroner i kampanjer mot nettopp røyking i heimen og sier at dette vil være penger de får tilbakebetalt senere ved at færre røyker. Man slipper da kostnader for staten på grunn av sykdommer med følge av røyking. Med å forby passiv røyking håper WHO på å oppnå en nedgang i astma og allergier blant barn som nå ligger på over 20%.

Selv har jeg vært passiv røyker i mine barndomsår og for meg er det vanskelig å si om jeg har blitt påvirket av det eller ikke, men jeg husker godt at det luktet røyk av klærne mine og ikke minst huden. Hvis jeg har vært et sted hvor det røykes mye så må jeg skifte klær samt i dusjen eller får jeg skikkelig hodepine.

Mange forskere mener at passiv røyking er nesten like ille som å røyke og at det veldig skadelig for kroppen. Heldigvis er det lenge siden jeg var passiv røyker og her i heimen vår er det ingen som røyker eller snuser. Så våre barn slipper å tenke på dette.

Hvordan er det med dere? Er dere passive røykere eller har dere et sunt hjem uten røyking? Kanskje røyker du og hva mener du til et slikt forbud, vil du om du må ta deg en røyk gå ut for å gjøre det?

Som en avslutning kan jeg si at jeg aldri har smakt røyk eller snus!

Arrangerer en rekke spillevents for både små og store. I tillegg har jeg et mål om at skolene skal bli flinkere til å bruke spill i undervisningen. Det finnes mange gode og lærerike spill som ikke utnyttes godt nok i disse instansene. I 2010 ble jeg også nominert til årets ildsjel på Gullstikka samt nominert til Ung Kulturpris i Nord-Trøndelag og jeg fikk Inspirasjonsprisen fra Snåsa Kommune og Sparebank 1. Har seks herlige barn, en kjempeherlig kjæreste og som jeg spiller spill sammen med. Kvalitetstid. Hva med deg?
Posts created 3424

5 thoughts on “Mamma, pappa, slutt og røyke inne!

  1. Er så deilig å være røykfri når jeg hører snakk om det der altså, jeg kunne ikke vært mer enig faktisk! La loven komme, meg berører den ikke likevel, for her er det ingen som røyker eller bruker snus. 🙂

  2. sv: Hmm, kanskje! A, det hørtes godt ut 🙂
    Kos dere!
    Både pappa og stemor røyker, men de står ute på verandaen. Jeg har ei bestemor derimot(mamman til pappa) som smugrøyker litt inne når hun sitter barnevakt til de to minste(lillebror på snart 4, lillesøster på 1).
    Hun står jo hovedsaklig på verandaen, men jeg har sett henne gå inn på kjøkkenet med sneipen i hånda og også gjennom huset og ut ytterdøra. Så det er vel ikke så bra!

  3. Jeg røyker.
    Jeg røyker ikke der barna er.
    Det kan se ut som den norske stat vil at vi skal slutte med denne røykingen.
    Butikkene må gjømme tobakken.
    Ikke lov å røyke på kafè eller pub.
    Tenk hvis de oppnår det de sier de ønsker ?
    Tenk hvis fleste parten av de som røyker slutter ?
    Hva skjer da ? Joda, da må de ta inn alle de milliardene som de vanligvis
    får inn på tobakk og sigaretter på andre måter.
    Staten har budskjetter der avgift på tobakksvarer er kalkulert inn.
    Slutter folk å røyke, vil dette gå ut over alle, også de som ikke røyker.
    La folk røyke, det er en lovlig vare på linje med skjokolade og brus !
    Men skjerm barn mot sigarettrøyk !

  4. synsvinkler: Norge er ikke akkuratt et land som går konkurs dersom folk slutter å røyke! Vi er tross alt et av verdens rikeste land, og med så mye olje, kull og gass som vi har her i landet skal det mer til enn røykestopp for at vi skal få økonomiproblemer.
    Jeg skjønner ikke hva som får folk til å røyke. Jeg ser ingen positive sider ved det! Og det er helt sant som du skriver i innlegget: Alt for mange røyker hjemme og tenker ikke på barna og oss andre som blir utsatt for passiv røyking. Det er helsefarlig for oss også. Fy skam dere, røykere!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top