Josefine-spillene er en veldig bra barnespillserie og har underholdt med lærerike spill snart i en mannsalder. Kjennetegnet på denne serien er kvalitet og måten barn har følt seg tilknyttet denne lille, gule og søte kaninen. Datteren vår Silje har spilt Josefine spill så lenge jeg kan huske og alltid har hun vært hoppende glad hver gang hun har sett et nytt Josefine-spill.
Denne tiden av året er en viktig tid for spillutviklere og spilldistributører. Det er nå det gjelder og det er nå salget kan bidra til fortjeneste i kassa. Nettopp dette har flere og flere spilldistributører hoppet på og bruker både Nickelodeon, Cartoon Network og Jetix til å reklamere for sine spill. Jeg snakket med en spilldistributør for ikke lenge siden og de kunne fortelle at de vil bruke mer penger på å annonsere barne- og familiespill enn vanlig hard core spill. Som de sier – “det ligger mer penger i denne bransjen og er noe de kommer til å satse mer på i tiden fremover”.
Spilldistributøren til Josefine-spillene og Krea Medie er Pan Vision og i går kunne jeg se en reklame for et nytt Josefine spill som nå var blitt lansert. Spillet var Josefine – Magi i Eventyrland og da barna våre så reklamen, sa de i kor – “dette spillet har vi jo”. Jepp, Josefine – Magi i Eventyrland har vi og har i den siste tiden blitt flittig spilt. Det har gått med noen timer og datteren min digger det fortsatt. Det hun synes var bra med spillet var alle de spennende oppgavene samt at med gullpengene hun fikk, kunne kjøpe inn ting og tang til huset sitt. Dette er veldig likt det man finner i The Sims, bortsett fra at det er mye enklere da.
I tillegg likte hun musikken, figurene og selve stemningen. For som hun sa, det var mange varierte oppgaver og disse måtte hun være smart for å løse samt at noen av oppgavene var artige. I spillet likte hun veldig godt å hente syngende perler i elven, hjelpe Polly Puk og plante glitterblomster og kjæledyr-veddeløpet i Eventyrland. Hun likte selvsagt de andre oppgavene også, men disse var de hun satte mest pris på foruten det å besøke den mystiske handelsmannen Grisk Monetas og kjøpe møbler og andre ting til huset.
Krea Medie sier at de legger stor vekt på at spillene deres skal underholde samt å ha et pedagogisk innhold og dette stemmer til punkt og prikke. For med det innholdet, grafikken, musikken og stemningen som er i Josefine-spillene, så kan jeg ikke annet enn å anbefale alle foreldre som vil at barna skal bruke litt tid fremfor PC-en. Josefine er og blir en populær figur for barn og Krea Medie formidler spillenes sjarm på en meget fin måte.
Har du spilt eller spiller noen av dine barn Josefine på en eller annen plattform?