Akupunktur eller legebesøk?

Madammen min har brukt akupunktur som behandlingsform en rekke ganger. Selv er jeg redd for nåler og kan ikke tenke meg å bli brukt som nålpute selv om mange sier jeg burde det med tanke på migrenen. Jeg kan ikke fordra nåler og kaldsvetter hver gang jeg skal til tannlegen eller til legen for å måle ett eller annet. Tidligere besvimte jeg bare jeg så en nål eller sprøyte mot hud, men nå tåler jeg heldigvis litt mer. Selv om jeg er redd nåler, så skal jeg ærlig innrømme at jeg har stor tro på akupunktur som behandlingsform mot diverse plager og lidelser og jeg vet at madammen har hatt god bruk for dette opp igjennom årenes løp.

Akupunktur har vært praktisert i Kina og østen i mange tusen år og er en del av den tradisjonelle kinesiske medisinen. I følge de som kan dette er den veldig effektiv og sikker metode som passer alle mennesker som har en eller annen form for plager eller lidelser.

I følge den kinesiske filosofien er vår helse avhengig av en viss balanse i kroppen. Balansen kan bli forstyrret av mange årsaker slik som stress, irritasjoner, redsel, sorg eller andre uytre faktorer slik som feil kost, infeksjoner eller skader. For mange, mange tusen år siden utarbeidet kineserne en kompleks metode basert på praktisk klinisk erfaring for å få helsen i balanse. Gjennom å bruke tynne, tynne nåler på visse deler av kroppen stimuleres kroppens selvlegende egenskap og balansen kan på nytt opprettes både fysisk som psykisk.

Akupunktur skal i følge pådriverne styrke din kropp og gjøre den sterk mot ytre påkjenninger. Dette skal igjen sørge for at du som person blir mer balansert både kroppslig og mentalt. Klart at dette har noe for seg. F.eks. har du hatt vondt i en bestemt på kroppen din og samtidg kjent det vonde på en annen plass enn der hvor det primært er vondt? Det har skjedd med tusenvis av ganger. Dette beviser at kroppen har punkter som påvirker andre.

Hvis jeg en gang i tiden blir å finne hos en akupunktur, så er det som siste utvei, ikke at jeg ikke har troen, men redselen mot nåler er stor og det skal godt gjøres å få meg med på noe slikt uten å måtte sløve meg ned med både valium, morfin eller pragain forte.

Hva med deg? Har du brukt akupunktur til behandling av noe eller stiller du deg i samme bås som meg? Har du troen på akupunktur som behandlingsform eller er et besøk til legen din det beste?

Arrangerer en rekke spillevents for både små og store. I tillegg har jeg et mål om at skolene skal bli flinkere til å bruke spill i undervisningen. Det finnes mange gode og lærerike spill som ikke utnyttes godt nok i disse instansene. I 2010 ble jeg også nominert til årets ildsjel på Gullstikka samt nominert til Ung Kulturpris i Nord-Trøndelag og jeg fikk Inspirasjonsprisen fra Snåsa Kommune og Sparebank 1. Har seks herlige barn, en kjempeherlig kjæreste og som jeg spiller spill sammen med. Kvalitetstid. Hva med deg?
Posts created 3424

3 thoughts on “Akupunktur eller legebesøk?

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top