Vi påvirkes for lett…!

Blir vi påvirket av hva vennene våre skaffer seg? Det er det store spørsmålet jeg i dag stiller meg. Hvis nå en av vennene dine kjøper seg en ny flatskjerm – gjør du det? Uansett hvilken nettside vi går på i dag, så finner vi reklamer. Blir vi påvirket av disse selv om vi ikke klikker på de? Jeg for min del tror det. På en indirekte måte blir vi påvirket. Jeg vil jo selvsagt ha meg den samme fete plenklipperen som naboen har skaffet seg. Naboen skal ikke stikke av med å være den eneste med en ny flatskjerm. Nei, jeg kan ikke være dårligere.

Vi blir på ett eller annet viset påvirket både bevist eller ubevist. Går jeg inn på en nettside og ser bannere som interesserer. Klart jeg trykker på de, men gjør jeg ikke det, så vet jeg at de er der og hvilket budskap de har. Alt handler om å påvirkes i dagens samfunn. Vi mennensker er så lettpåvirkelige og kjøper det samme som vennene har eller naboen for den saks skyld. Noen kan nok si at “nei blir ikke påvirket”, men der tar de feil, for på en eller annen måte blir man påvirket om man liker det eller ikke.

Barna er blir veldig lett påvirket og ser de en reklame på TV’en for et supert leketøy, kan du banne på at de maser høl i hodene våre på at dette må vi kjøpe de. Det er klart at selskapene utnytter dette og bare se på barnespillene. Barna mine maser i ett sett om spill de vil ha og jeg gjør så godt jeg kan å skaffe de spillene som er gode. I den siste tiden har det blitt reklamert for godteri og barna har selvsagt oppdaget dette på vår lokale Coop Marked. Og hver dag vi er på butikken kommer maset om at dette må de ha. Heldigvis er vi ganske harde og lar de kjøpe dette som lørdagsgodt.

Men hvorfor blir vi så lett påvirket av det vi ser i rundt oss eller av vennene våre? Er vi for naive å tro at vi ikke blir det eller er det bare noe vi må leve med?

Bildet er lånt fra Daria.no

 
Arrangerer en rekke spillevents for både små og store. I tillegg har jeg et mål om at skolene skal bli flinkere til å bruke spill i undervisningen. Det finnes mange gode og lærerike spill som ikke utnyttes godt nok i disse instansene. I 2010 ble jeg også nominert til årets ildsjel på Gullstikka samt nominert til Ung Kulturpris i Nord-Trøndelag og jeg fikk Inspirasjonsprisen fra Snåsa Kommune og Sparebank 1. Har seks herlige barn, en kjempeherlig kjæreste og som jeg spiller spill sammen med. Kvalitetstid. Hva med deg?
Posts created 3424

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top