Er det slik at spill påvirker oss til onde ting?

Dette har det vært diskutert mye i det siste og spesielt etter tragedien i Oslo og på Uyøya hvor det har kommet frem at Anders B. Breivik spilte mye av World of Warcraft og Call of Duty: Modern Warfare 2. Sistnevnte spill brukte han til å trene på skytingen. Har du hørt på makan. Man kan da ikke bruke spill for å trene på å ta livet av 68 personer. Det går ikke an! Trening med bruk av våpen får man i militæret hvor man blir trent opp til å ta livet av fienden samt å forsvare seg og ikke over å spille spill.


Bildet stammer fra Call of Duty: Modern Warfare 2


At spillene skal ha skylden for at Breivik tok livet av så mange som han gjorde er bare bambus. Selvsagt, så har sarte sjeler kanskje ikke godt av voldelige spill som f.eks. Call of Duty: Modern Warfare 2, men jeg er bra sikker på at 99,9% av de som spiller slike spill (fra 15 år og oppover) ikke får noen varige men av det. Det jeg derimot er litt bekymret for er at barn fra 8 til 10 års alderen spiller voldelige spill som Call of Duty-serien og Battlefield-serien. Du vet ikke 100% prosent hvordan barn i denne alderen takler slike spill og hvordan langtidsvirkingen blir i årenes løp. Selv har jeg fire barn og hos meg er det strengt når det kommer til slike spill. Selv min sønn på over 10 år får ikke lov til å spille voldelige spill som Grand Theft Auto, Call of Duty eller Battlefield. Der går grensen selv om jeg er sikker på at min sønn ikke ville bli påvirket, så er det fortsatt en liten usikkerhet synes jeg med å spille slike spill i så ung alder.


Bildet stammer fra Call of Duty: Modern Warfare 2
 

Tidligere i dag ble jeg intervjuet av NRK angående at Breivik spilte World of Warcraft og Call of Duty: Modern Warfare 2 og her fikk jeg spørsmål om hva jeg synes til det. Om det vil få konsekvenser for utviklingen av slike spill og man virkelig blir så påvirket av spillene at man ta livet av så mange personer som Breivik gjorde? At Breivik selv sier at han brukte Call of Duty: Modern Warfare 2 til å trene seg opp til å skyte er bare tull. For du får ikke noe trening av å sitte fremfor PC-en eller konsollen og spille slike spill. Det er vidt forskjellige ting å skyte med et ekte våpen som å spille med mus, tastatur eller en gamepad. Så det går ikke an å komme mer ut på jordet enn det Breivik selv sier. At man kan sammeligne dagens skytespill med det som skjedde, ja det kan man og en fort sammenligning går til episoden i Call og Duty: Modern Warfare 2 hvor man som spiller skal gå i rundt på en flyplass og skyte så mange uskyldige som mulig (se klipp nedenfor). Dette er en grov scene som også har blitt snakket mye om i media.


Bildet stammer fra World of Warcraft: Cataclysm


Den 25. oktober lanseres Battlefield 3 og den 8. november lanseres Call of Duty: Modern Warfare 3 og på et spørsmål om jeg trodde at salget på disse spillene ville bli påvirket på grunn av hendelsene i Oslo, så svarte jeg at tragedien ikke ville påvirke salget. Spillene kommer til å selge som ild i tørt gress og på titusener bare her i Norge vil kjøpe spillene. Det vil si at spillene kommer til å slå rekorder med sitt salg her i Norge selv om sikkert mange likhetstrekk kan sammenlignes med tragedien i Oslo og på Utøya.

Selv følte jeg det var litt merkelig å spille Battlefield: Bad Company 2 etter den tragiske hendelsen, men for meg er spillingen som å rømme fra virkeligheten hvor jeg selv befinner meg i min egen lille verden. Tankene svirrer på noe annet enn det daglige og når jeg er ferdig med spillingen, så er tilbake til virkeligheten. Slik ser jeg på spilling og faktisk anbefaler jeg spilling som en form for terapi om man sliter i det daglige liv, nettopp på grunn av man kan rømme litt fra virkeligheten og komme i egne tanker når man spiller.


Bildet stammer fra World of Warcraft: Cataclysm


Tror du at Breivik ble påvirket av å spille World of Warcraft og Call of Duty: Modern Warfare 2 med tanke på masakren han utførte eller mener du også dette er bare tull? Har du hørt om episoder hvor det har blitt sagt at denne personen var påvirket av spill på grunn av sine ugjerninger? Hva mener du om spilling og påvirkning? Skal vi ta dette problemet på alvor eller er det media som hyper dette problemet opp fra en liten fjær til en stor høne?

Her et grovt klipp fra Call of Duty: Modern Warfare 2 hvor man virkelig kan dra likhetstrekk til det som skjedde i Oslo og på Utøya. Se det og du skjønner hva jeg mener!



Arrangerer en rekke spillevents for både små og store. I tillegg har jeg et mål om at skolene skal bli flinkere til å bruke spill i undervisningen. Det finnes mange gode og lærerike spill som ikke utnyttes godt nok i disse instansene. I 2010 ble jeg også nominert til årets ildsjel på Gullstikka samt nominert til Ung Kulturpris i Nord-Trøndelag og jeg fikk Inspirasjonsprisen fra Snåsa Kommune og Sparebank 1. Har seks herlige barn, en kjempeherlig kjæreste og som jeg spiller spill sammen med. Kvalitetstid. Hva med deg?
Posts created 3424

14 thoughts on “Er det slik at spill påvirker oss til onde ting?

  1. Hvorfor skulle det ikke gå ann å trene på skyting på et skytespill?.. heh, er selvfølgelig forskjell på å skyte i virkeligheten og på å klikke på en mus, men tviler på det var å trekke av han trente på. han trente vel på teknikker. Og det sier seg selv at det går fint an. Han kan ha øvd seg på ritualet han skulle følge på spillet helt uten problemer. For eksempel at han skøyt annen hver person slik at alle skulle se noen dø. Mye han kunne brukt spillene til å trene seg på. Mulig det ikke er noen god opptrening, og han hadde sikkert greid det fint uansett, men klar han kan ha brukt spillene til å øve seg. Og forresten, så var det 68 søm døde, ikke 76.

  2. Anonym: Så du mener at realismen i dagens spill faktisk kan påvirke personer og at man kan dra nytte av dette i f.eks. det virkelige livet. Dessverre er jeg litt enig i det, men det er ikke det samme å skyte med mus og tastatur som å skyte med et ekte våpen. Der er det store forskjeller.

    Det er i alle fall en meget tragisk handling som har skjedd, men å gi skylden på spillene er å gå vel langt synes nå jeg. Tror nok han bare likte å spille og på lik linje som du og jeg og bare for å skape enda litt mer debatt, så slenger han med at han spilte en del og da spesielt Modern Warfare 2.

    Ikke enkelt å følge med på dette grufulle tallet, men 68 er det som er rett…

  3. Jeg tror enkelte personer kan bli påvirka av slike spill, men for det meste barn. Han lever jo i sin egen boble som advokaten sier, så da er han sikkert en av de som ble påvirka. Han tror vel virkeligheten er sånn. Men er nok ikke bare pga spilling han var kald nok til å ødelegge så mange liv..
    Det finnes jo mange syke mennesker som sikkert lever seg inn i spill, og tror verden er så gal, så har man de normale som klarer leve seg inn i det, men så koble ut når man er ferdig å spille..
    Glad for de som holder aldersgrensene, jeg liker ikke når jeg hører at små barn har spilt spill som dette, hvor er foreldrene da? Om ikke de blir påvirka, så er det uansett ikke bra for barn å skyte mennesker, selv om det bare er et spill..

  4. Det er noe som er galt hvis de ikke vet at det å drepe noen på et spill er noe helt annet enn å drepe noen i virkeligheten. Da er ikke det menneske helt friskt!

  5. Makan til naivitet! Er det mulig av en godt voksen person å være så blind??? Slike spill er med å heve terskelen for vold på en ubevisst måte – og er ikke det skummelt vet ikke jeg! Tenk bare hvis dagens nyhetssendinger ble sendt det norske folk for 20 år siden. Folk ville fått sjokk!! Jo mer vold vi ser på tv/spill, mer avstumpet blir vi, det er bevist, opplest og vedtatt, det kan med andre ord ikke diskuteres. 99,9% av ungdom blir ikke påvirket sier du- ser du nyheter i det hele tatt? Når 12-13åringer prøver å henge et barn bare for moro skyld må man lete etter en årsak, og jeg tviler på at volden i samfunnet stammer bare fra hjemmene, men at terskelen er hevet på et eller annet plan. At du kommer med så bastante meninger og prosenter om hvordan spill påvirker mennesker, skremmer meg. Det kan godt hende du har en utdanning som favner forståelsen av dette, men med din jobb tror jeg du bør tenke deg om… At nye spill lanseres synes jeg er et hån mot ofre og etterlatte etter Utøya og Oslo og at reklamen for slike spill er morbid og direkte motbydelige!

  6. Karoline: Blind er jeg ikke og har faktisk selv fire barn selv og er vel en av de foreldrene som faktisk “holder” reglene her i verden når det kommer til voldelige spill. En stor prosent av “godt voksne” foreldre gjør ikke det og det bekymrer meg mer enn ungdom/voksne som spiller voldelige spill. Klart det finnes sikkert som jeg også skriver noen sarte sjeler som kanskje oppfatter spillene på en gal måte, men i forhold til hvor mange som spiller i dag, så er det en bitte liten promille.

    Spiller du Karoline? Har du spilt spill? For om du ikke har det, har du ingen grunn til å kunne kommentere. Selv har jeg veldig mange år på føttene og har spilt utrolig mange spill både voldelige og ikke voldelige. I tillegg holder jeg foredrag for barnehager, skoler helseinstitusjoner om hvordan spillene bedre kan brukes i samfunnet. Jeg er av den eldre generasjonen som spiller spill og som vet hvor stor verdi den har med tanke på å kunne koble av fra hverdagens stress og mas, så jeg er glad i spillene. Selvsagt finnes det personer som helst ville at spillene ikke skulle ha vært oppfunnet (slik som deg) og da blir vi to rake motsetninger på hva vi mener er rett eller galt.

    At terskelen heves og har blitt hevet er ikke noe tvil i, men her har både hjemmet, TV, venner, og generelt samfunnet skyld i, men fortsatt er det vår plikt som foreldre å passe på barna slik at de ikke skal gjøre slik som 12-13 åringene som hengte barnet for “moro” skyld.

    At spillene som kommer er et hån mot det som skjedde er det nok mange meninger om og selv mistet jeg en nær venn i det som skjedde i Oslo og hvor jeg har sluppet mang en tåre og tent lys på grunn av det som skjedde til minne om de etterladte. Selv vet jeg at verden ikke kan stoppes mot “vold” og slike hendelser som skjedde i Oslo kommer til å skje.

    Er du forresten kristen Karoline? For har du hørt om korstogene som ble gjennomført for kristendommen og hvor ble drept for at de ikke ville tor på gud. Er det da et hån mot kristendommen og de som døde at vi blir døpt i kirken? For mange tusen døde på grunn av kristendommen. Det er mange måter å se slike hendelser på og jeg er som sagt veldig lei meg og trist for det som skjedde.

    Når det gjelder voldelige spill for barn så er det foreldrene som må passe på og når det kommer til spill som ungdom spiller, så er det opp til hver enkelt med tanke på hva man spiller.

    Derfor er jeg litt betenkelig over din kommentar og som tydeligvis ikke skjønner deg på hva som skjer i spillverden. Spill har kommet for å bli og det er opp til oss å gjøre det beste ut av det om man er en som spiller, foreldre eller gost voksen.

    Men takk for kommentar og som sørger for en bra diskusjon noe som jeg mener er sunt!

  7. Hei Bernt Erik 🙂
    Det er et veldig vanskelig tema du tar opp her. Et tema som egentlig ingen har svaret på. Men jeg er av den oppfattningen at syke mennesker gjør syke ting, samme hva. At et spill ikke kan få noen til å bli onde, men kanskje de kan helle litt bensin på bålet. Hvis du forstå hva jeg mener?
    Min bror på 9 år er ekstremt opptatt av tvspill, jeg ser han og hans venner leker ut disse spillene ute senere. Enda så er det jo ganske uskyldige spill, men hva med den videre utviklingen deres?
    Så har jeg jo min mann som spiller noen av disse voldspillene, og for han så er dette ren avslapping, en måte å koble ut på.
    Så ja, et veldig vanskelig spørsmål.
    Klem ifra Beccy*

  8. Dette er bare et oppblåst emne som blir satt i medias lys for å ha noe å skylde på. Klart det kan heve terskelen til en viss grad, men hvorvidt spill og virkelighet kommer inn i samme bildet er en annen sak. Dessuten hvis folk har lest hva slags bøker han har lest, burde det være like urovekkende som spillene han spilte. Se på 1984 f.eks.; http://www.bokklubben.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=3072689&rom=AK
    Noen påvirkes lettere av spill og film enn andre, MEN omstendighetene rundt dette har også fått det til å bli slik også. Vi må ikke bare tenke på spill og film, men også hvordan han som person har vokst opp og hva slags miljø han har hatt rundt seg!!

  9. jeg synes det er utrolig teit at folk skylder på spillene når folk gjør noe fælt og galt. jeg spiller ganske mange “voldelige” spill, men jeg får jo ikke lyst til å gå og drepe folk av den grunn.. Det er bare patetisk og teit at folk sier at man blir påvirket av spill, hvis noen blir det så er det ikke noe galt med selve spillet, det er noe galt med personen, vanlige mennesker går ikke å dreper folk av å se tegnefigurer løpe rundt med pistoler!

  10. Var det ikke slik at han ladet alle patronene selv? Man må ha litt peiling for å gjøre dette, samt veldig god tid. Tviler for at han brukte spill til å trene på skyting, det kan ikke sammenlignes med denne situasjonen.. Han har nok brukt noen kroner på ammunisjon til faktisk fysisk skyte-trening, hvis han i det hele tatt trente på det.
    Det var nok heller planleggingen å utførelsen som var grunn til resultatet, ikke spill. Det blir vel litt latterlig å si.

  11. mor til 40000: Veldig bra video dette der og som forklarer spesielt spillet Hatred som jeg selv ikke anbefaler barn å spille nettopp på grunn av den bestialske volden. Takk for link mor til 40000 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top