Ung til Sinns!

Som vanlig snakker jeg masse med folk både her til lands og i utlandet og inne mellom får jeg høre at jeg er for gammel til å spille. Spørsmålene som jeg som oftest får er; Neimen, spiller du, er du ikke for gammel til det? For med mine 39 år er jeg vel kanskje det … eller? For før i tiden var en som spilte en nerd som befant seg ned i en mørk kjeller med en PC som pumpet ut det ene spillet etter det andre, mens brillene ble presset hardt på nesen og konsentrasjonen satt på prøve.

I dag er man ikke en nerd dersom man spiller, klart hadde jeg spilt så og si hele døgnet rundt, kunne jeg vel ha havnet i kategorien nerd, men det gjør jeg ikke. Spillingen er min hobby og mitt arbeid og ingen skal komme å si at jeg er for gammel til å spille. Når jeg får det spørsmålet om jeg er for ung til å spille, sier jeg nesten bestandig at jeg er ung til sinn og kommer nok til å ta med meg PC’en ned i grava når den tid kommer. For spillingen er en del av livet mitt og det har det vært de siste 30 årene. Det andre spørsmålet jeg får med tanke på at jeg spiller, er “men hva med familien din når du spiller?” Ja hva med den? Det er ikke det at jeg sitter på timesvis og spiller.

I løpet av en uke kan det hende at jeg får til å spille 10 timer tilsammen og det er ikke så mye. Resten av tiden bruker jeg på familien min og sørger for å tilbringe mest mulig tid i lag med den. Så skal sant sies at det er stort sett gamle folk som har ristet på hodet, når jeg forteller at jeg bruker litt av fritiden min til å spille og de er vel fortsatt litt gammeldagse og ser for seg en familiefar sørge for økonomien, mens kjerringene lager mat, vasker hus og tar av seg barna. Heldigvis er det ikke slik hos familien min og det er jeg glad for.

Nylig ble jeg stoppet i bilbelte-kontroll og politiet kunne som vanlig konstatere at jeg satt godt fastspent i bilbelte på lik linje med barna. På nyhetene i det siste har det vært så mye snakk om å bruke bilbelte og jeg kan ikke skjønne hvorfor man ikke bruker det. Er man feig dersom man gjør det eller er det slik at man ikke gidder å ta det på seg? Alltid lurt på dette. For meg er det en refleks. Straks jeg setter meg inn i bilen, klasker jeg bilbelte ned i festet og tenker ikke ett sekund på ikke å gjøre det. Til og med barna blir fulgt nøye med om de har på seg bilbelte. Dette må lærer med morsmelken. Nei, folkens! Bruk bilbelte, man vet aldri hva man kommer ut for!

Føler du deg gammel eller ung etter alderen din og vil du komme til å spille spill når du blir eldre og på alderen min?



Arrangerer en rekke spillevents for både små og store. I tillegg har jeg et mål om at skolene skal bli flinkere til å bruke spill i undervisningen. Det finnes mange gode og lærerike spill som ikke utnyttes godt nok i disse instansene. I 2010 ble jeg også nominert til årets ildsjel på Gullstikka samt nominert til Ung Kulturpris i Nord-Trøndelag og jeg fikk Inspirasjonsprisen fra Snåsa Kommune og Sparebank 1. Har seks herlige barn, en kjempeherlig kjæreste og som jeg spiller spill sammen med. Kvalitetstid. Hva med deg?
Posts created 3424

One thought on “Ung til Sinns!

  1. jeg kommer aldri til å slutte å spille, som du sier så ser jeg på det som en del av livet mitt. jeg spiller både dataspill og brett spill da. prøver noen å ta fra meg nerde stempelet freser jeg til dem.
    jeg tar også automatisk på meg bilbelte når jeg setter meg inn i en bil, litt frustrert på taxier som kjører før du rekker å feste deg.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top