Barnespillomtale: Josefine: Matterallyet!

Jeg bøyer meg i støvet over Krea Medie som igjen gir oss et Josefine-spill som er i toppen av hva man kan forvente av barnespill. Ikke bare er spillet nøye gjennomtenkt til den minste detalj, det oser kvalitet og fungerer perfekt om du er liten eller stor.

Hva er det som gjør at Josefine treffer så godt? Krea Medie har spunnet på en folkekjær figur som veldig mange barn liker og kjenner til. Om du er gutt eller jente har den lille gule kaninen Josefine et godt grep om oss. Hun er sjarmerende, søt og veldig flink til å underholde oss. Josefine-spillene har en egen magi som på en måte er vanskelig å beskrive. Hun bare treffer oss så grundig med sine krumspring, om det er å underholde oss i spill på skolen, på ferie, i dinosaur-land, i fornøyelsespark eller hvor det måtte være. Vi er fascinerte over universet Josefine tar oss med til og vi blir værende der til vi har gjennomført spillene.

Dette spillet er en del av en serie spill som er utviklet litt med tanke på undervisning i skolene. I serien finner vi blant annet Josefine – Mystery in London, Josefine; Bokstav-jungelen, Josefine: Reisen til kroppens indre og nå dette spillet; Josefine: Matterallyet. Alle spillene er bygd opp slik at man skal kunne lære noe ut av å ha det moro fremfor PC-en eller Mac-en. Spillene er så pedagogisk riktige som det går an og perfekt for skolene.

Ikke bare kan vi foreldre være trygge på at barna våre koser seg fremfor PC-en, men vi vet også at de lærer noe av å spille Josefine-spill og ingenting er bedre enn det.

Matterallyet er bygd opp som et brettspill hvor fire spillere kan delta. Her kastes terninger som igjen gjør at du forflytter bilene dine. Når en av bilene har beveget seg ut ifra terningens øyne, kommer det en oppgave du må løse. Oppgavene kan stilles etter vanskelighetsgrad til de som er med og for en søskenflokk blir dette veldig moro. Men i og med at spillet også er utviklet til å bli brukt i skolesammenheng, kan like vel en liten klasse kunne ha det gøy med spillet og læreren kan etter endt spill gå inn å se hvordan barna gjorde det på de forskjellige oppgavene. Ut i fra det vet hun eller han hva elevene kan øve mer på.

Selve oppbygningen av spillet er perfekt og kunne ikke ha blitt gjort annerledes og grafikken er like sjarmerende som bestandig. Stemmene er selvsagt på norsk og et enkelt brukergrensesnitt gjør at selv de aller minste barna lett finner frem i menyer m.m.

Hvis du føler at spillingen går litt over stokk og stein, er det ikke noe i veien å selv bestemme hvor lenge dine søte små skal få spille via foreldrekontrollen i spillet. Dette er en fin ting, for når man spiller, går jo som alle vet, tiden veldig fort og plutselig er dagen omme.

Spillet kan spilles gang på gang og man hvis det er for enkelt den første gangen, ja så er det bare å stille opp vanskelighetsgraden litt slik at det blir en større utfordring.

Alt i alt er Josefine: Matterallyet et perfekt spill for hele familien og ikke kun barna. Er du glad i brettspill, ja så vil du finne ut at dette treffer dere perfekt. Jeg er nok en gang imponert over måten Krea Medie har lagd spillet og igjen klart å fange den magien Josefine utstråler – Takk til alle sammen mens vi nå gleder oss til å ta turen inn i kroppens indre i neste spill.

Sønnen min på ti år likte spillet veldig godt og samlet sammen en gjeng venninner og spilte det vel og lenge. Da jeg spurte om hvilken karakter hun ville gi spillet svarte han uten å blunke 9/10, mens min andre sønn på seks år ville ha gitt spillet 8/10 grunnet at han ikke er så stor fan av matte. Han gledet seg heller til kroppens indre som er neste spill vi skal se nærmere på…

Ønsker du å nyte mer tid sammen med Josefine, så er det bare å klikke seg inn HER, så finner du mer moro med denne lille, gule søte kaninen og vennene hennes!

Har du noe forhold til Josefine-spillene eller er det andre spill du som liten likte godt å spille?

Arrangerer en rekke spillevents for både små og store. I tillegg har jeg et mål om at skolene skal bli flinkere til å bruke spill i undervisningen. Det finnes mange gode og lærerike spill som ikke utnyttes godt nok i disse instansene. I 2010 ble jeg også nominert til årets ildsjel på Gullstikka samt nominert til Ung Kulturpris i Nord-Trøndelag og jeg fikk Inspirasjonsprisen fra Snåsa Kommune og Sparebank 1. Har seks herlige barn, en kjempeherlig kjæreste og som jeg spiller spill sammen med. Kvalitetstid. Hva med deg?
Posts created 3424

3 thoughts on “Barnespillomtale: Josefine: Matterallyet!

  1. Jepp, Josefine er en av de bedre, når jeg ser gjennom alle de PC-spillene som nå har funnet veien til Fretex. Det ble et veldig deja-vu å gå gjennom barnespillene, -og ungene (som nå er 11, 12 og 13) bare MÅTTE beholde noen av dem, hehe.
    Nå sitter minstemann mye på 1001-spill (på det de kaller hjernetrim), og vi har mindre gode diskusjoner gående her….og jeg savner faktisk noe som kan ligne på Kaptein Sabeltann og Peter Pan….men kommer tilbake til det senere.

  2. P.S. Minstemann i familien er et matte”lys”, og trenger et spill som krever litt mer enn det pensum kan gi… Han nekter nemlig at mamma skal gi ham ekstra lekser (det går en grense), -og da har jeg sååå lyst til at han skal få kombinert matte med spill (dvs. ikke lukte av skole). Finnes der noe for de som har vokst fra Josefine? (Han blir 11 nå, men ville kommet flere år lengre fram i pensum, om skolen gjorde det mulig).
    Det skal jeg også skrive litt om på bloggen: Jeg har på en annen blogg bedt mine lærermedbloggere om hjelp til å finne nettsider der barna kan få øve seg på oppgaver relatert til pensum….fremdeles uiten at det lukter skole….og det er jammen ikke lett å finne!
    Jeg ønsker meg spill som krever problemløsning -!- ikke bare å skulle “treffe blink”!
    Du skreiv om Buzz i et tidligere innlegg, -og da fikk jeg høre av guttene at de hadde spilt dette hos en kamerat, -og at det var kjempegøy. En mulig julegave i emning….men jeg vil “se” litt nærmere på det.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top