Har du lenge drømt om dette?

En PCspillers våte drøm er å kunne spille mot en konsollspiller. I alle fall for mange PCspillere er det en drøm. Helt siden de første konsollene så dagens lys har det vært en kamp mellom disse “fraksjonene” spillere. For PCspillerne med mus og tastatur har alltid påpekt at det er mye enklere “å drepe” i et konsollspill enn det er på PC. Dette underbygges av at hitboksene til konsoll er gjort mye enklere slik at om du “bommer” bitte litt, så får du treff likevel, mens om du spiller f.eks. Battlefield 3 på PC må du treffe nøyaktig for at personen fremfor deg skal falle død om. 


I andre kvartal i år slippes et av kanskje årets store skytespill, nemlig Counter-Strike: Global Offensive til PC/konsoll og i den forbindelse gikk utvikleren Valve tidlig ut med at PCspillere og konsollspillere ville få muligheten til å spillet mot hverandre. I en nyhet på Gamereactor.no kan vi i dag lese at denne muligheten dessverre blir skrinlagt. Årsaken til dette skal i følge Valve være at de vil gjøre spillet så bra som mulig og det å kunne spille mot hverandre ville føre til at spillet ikke får den kvaliteten som utvikleren vil ha. Jeg tror nok at Valve fant ut at hitboksene fra konsoll til PC er såpass forskjellig at det ikke lot seg gjøre å kunne gi muligheten til krosspilling og derfor gikk bort fra dette.  

Selv synes jeg det er synd at man ikke får til en slik krossspilling. Drømmen min er at jeg en vakker dag skal kunne ta ut fienden min med et perfekt sniperskudd midt i planeten og det mot en konsollspiller bare for å bevise at PCspillere faktisk er best til å treffe. Å spille med gamepad er i mine øyne ikke enkelt, men for de som har tatt til seg dette “våpenet” av en kontroller, kan de være ytterst dødlige. Jeg mener fortsatt at man styrer mye mer nøyaktig med mus og tastatur enn med en gamepad og derfor er også forskjellen på konsollspilling større enn man tror samt at hitboksene da blir annerledes i en konsollversjon av spillet enn til PC.

Synes du det er synd at dette ikke går an eller mener du det er helt greit at PCspillere og konsollspillere ikke kan spille mot hverandre? Skal konsollspilling og PCspilling fortsatt være skilt fra hverandre? 

Arrangerer en rekke spillevents for både små og store. I tillegg har jeg et mål om at skolene skal bli flinkere til å bruke spill i undervisningen. Det finnes mange gode og lærerike spill som ikke utnyttes godt nok i disse instansene. I 2010 ble jeg også nominert til årets ildsjel på Gullstikka samt nominert til Ung Kulturpris i Nord-Trøndelag og jeg fikk Inspirasjonsprisen fra Snåsa Kommune og Sparebank 1. Har seks herlige barn, en kjempeherlig kjæreste og som jeg spiller spill sammen med. Kvalitetstid. Hva med deg?
Posts created 3424

One thought on “Har du lenge drømt om dette?

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top