Bernt anbefaler spill for barn og unge!

Etter å ha fått veldig mange forespørsler om å anbefale barne og familiespill, så skal jeg nå se å få brukt bloggen min til dette. For i en jungel av spill for alle aldre og foreldre som ikke er helt med på notene når det kommer til hvilke spill som finnes, så skal jeg via bloggen min prøve å belyse hvilke spill som anbefales og hvorfor jeg anbefaler spillene. At barn spiller er noe jeg selvsagt anbefaler og som viser å være “sunt” for barna i bra organiserte rammer. Alle barn bør (SKAL) gjennom oppveksten ha prøvd å spille. Dette for at barna lærer utrolig mye av teknologiens verden samt blir bedre i språk, lærer seg å samarbeide, trener reaksjon og koordinasjon. Derfor er det altså viktig at barna får spille og hvor de voksne legger til rette for at barna får denne muligheten. 

Det finnes som sagt utrolig mange gode spill i dag og som er uten vold. For er det noe barn bør unngå så er det nettopp voldelige spill. Her er foreldrene i dag alt for slappe og følger absolutt ikke med på hva barna spiller. Noe av grunnen er foreldrenes uvitenhet over hvor alvorlige, voldelige og groteske spillene kan være. Foreldrene vet ikke at spillene i dag begynner å bli veldig realistiske med topp grafikk og lyder som er tatt rett fra virkeligheten. Dette skremmer meg en god del og spesielt når jeg hører om barn nede i 8 års alderen som sitter med voldelige spill som Call of Duty. Da ringer det noen kraftige bjeller hos meg og hvor jeg lurer på hva foreldrene egentlig tenker med. Spill som f.eks. Call og Duty og Battlefield er voldelige og som igjen “kan” føre til annerledes adferd for barna eller hvor grensene deres fra hva som er virkelig eller ikke blir hevet. Jeg sier ikke at barna som spiller disse spillene blir seriemordere, men at man skal være varsom med hva man utsetter barna for under oppveksten og da kommer spesielt voldelige spill inn i bildet. Ville du f.eks. ha sendt en 10 åring på en 18 års film? Nei, tvilsomt om du hadde tenkt fornuftig, men å la 10 åringen spille 18 års spill ser mange foreldre på som ikke noe farlig. I spill er det du som avgjør hva som skal skje og du utfører handlingene om de er grufull eller groteske så er det spilleren som bestemmer utfallet. En film varer rundt 1 1/2 time og man sitter passivt og ser på, mens et spill kan man sitte i mange timer med. Det er nettopp her foreldrene gjør den store stygge feilen. 

Hvem har vel ikke hørt barna si at “vennene mine får lov til dette og jeg er den eneste som ikke får”? Dette er selvsagt også et veldig fint pressmiddel fra barnas side og de vet å utnytte dette til det fulle. Selv hører jeg med foreldrene til de barna det er snakk om for å finne ut om dette er sant, for er det sant, ja så blir det et oppgjør på kammerset om det er ting som gjøres som ikke burde ha skjedd. Her er det viktig for foreldrene å snakke samme og finne løsninger som passer barna deres og venneflokken best.



Jak & Daxter: The Trilogy til Playstation 3
I denne bloggen skal jeg altså anbefale spill og som skrevet tidligere så finnes det utrolig mange gode, fengende, underholdende spill på markedet i dag og som er helt fri for grotesk/realistisk vold. Et spill som jeg og familien min har hatt glede av er det “renoverte” og HD-vennlige samlingen Jak & Daxter: The Trilogy til Playstation 3. Dette er en samling spill som for meg har betydd mye helt siden Jak and Daxter: The Precursor Legacy kom på gata i 2001. Det spillet fikk meg hekta på denne duoen og i flott plattform stil var det å hoppe og løpe som stod på menyen. Fargerike omgivelser og stadig på leting etter power cells gjorde spillet til en klassiker. Utfordrende var det også og sørget for å oppholde meg i lange stunder. Reaksjonen og koordinasjonen ble virkelig satt på prøve. Så kom spill nummer to, Jak 2: Renegade og på nytt ble jeg fanget i et spill proppet med plattformhopping og utfordrende brett. Dette spillet var litt vanskeligere og om du var så uheldig og misset ut, ja så måtte du starte brettet på nytt igjen. Dette ble litt frustrerende, men også veldig utfordrende for da gjaldt det å ikke misse ut slik at man kom seg gjennom brettene. Jak 3 var enda litt bedre og mye mindre frustrerende. Dette spillet dro også med seg nye spennende og underholdende elementer som igjen førte til at spillet ble en god del bedre enn toeren.



Hvorfor dette spillet?
Jak & Daxter: The Trilogy er en flott samling barnevennlige spill som jeg anbefaler fra rundt 10 år (etter hvor modent du føler barnet ditt er) og oppover. Spillsamlingen gir deg muligheten til å skyte på monstre, men that’s it. Ikke noen form for realistisk vold og som i stedet utfordrer barnet på mange områder. I tillegg så er grafikken, musikken i skjønn harmoni og som gjør at barnet fort blir hekta. Det er også andre ting som gjør at jeg anbefaler spillsamlingen og det er levetiden. For med tre spill samlet i et spill så får du veldig mange timer god underholdning. I tillegg til å trene reaksjonen og koordinasjonen, så får barnet også lært seg å tenke smart for enkelte steder må man bruke innsiden av hjernen.

Jak & Daxter: The Trilogy er allerede i salg til Playstation 3 og finnes der du kjøper spillene dine. Selv vil jeg anbefale deg denne samlingen og det etter egne erfaringer med meg og barna mine. Vi har hatt mye moro med spillet og brukt noen timer sammen i beste kvalitetstid. Stort bedre kan man ikke forvente seg.



da var første anbefaling skrevet for deg som voksen og som gjerne ønsker at barnet ditt skal spille spill. I tiden fremover vil jeg komme med flere anbefalinger på spill som passer for barna og da vil jeg også se på spill for de aller yngste fra 2 til 3 års alderen. Jeg anbefaler nemlig barna å starte og spille i den alderen for de lærer så utrolig kjapt. De blir fort kløppere til å spille. Når det gjelder anbefalt tid å spille, så går jeg inn for at barn kan sitte fra en 1/2 time til ca. 3 timer pr. dag etter hva familien har på planen og om det passer inn i familiens aktive hverdag. I mine øyne er det faktisk bedre om barna spiller enn om de sitter passive og ser på TV.

Om du har spørsmål angående spill og hva som passer for ditt barn eller din familie, så gjerne ta kontakt med meg og jeg skal hjelpe dere så godt jeg kan. Jeg holder også spillforedrag om dette temaet og hvor jeg har valgt å kalle foredraget mitt “Spill er sunt”. Her tar jeg opp alt som har med spilling, positive og negative ting. Foredraget holdes for skoler, barnehager, foreldre, helsevesen, politi og andre instanser som føler spilling er en viktig del av samfunnet på godt og vondt. 

Filmklipp fra Jak & Daxter: The Trilogy!

Arrangerer en rekke spillevents for både små og store. I tillegg har jeg et mål om at skolene skal bli flinkere til å bruke spill i undervisningen. Det finnes mange gode og lærerike spill som ikke utnyttes godt nok i disse instansene. I 2010 ble jeg også nominert til årets ildsjel på Gullstikka samt nominert til Ung Kulturpris i Nord-Trøndelag og jeg fikk Inspirasjonsprisen fra Snåsa Kommune og Sparebank 1. Har seks herlige barn, en kjempeherlig kjæreste og som jeg spiller spill sammen med. Kvalitetstid. Hva med deg?
Posts created 3424

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top