Hvilket spill skal jeg kjøpe til sønnen eller datteren min?

Dette er et spørsmål jeg har fått veldig mye av. Det er ikke enkelt for en mamma, pappa, bestemor eller bestefar å kjøpe gaver og spesielt om det ønskes spill. Det finnes en jungel av spill og ikke alle spill egner seg til den som ønsker disse digitale gledene. Derfor er det veldig viktig å sette seg bitte litt inn i ønsket til barnet. En annen ting som foreldre og voksne generelt er dårlige til, er å se hvilken aldersgrense spillet har. På alle spill som selges i Norge så står det nederst til venstre en anbefalt aldergrense. Denne sier litt om innholdet og om spillet egner seg til tolvåringen som kanskje ønsker spillet.

Dessverre kjøpes alt for mange 18 års spill og som blir gitt til barn fra 9-13 år. Disse spillene egner seg på langt nær til denne aldersgruppen. Før man kjøper dette 18 års spillet, så bør man tenke på en ting, ville du ha sendt din 12 åring på en 18 års film på kino? Selvsagt ikke! Det hadde jo vært helt feil, men å la ungen spille 18 års spillet gjør ingenting. Aldergrensene er jo der for en grunn. Jeg får ofte høre at barna til foreldrene jeg holder foredrag for ønsker seg både Grand Theft Auto IV, Call of Duty: Black Ops 2, Far Cry 3, Hitman: Absolution, Asassin’s Creed III,  Medal of Honor: Warfighter og Battlefield 3. Da er ikke barnet stort gamlere enn 12 år. Problemet er at foreldre dessverre vet alt for lite om spillene og hvor grove de kan være. Mange tenker faktisk at et spill er på lik linje som en tegnefilm som er lite realistisk. I dag er spill som Battlefield 3 og Call of Duty: Black Ops 2 veldig realistiske og grove når det kommer til hva man som spiller skal gjøre. Drepe, drepe og atter drepe. Kutte strupen på fienden så blodet skvetter til alle kanter eller send i vei salver med dødelige kuler. 

De som lager spillene er personer på alderen min og eldre. De vil jo at spillene deres skal bli så realistiske som mulig og med en majoritet av spillere på rundt 35 år som kjøper spillene, så er jo dette nettopp det man vil ha. Selv vil jeg at spillene skal bli så realistiske som mulig, men dette passer definitivt ikke for barn fra 9-13 år som også vil ha disse spillene i julegaver. Det er også stor forskjell på film og spill. En film er du ferdig med etter rundt 90 minutter, mens et spill sitter du med time etter time i tillegg til at man i spillene gjennomfører handlingen. Denne forskjellen ser ikke foreldrene og kjøper da spill som ikke egner seg. 

Jeg sier ikke at de “små” barna som spiller voldelige spill kommer til å bli voldelige senere i livet, men man skal søren meg passe på og heller forebygge. I mitt foredrag Spill er sunt snakker jeg om hvordan barnas egne grenser heves og vet ikke helt forskjellen på hva som er virkelighet og fantasi er. Derfor skal barna spares for det å oppleve voldelige spill hvor drap og blod spiller en viktig rolle. Barna i denne alderen blir lett påvirket og lar seg lett rive med og da er spill med voldelig karakter ikke bra. 

Jeg skal i denne bloggen sette opp noen punkter for hva du som skal glede ditt barn skal se etter når du kjøpe spill slik at aldergrenser blir holdt i forhold til barnets alder;

1) Se etter aldersmerking (PEGI) nederst til venstre på fremsiden av coveret.

2) Se bak på coveret for å danne deg et bilde over hva spillet handler om.

3) Spør betjeningen i butikken om dette spillet passer til en 12 år gammel gutt.

4) Etter du har mottatt ønsket, gå på youtube og søk opp spillet. Se om dette er noe du vil at barnet ditt skal spille.

5) Skap en åpen dialog om spill sammen med barnet ditt slik at det ikke blir gestapotilstander i heimen. Det gangner ingen.

6) Gløtt inn på rommet hvor det spilles og still gjerne spørsmål om hva barnet skal gjøre i spillet det spiller. Virk interessert.

7) Snakk med andre foreldre om barnet sier vennene ønsker seg samme spill. kan jo hende de har oppdaget fadesen du er på tur til å gjøre.

8) Les i spillmedier om spillet.

9) Det finnes sikkert noen i slekta som selv spiller og hør med de om dette er greit å kjøpe for sønnen på 12 år.

10) Når alt dette er gjort, er du bra sikker på at spillene kommer til sin rett og kan underholde den heldige som mottar spillet.

Følger du disse punktene er jeg bra sikker på at du som mamma, pappa, bestemor eller bestefar ikke tråkker i salaten og gir barnet noe det ikke har godt av. Selv om barna er flinke til å tvinne oss foreldre rundt lillefingeren, så vær obs på at det finnes metoder som gjør at du uten å bruke så mye tid, kan få tak i opplysninger om det barnet ønsker seg. For selv om det ser så uskyldig ut, så kan innholdet være noe helt annet. Søk youtube eller snakk med andre, så er jeg bra sikker på at du kjøper rett spill og ikke noe supervoldelig til 12 åringen.

Lykke til med spillinnkjøpene!


Spill er faktisk sunt om man følger visse retningslinjer og passer litt på som foreldre! 
 

Arrangerer en rekke spillevents for både små og store. I tillegg har jeg et mål om at skolene skal bli flinkere til å bruke spill i undervisningen. Det finnes mange gode og lærerike spill som ikke utnyttes godt nok i disse instansene. I 2010 ble jeg også nominert til årets ildsjel på Gullstikka samt nominert til Ung Kulturpris i Nord-Trøndelag og jeg fikk Inspirasjonsprisen fra Snåsa Kommune og Sparebank 1. Har seks herlige barn, en kjempeherlig kjæreste og som jeg spiller spill sammen med. Kvalitetstid. Hva med deg?
Posts created 3424

4 thoughts on “Hvilket spill skal jeg kjøpe til sønnen eller datteren min?

  1. Helt enig i at aldersgrensen på spillene er viktig å følge spesielt på de 18 + sønnen her skrur av spillene sine når lillemann kommer inn det er kjekt for han er jo bare 3,5 mot storebrors snart 21 🙂

  2. wendysinfamilie: Veldig fornuftig av storebror og noe jeg også gjør når jeg spiller voldelige spill. Kommer barna inn så slår jeg av skjermen. For de skal ikke se på det jeg spiller.

    Sunn spilling er viktig og spilling generelt er viktig for barns oppvekst i dagens teknologiske samfunn.

  3. Jeg ville absolutt anbefaler alle lego spillene, de gir veldig mye latter!
    eller Paper mario spillene og little big planet seriene, siden det er så mye kreativitet man kan finne på. Passer utmerket til barn!
    Fantastisk blogg du har skrevet her, kunne ikke ha våre mer enig med deg.

  4. Theresa: LEGO-spillene er unike og elsker spillene, spesielt å spille sammen med barna er noe av det jeg liker best. Samarbeide er herlig 🙂

    Har det siste Paper Mario-spillet til 3DS og det var kjempebra 🙂

    Tusen hjertelig takk for det og herlig å se at du liker bloggen 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top