Det skal være en ære å utvikle spill!

Å utvikle spill uten feil er visst veldig vanskelig. Flere av spillene jeg spiller for tiden inneholder feil eller bugs som vi sier på dataspråket. Dette er bugs som til tider kan føre til irritasjoner hos oss gamere, men jeg for min del trøster meg som oftest med at det er likt for alle og ikke kun meg. Men skal det være slik? Skal vi godta at det er bugs i spillene som utgis. Dessverre har vi gamere lite vi skulle ha sagt i den store sammenhengen. Selvsagt kan vi ytre våre meninger slik at bugsene blir fikset…etter hvert… 

Det vil si at vi betaler for uferdige produkter enten vi vil eller ikke. Jeg er kanskje ikke av den typen som lett blir irritert og tar det heller som det kommer, men jeg kjenner flere som titt og ofte rasler med sabelen. De irriterer seg stort over at bugsene i spillene fortsatt er der, selv måneder etter lanseringen. Jeg skal ærlig innrømme at jeg skjønner disse. Det blir som å kjøpe en flunkende ny bil med feil og mangler. Ingen godtar det og selvsagt klager man til selgeren. Derfor er det jo på sin rett at vi skal kunne klage og syte om det er bugs i spillene også. 

De som utvikler spillene sitter, som mange av dere ikke vet, med hendene godt bundet bak på ryggen. De er nærmest leid inn som “leiesoldater” som skal utføre et oppdrag. Når oppdraget er ferdig, så startes et nytt oppdrag. De som styrer utvikleren som puppets er de store spillselskapene og deres aksjeeiere. Det er her de store beslutningene tas og som dessverre også går i bekostning av bugs og uferdige spill. De høye pampene som eier aksjene bryr seg katta om spillene inneholder feil og ikke er ferdig til spillets lansering. Nei, pengene skal inn uansett og så får man heller fikse spillene etter hvert. Utviklerne jobber på spreng og fikser bugs etter bugs.

I tillegg har spillutvikleren kanskje gått inn i avtale om å lage tilleggspakker og så brukes masse resurser på det og ikke å rette spillet for bugs. Til syvende og sist, så er det utvikleren som får mest pepper og ikke aksjeeierne som tenker på dagens penger og ikke morgendagens penger. Kortsiktig planlegging rett og slett, hvor vi gamere som må godta at slik er det.

Jeg skal ærlig innrømme at jeg til tider synes synd på “slavearbeiderne” hos spillutviklerne som hele tiden blir satt under press og må levere spill selv om det har massevis av bugs. For det er de høye herrer i flosshatt, sigar og aksjer som bestemmer. Fortsatt kan man spørre seg, skal vi godta det? Hva kan vi gamere gjøre for å få spill uten bugs? Er det i det hele tatt noe vi kan gjøre? En annen ting som kanskje snakker litt i mot oss gamere. Når et spill blir utsatt, så blir det ramaskrik, spesielt om det er et spill vi venter stort på. Kanskje skal vi bare godta at spillene utsettes mer slik at utvikleren kan konsentrere seg på å finpusse spillet for feil. Så får vi flere feilfrie spill uten bugs og irritasjoner. Hva mener du?

Det er et spillselskap som jeg har stor respekt for og som virkelig tar opp kampen mot bugs i spillene. Spillselskapet er stort og har mange, mange år på baken. Selskapet styres også av aksjeeiere, men her er det ikke bare å sende ut et spill med masse bugs. Nei, her lanseres spillet når det er ferdig og da skal det være nulltoleranse for bugs i spillet. Selskapet er Nintendo. Jeg har alltid vært stor fan av Nintendos tankegang og måten de utvikler og satser på sine konsoller. De snur og vender på spillene før det godkjenner de. Faktisk kan jeg ikke huske i det hele tatt og opplevd bugs i noen av Nintendos spill. Ren og skjær kvalitet fra start til slutt. Enkle løsninger, lette tilgjengelige spill som passe alle aldre, om du er ung eller gammel. Enn om de andre spillselskapene kunne ha vært like flinke som Nintendo. Da ville det ha vært lite bugs i spillene og vi sluppet og bli irriterte over det. Hvorfor er det ikke slik? Hva gjør Nintendo som ikke de andre spillselskapene gjør? For meg virker det som om Nintendo synes det er en ære å lage spill. Dette tror jeg kanskje er drivkraften for at spillene til Nintendo er såpass gode som de er.

Blir du fort irritert over bugs i spill? Hvilket spill spilte du sist hvor du opplevde bugs i? Er det noe som kan gjøres for at spillene skal bli så feilfrie som mulig? Er vi spillere for kravstore?

Her er en bugs in Battlefield 4 – “Death shield”…

#bugs #battlefield4 #games #blog #blogg #problemer #feil #videogame #nintendo #gamer #gaming #fun #lovegaming #intel #pc #creative #kingston #cmstorm #coolermaster #qpad #gigabyte #trouble #utvikler #development #spillselskap #spillutvikler 

Arrangerer en rekke spillevents for både små og store. I tillegg har jeg et mål om at skolene skal bli flinkere til å bruke spill i undervisningen. Det finnes mange gode og lærerike spill som ikke utnyttes godt nok i disse instansene. I 2010 ble jeg også nominert til årets ildsjel på Gullstikka samt nominert til Ung Kulturpris i Nord-Trøndelag og jeg fikk Inspirasjonsprisen fra Snåsa Kommune og Sparebank 1. Har seks herlige barn, en kjempeherlig kjæreste og som jeg spiller spill sammen med. Kvalitetstid. Hva med deg?
Posts created 3424

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top