Blir vi for grådige?

Hva vil det si å være grådig? Grådighet kan tolkes på mange måter og finnes nok i alle og enhver i en eller annen form. Selv kan jeg vel innrømme at jeg til tider kan være grådig. For i samfunnet vårt er det slik at vi alle vil ha mer, uansett hva det måtte være. Som gamer kan jeg vel også si at jeg er grådig og vil helst ha alt som kryper og går av spill. Gaming er jo noe jeg lever og ånder for og kan i grunnen ikke få nok. Sånn er jeg. Tenker det er flere som meg om det er spill, konsoller eller hva det måtte være av gamingutstyr.

I forrige uke kunne vi lese en artikkel om at over 37% av alle spillene som er blitt kjøpt inn på Steam, aldri har blitt startet opp. Tenk det. Det vil si spill som er brukt penger på og som aldri har blitt spilt. Er vi gamere blitt for grådige? Kaver vi til oss spill i hytt og gevær uten å tenke på at disse også skal nytes og spilles? Skulle nesten tro det ja. Etter å ha lest artikkelen, måtte jeg selvsagt ta turen innom min Steamkonto for å sjekke om jeg var like grådig, men heldigvis har jeg spilt alle spillene, foruten de “gratisspillene” som har blitt lagt til.

…men skal innrømme at ikke alle spillene har fått like mye kjærlig behandling av mitt gamerhjerte som de burde. Hvorfor blir det slik? Er det fordi vi hele tiden er ute etter det som er nytt og kjøper det som kommer ut uten å tenke på å gjennomføre de “gamle” spillene? Man kan nesten spørre seg selv og tankene går fort i mot at man kanskje er grådig og vil ha alt. I alle fall, burde man roe seg litt og heller kjøpe ting man vet blir spilt og i tillegg får en kjærlig omgang med musen og tastaturet eller konsollkontrolleren? Ikke helt enkelt dette og spesielt når man i tillegg har en “samlerånd”. Det er nesten så man får dårlig samvittighet ovenfor de som har lagt sin “kropp og sjel” i utviklingen av spillene, at man ikke spiller de man har kjøpt…

Hvordan er det med deg, har du kjøpt spill som du ikke har spilt eller aldri åpnet? Hvilke spill er dette for det meste? Synes du vi er for grådige og vil ha alt eller er det vår samlerånd som slår til. 


“Slik kan fort en Steamkonto se ut til en tro gamer som lever og ånder for spill…”

#steam #spill #blogg #blog #gaming #gamer #nerd #videogames #grådig #greedy #musthave 

Arrangerer en rekke spillevents for både små og store. I tillegg har jeg et mål om at skolene skal bli flinkere til å bruke spill i undervisningen. Det finnes mange gode og lærerike spill som ikke utnyttes godt nok i disse instansene. I 2010 ble jeg også nominert til årets ildsjel på Gullstikka samt nominert til Ung Kulturpris i Nord-Trøndelag og jeg fikk Inspirasjonsprisen fra Snåsa Kommune og Sparebank 1. Har seks herlige barn, en kjempeherlig kjæreste og som jeg spiller spill sammen med. Kvalitetstid. Hva med deg?
Posts created 3424

4 thoughts on “Blir vi for grådige?

  1. Jeg tror dette har mye med det at mange spill selges så billig i pakker. For eksempel half life serien og CS, det blir jo nesten billigere jo mer du kjøper, selv om du kanskje ikke har noen interesse for dette spillet. Det har iallfall skjedd med meg noen ganger, at jeg har kjøpt slike pakker med flere spill

  2. Tor erik: Pakkeløsninger må nok kanskje ta en del av skylden ja Tor Erik, men vet om flere av mine venner som har spill på Steam som er kjøpt til “vanlig” pris og som ikke er prøvd, så noe rett har nok denne prosenten.

    Billige pakker er jeg definitivt for 😛

  3. Dette kjenner jeg meg veldig godt igjen i. Steamsalg og bundletilbud kommer konstant og jeg merker jeg stadig får den følelsen av at “kanskje jeg kommer til å spille det, nå er det dritbillig, jeg bør nok kjøpe det for sikkerhets skyld”. Noe som er en holdning som er helt på trynet 😛 Per i dag har jeg faktisk 461 spill på steam, mer enn noen jeg kjenner. Har i tilegg 59 spill på GOG.com, 14 på Origin og til og med noen spill til utenom. Har også hauger av konsollspill på både PS3, PS4, Wii, Wii U, DS og 3DS. Er ikke mange av dem jeg fullfører, jeg fullfører stort sett bare de spillene jeg virkelig digger, Men likevel fortsetter jeg å kjøpe og kjøpe spill som jeg ikke fullfører.
    Interessant at du skulle skrive denne bloggen i disse dager,for har i det siste begynt å tenke at jeg kanskje har et problem 😛

  4. Peter H (P: Du er nok ikke alene der nei og det ender fort opp med en samling som er større enn størst. Spesielt det at man bruker en god del penger og på spill som man kanskje aldri spiller, så blir det jo på en måte å kaste penger ut ruten, selv om det blir en del av samlingen.

    Vi gamere er jo slikt anlagt at vi helst vil ha alt som kommer av spill vi interesserer oss for selv om vi kanskje ikke får tid til å gjennomføre spillene.

    Ikke enkelt dette her nei 😉

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top