Kunnskapsminister som ikke henger med i timen…

Å være kunnskapsminister i Norge er ikke enkelt, eller uansett minister vil slite med å tilfredsstille alle. I den siste tiden ha det vært mye i media om bruken av data i skolen og hvor store forskjellene det er. Som i alt annet er det store forskjeller ut i fra hvilke skoler det er snakk om. Det er ikke alle kommuner som har et godt skolebudsjett til å kunne kjøpe inn nok skolePC-er til sine elever og dermed blir det automatisk også forskjeller fra skole til skole. 

I dagens teknologiske styrte verden er det viktig at barn i så tidlig alder får tilgang til PC-er og bruken av disse. Om det er hjemme eller på skolen. For det er viktig for alle barn og lære seg nettopp hvordan er PC er bygd opp, hvordan den fungerer med de programmene som er lagt inn. Mine barn er langt over gjennomsnittlig flinke når det kommer til PC-er og har fra tidlig alder hatt tilgang. Nå har de to største barne egne PC-er pluss at de kan når min PC er tilgjengelig bruke den. De to minste har også fått bruke PC-en litt og lært seg hvordan musen og tastaturet fungerer. I tillegg til enkle tegneprogrammer og spill. 

Jeg føler det er viktig at barna får muligheten til å lære seg dette så tidlig som mulig. Jeg har også snakket med foreldre som mer eller mindre skjermer barna sine med å starte for tidlig med PC-bruk. Her får jeg i fleisen at barna kommer tidsnok i kontakt med teknologien og at de heller bør få være barn og leke med det som hører til i denne alderen, ikke data. Min erfaring er at alle barn lærer fort, men klart, om man i tidlig alder lærer seg de grunnleggende elementene i databruk, så tror jeg de vil ha en fordel når de vokser opp og skal ut i arbeidslivet. Selvsagt er det opp til oss foreldre å sørge for å sette rammer for databruken slik at det ikke sklir over i avhengighet. 

Vår kjære kunnskapsminister har i den senere tiden vært en del i media og snakket ut om viktigheten av databruk i skolen noe jeg applauderer, men når det kommer til de store forskjellene rundt omkring på de mange skoler, så skuffer han. I Norge er vi avhengig av at skolebarna blir så flinke som mulig og kan være med å dra Norge videre inn i en sikker fremtid med mer og mer teknologiske elementer. Da mener jeg også at staten i større grad må gå inn og støtte opp om dette. Sørge for at alle skoler har nok PC-er som kan brukes av elevene. Øremerke midler nettopp til innkjøp av PC-er samt sørge for at lærerne klarer å henge med. For det er like viktig med oppegående lærer som følger med utviklingen og som kan å bruke data skikkelig. Når kunnskapsministeren sier at det er opp til skolene selv og sørge for at det er nok skolePC-er for elevene og ikke er med på splesielaget, så blir det feil. Prioritering er selvsagt et begrep som ofte kommer inn og som mange bruker om det ene og det andre. Skolene generelt forfaller rundt omkring i Norge og selvsagt, er det mer viktig å oppgradere skolebygningene slik at holder kravene til blant annet innemiljø med mer, men deretter bør man satse på at så mange som mulig får tilgang til skolePC-er. 

lik linje er jeg også for at barn så tidlig som mulig skal få tilgang til spill for underholdning og læring. Dette er med å bidrar til at barna fort lærer seg dagens teknologiske løsninger kjappere. Også her finnes det foreldre som ikke lar barna sine spille og ikke får tilgang til spillmaskiner. Dette blir helt feil i mine øyne. Om man er redd for at barna blir avhengige av spill og databruk, ja så får foreldrene ha et åpent forhold til barna slik at grensene som settes er noe begge parter får til å fungere. 

Det finnes også de som mener at skolen ikke skal bruke så mye resurser på skolePC-er og heller satse på tradisjonell læring. Læring med PC-er hemmer deg å være aktiv og at man “blir ” mer avstengt som person og hvor man lettere burer seg inne. Selvsagt, er det opp til hver enkelt skole å legge opp læringen slik at alle kan få best mulig utbytte av bruken av skolePC-er. Det gjelder å være kreativ og sørge for at elevene som går på skolen tilegner seg bruken av programmer og lærer seg hvordan en PC er bygd opp. Til og med kan skolen legge til rette for kreativ lek med skolePC-ene via spilling og da tenker jeg spesielt på f.eks. Minecraft. Dette spillet passer inn nesten uansett fag det måtte være. Alt fra matematikk til historie. Her er det rett og slett bare fantasien som stopper. 

nå håper jeg at kunnskapsministeren vår satser enda mer på skolene rundt omkring i landet og sørger for at de får nok PC-er til alle elever. Øremerk midler til dette for dette er viktig i disse teknologiske tider eller hva?

Hvordan er det på skolene i nærheten av deg eller den du går på. Er det nok PC-er til alle eller sliter skolen med å skaffe nok PC-er? Hva er din mening om barns bruk av data, er dette viktig? 


Bildet er fra Dagabladet.no

#skole #kunnskapsminister #databrukiskolen #databruk #data #skolen #elever #lærere #blog #blogg #norge #kommune #spill #spillersunt #foreldre 

2 kommentarer
    1. Jeg er en av de som sitter litt på gjerdet når det kommer til bruk av pc på skolen. Pcer kan være en veldig godt hjelpemiddel (noe spill også kan være), men samtidig må det ikke bare bli læring på pc. Jeg gikk på en ungdomsskole (for lenge siden) hvor vi hadde noen pcer, men de ble stort sett aldri brukt. På videregående fikk vi utdelt hver vår pc, og den ble brukt hver dag på skolen og på hybelen. Men mange misbrukte den muligheten, og satt å spilte spill og fulgte ikke med, meg selv inkludert. Den skjermen ble så distraherende liksom. Derfor er jeg ikke noe fan av at barn og unge skal få mulighet til å ha oppe pcen sin på skolen hele tiden. Det synes jeg lærerne må være litt streng på faktisk.
      Samtidig som jeg synes at lærerne må selv bli flinkere å gi elevene muligheter til å bruke pcen til å lære. Husker vi hadde om atomvåpen og sånt i biologien, og der fikk vi bruke et spill, for å undersøke et mysterium, som samtidig lærte oss om det emnet. Og den prøven gikk kjempebra for veldig mange av de som ikke var typiske “skoleflinke” da de fikk lære det på en måte som gjorde det litt gøy.

    2. Har lest innlegget med interesse og kan fortelle om hva jeg opplever som lærer. Den første og andre skolen jeg jobbet ved (Henholdsvis 2004-2006 og 2007-2008) hadde man et datarom. Dette datarommet var vanskelig å få bruke og man hadde selvfølgelig regler som gjorde det nesten umulig å få gjort noe annet enn regneark, dokumentarbeid og lett surfing. Mitt verste eksempel på hvordan opplæring kan slå feil, er da jeg fant en elev som jobbet med Excel. Ved siden av datamaskinen lå en kalkulator. Hva skulle eleven med kalkulatoren? Skulle selvsagt regne ut det som var skrevet inn i Excel. Dette var for meg et godt bevis på at mye av opplæring innen IKT skjer på feil grunnlag. Det sies at det er viktig, man har for lite ressurser, det er for lite kompetanse og dermed er det lett å fokusere på at data (og selvsagt spill) entydig er farlig for elevene. En skal ha så mye kontroll og idag har det vel sjelden vært enklere å ha kontroll, likevel er det frykten som hindrer utvikling.
      I Sverige har en skole startet med Minecraft som fag. Her i Norge har flere skoler begynt å få opp øynene for at spill kan bidra til læring. Det viktigste arbeidet en lærer MÅ gjøre, er å se på hvordan et spill kan være med på å dekke et kompetansemål. Til eksempel så har WEWantToKnow sluppet et et nytt spill i sin DragonBox serie. Fokus er å lære geometri og de har hentet mye fra blant annet Euclids elementer. Jeg kjøpte spillet, fant etterhvert ut hvordan de hadde lagt opp dette og så umiddelbart en stor verdi med tanke på å forberede elever til matematikkeksamen i 2015. Fokus i de siste eksamener har ofte omfattende geometrioppgaver, så dette burde være et nyttig tilskudd i undervisningen. Det viser seg at elever i Norge har dårlige geometrikunnskaper, så da burde vel et spill som øker deres arbeidsmengde være bra?
      Algebra Challenge viste at elever som ikke gjorde store innsatsen, med DragonBox 12+ jobbet iherdig. Problemet er dessverre at mange ikke anerkjenner at dette kunne være av verdi. En gruppe forsket på en DragonBox vs Kikora studie og konkluderte med at Kikora var mye bedre enn DragonBox. Hvorfor? Fordi de påsto at DragonBox ikke hadde en overføringsverdi til matematikkfaget. Jeg har brukt Dragon Box og Kikora. Kikora passer bedre til den standardiserte matematikklæreren som vil at en skal jobbe med oppgaver på tradisjonell måte. DragonBox stiller større krav til læreren og det er viktig at den som underviser skjønner at DragonBox gir et erfaringsgrunnlag, på samme måte som å bygge et hus i Minecraft gir et erfaringsgrunnlag til kunnskap om husbygging. It is not the real thing, but very close. Skulle ikke det være noe man da som lærer planlegger, så det man har gjort i DragonBox eller Minecraft etterhvert fører frem mot den virkelighet som er målet?
      Det er sørgelig når man bruker frykt og behov for kontroll som forklaringsmekanismer. Utfordringen for enhver lærer er å se verdien i verktøy, det være seg spill, lærebok eller video.
      Skal hilse fra min kjære samboer Harriet. Hun har tipset meg om at du var en person jeg burde kontakte, så du er herved kontaktet gjennom et laaaangt bloggsvar 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg