Hvorfor foredraget Spill er sunt?


Bildet lagd av George Eristavi!

Å
dra land og strand rundt i Norge og holde foredrag er noe av det mest spennende jeg vet. Gjennom foredraget får jeg et innblikk i hvordan ståa er blant familier i Norge. Med denne viten får jeg også til å perfeksjonere foredraget slik at det treffer flest mulig. For det er mye som skjer på spillfronten i dag og mye kommer garantert til å skje i tiden fremover. Faktisk skjer det så mye at foreldre i dag ikke har nubb sjangs til å følge med. De klamrer seg fast med å si at tiden ikke strekker til. Selv om dette i grunnen er en tynn unnskyldning, så vet jeg hvordan det kan være og hvor travel tiden kan være her i heimen også. Trøsten for mitt sitt vedkommende er at jeg faktisk vet en god del om spill, hvilke farer som skjuler seg og om spillene passer mine barn. Nettopp dette forteller jeg de som kommer slik at de igjen kan føre en sunn “spillpolitikk i hjemmet”.  

Med tilgang til mange spill og spillkonsoller, så tror vel mange at jeg ikke bryr meg om hva barna spiller, men der tar de helt feil. Kanskje er jeg litt for streng også. For mine barn får ikke lov til å spille spill som ikke passer til deres alder. Jeg har kode på iPad-en slik at de ikke kan laste inn hva som helst. Det vil si jeg er streng. Dessverre er ikke alle foreldre like opplyst som meg og vet hva som skjer på gutterommet fremfor skjermen. 

Gjennom foredraget mitt kommer jeg med gode råd, forteller om hvordan spillverdenen er både på godt og vondt. Jeg er selv en aktiv gamer og snakker selvsagt veldig positivt om mine opplevelser, snakker om spillutdanning og hvordan utnytte interessen med spill til å bli et levebrød i fremtiden. Viktig er det i et samfunn hvor alle mer eller mindre spiller. Helsevesenet har også utfordringer i dag med barn/unge/voksne som spiller altfor mye. Her gjelder det å finne løsninger som passe alle parter. Der er jeg også behjelpelig og har hjulpet flere familier hvor spillingen har tatt overhånd.  

Det er mange foreldre som i etterkant kontakter meg etter foredragene mine om hva de skal gjøre for at familien skal oppleve det beste med spillingen. For det går an å sette rammer som passer godt for alle. Det gjelder bare å være åpne ovenfor hverandre og om foreldre i tillegg viser litt mer interesse, så er det også enklere å sette rammer for spillingen. Foredraget mitt er noe jeg håper alle foreldre får muligheten til å høre og sammen skal vi sørge for at Spill er sunt på lik linje som det å være aktiv i idrett, ha godt sosialt liv sammen med venner og rett og slett leve et helt normalt liv.

Spill er sunt, det gjelder bare å finne den rette balansen!

Her er en bitte liten del fra foredraget mitt i Hitrahallen tidligere i år;

#spillersunt #foredrag #foreldre #gaming #lecture #sunt #healthygaming #gamer #norwegiangamer #norwegian #kommune #hitra #lovegaming #gaming4life #gamer4life #qpad #

Arrangerer en rekke spillevents for både små og store. I tillegg har jeg et mål om at skolene skal bli flinkere til å bruke spill i undervisningen. Det finnes mange gode og lærerike spill som ikke utnyttes godt nok i disse instansene. I 2010 ble jeg også nominert til årets ildsjel på Gullstikka samt nominert til Ung Kulturpris i Nord-Trøndelag og jeg fikk Inspirasjonsprisen fra Snåsa Kommune og Sparebank 1. Har seks herlige barn, en kjempeherlig kjæreste og som jeg spiller spill sammen med. Kvalitetstid. Hva med deg?
Posts created 3424

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top