Veldig gode tilbakemeldinger på foredraget Spill er sunt!

Å vite alt er pokkers umulig og spesielt som pappa sliter jeg med å henge med på alt. Tiden strekker liksom ikke til. Bare det å vite alt om det som skjer på skolen er vanskelig og krever at jeg som pappa spør barna når de er hjemme fra skolen. Som oftest skjer dette under middagen og hvor vi alle sitter sammen og spiser. Da får jeg vite hvordan det har gått. For meg er det trygghet i det. Vi foreldre skal jo tross alt vite det som skjer og være rollemodeller som støtter opp om våre barn. 

Som foredragsholder har jeg gjennom mange år nå oppdaget at foreldre vet minimalt om hva barna deres spiller eller bruker tiden sin bak de mange skjermene som finnes tilgjengelig om det er på mobilen, nettbrettet, TV-skjermen eller PC-skjermen. Det at barn helt ned i seks års alderen spiller supervoldelige spill med 18 års aldersgrense sier litt om hvor lite foreldrene vet om spillingen til sine barn. Barnevakten.no har i dag en artikkel om at foreldre må bli mer beviste og være forbilder for sine barn. Her kan vi lese hvor viktig det er for foreldre å vite hva som skjer med barna i den digitale verden. Selvsagt skal foreldrene gå som forbilder og bevise fornuftig bruk av de digitale hjelpemidlene som omkranser oss i det daglige livet. Der kommer også spill inn og hvor vi foreldre må ta tak og forstå hva som skjuler seg i spillernes verden. 

Via foredraget mitt Spill er sunt, deler jeg mine erfaringer med andre foreldre og hvordan vi i familien har det spesielt når det kommer til spilling. For familien Sandnes har alt av spillkonsoller (mangler kun Xbox One), nettbrett og mobiltelefoner. Jeg har stort sett tilgang på alt av spill noe også da barna har, men som pappa er jeg streng når det kommer spill i forhold til aldersgrenser. Her prøver jeg med beste evne å dømme spillet ut i fra hvordan de som spiller er. Selv min sønn som snart blir 14 år har ikke fått spilt Battlefield 4, Grand Theft Auto V eller andre supervoldelige og realistiske spill. Flere av dere vil nok si at jeg er i overkant streng, men jeg tar ingen sjanser. Jeg vet at spill påvirker og spesielt de som er yngre har lettere grad for å bli påvirket. Jeg kan ikke se inn i fremtiden og derfor velger jeg å beskytte min sønn, mine barn mot den realistiske volden som finnes i spill. I tillegg prøver vi å holde spillingen slik at den ikke går utover gjøremål som familien har. Sågar tar vi oss foreldre tid til å spille sammen med barna om det er FIFA 15 eller Mario Kart 8. Vi har det moro fremfor skjermen og hvor spillingen samler oss som familie med fin kvalitetstid. 


En fullsatt sal på foredraget med Landsforeningen for ungdomsarbeidere i Tromsø i fjor høst. 

Det som overrasker meg mest er at jeg via mine foredrag faktisk opplever foreldre som ikke har anelse over hva barna sine spiller. I tillegg kjøper de spillene barna ønsker seg uten å stille spørsmålstegn til om spillet passer alderen til barnet. Det sier litt over hvor lite foreldre vet om spill. Derfor føler jeg det som min plikt som pappa og med min erfaring i spillbransjen å dele min opplevelser og viten med andre foreldre. Så og si alle foreldre som kommer på mine foredrag får hakeslepp når jeg etter hvert begynner å presentere spillverden slik den er i dag. Digital mobbing i spill, utestengelse fra klaner, realistisk og brutal vold er er daglige ting en spiller i dag opplever. Etter foredraget mitt skjønner foreldrene at de må følge med på det som skjer, uansett hva. For dette er en viktig del av oppveksten og da må vi som rollemodeller følge med i timen og gi barna den oppmerksomheten de skal ha. 

I foredraget mitt forteller jeg at det skal så lite til for å få litt kontroll med barnas spillvaner. Mitt godt råd er rett og slett; “bruk 5 minutter og snakk med barnet. Vi interessen til hva det spiller og spør spørsmål som gjør at barnet får følelsen av at du er interessert”. Om dette skjer, så vil du se barnet blomstre og blir mer inkluderende i spillingen sin. Alle de foreldre som har startet opp med dette har fått gode relasjoner til barna og har fått et mer åpent forhold til spillingen slik at det også blir enklere å sette grenser for hvor lenge man skal spille og hva som spilles.

Forrige uke kjørte jeg et foredrag. Det var ikke så mange som kom på foredraget og skylder nok på et meget elendig vær pluss at det var vinterferie. Men de som kom var meget godt fornøyde. Jeg fikk mange gode tilbakemeldinger og her er en av tilbakemeldingene jeg fikk for foredraget mitt; 
“Noen tilbakemeldinger på foredraget: Jeg synes du balanserte godt mellom positive og negative sider ved dataspill. Var i utgangspunktet redd for at den negative effekten skulle komme helt i bakgrunnen, men det gjorde den ikke. Flott at ‘publikum’ fikk komme med egne betraktninger. Artig med premiering av gode kommentarer. Bra at du opplyser om aldersmerking og voldelige spill.” – Marte Aftret, Snåsa.

Med slike tilbakemeldinger er det inspirerende å holde foredraget samtidig som jeg vet at foredraget passer godt for travle foreldre som ikke har tid til å skaffe seg info om spillverden barn og unge lever i. Gi barnet kun 5 minutter med oppmerksomhet om spillingen og det vil gi dere et godt grunnlag for å få et godt forhold til det som skjer på gutte/jenterommet når det spilles. Barna ønsker mer oppmerksomhet fra oss foreldre, tro meg, de gjør det. 

Kom på foredraget mitt Spill er sunt og få flere gode råd rundt det som har med spilling å gjøre. Det lønner seg! 


Bildet er fra mitt foredrag i Hitrahallen hvor over 500 foreldre, lærere, elever, politiker kom og hørte på. 

#foredrag #spillersunt #spill #lecture #healthygaming #gaming #ilovegaming #foredragsholder #spillentusiast #sponsoredby #intel #gigabyte #kingston #benq #xfx #coolermaster #pcgamer #consolegamer #konsollspiller #pcspiller

Arrangerer en rekke spillevents for både små og store. I tillegg har jeg et mål om at skolene skal bli flinkere til å bruke spill i undervisningen. Det finnes mange gode og lærerike spill som ikke utnyttes godt nok i disse instansene. I 2010 ble jeg også nominert til årets ildsjel på Gullstikka samt nominert til Ung Kulturpris i Nord-Trøndelag og jeg fikk Inspirasjonsprisen fra Snåsa Kommune og Sparebank 1. Har seks herlige barn, en kjempeherlig kjæreste og som jeg spiller spill sammen med. Kvalitetstid. Hva med deg?
Posts created 3424

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top