Digital kvalitetstid med familien!


Bildet tatt av Tore Viem fra en reportasje i IN-Avisa

I dagens verden lever vi med alt av elektroniske dippedutter man kan tenke seg. Vi er alle avhengige av enten mobilen, nettbrettet, konsollen eller PCen. Vi vil på et eller annet viset underholde oss i den digitale verden. Som far til fire og med en nydelig dame, så har jeg det midt i blinken. Jeg er som mange vil si det, en gamerfar. Det vil si, jeg har jobbet i spillbransjen i over 14 år nå og siden jeg var liten har jeg spilt på hundrevis av spill og nærmest fått den inn med morsmelken.

Jeg er i manges øyne en barnslig person nettopp på bakgrunn av at jeg spiller spill. For spilling er jo lek og det kan man jo ikke ta alvorlig. For meg er gaming jobb, lek og hvor jeg har et like sosialt liv som mange andre. Selv om jeg liker å sitte for meg selv, så liker jeg også å spille sammen med mine venner og som jeg snakker med via programmer som Skype eller TeamSpeak. Men den aller helligste tiden er når jeg og dama mi samler familien til spilling. For den beste kvalitetstiden for familien Sandnes er noen runder med Mario Kart 8 på Wii U. Det samler familien og hvor vi kan ha det moro. Det beste med spillet er at alle har muligheten til å vinne. For selv om man er god i spillet, så må man også ha litt flaks for å vinne. Det hender ofte at jeg og dama spiller på lag mot barna. Noen ganger har vi sågar veddemål hvor det kan stå om å legge sammen klær fra en velfylt kleshaug, eller rydde kjøkken. For som oftest er det jo vi voksne som gjør det, men for å sprite opp det hele så satser vi på at den yngre generasjonen tar et tak og da med litt moro først. Noen ganger lykkes vi med å vinne veddemålet, mens andre ganger ikke. Like helt og fult så har vi det moro.

Å sprite opp dagliglivet kan gjøres på mange måter og vi i Familien Sandnes bruker blant annet spill som en del av det. Som foredragholder av Spill er sunt, så passer vi selvsagt på at spillingen ikke tar overhånd. Vi har jo alt av nettbrett, håndholdte og stasjonære spillkonsoller samt en skikkelig gamingPC. Viktig at spillingen er balansert andre gjøremål familien har. Om barna våre hadde fått muligheten, så hadde de nok blitt sittende lenge om vi voksne ikke hadde grepet inn, men slik er det nok rundt omkring de mange tusen hjem også. Derfor er det viktig for oss som er foreldre å legge til rette for sunn spilling og et hvor vi har et godt forhold til våre barn når det kommer til spillingen.

Vis interesse til barna er noe vi foreldre prøver å være flinke til. Spesielt om det er snakk om idrettslige aktiviteter, skolen eller noe som opptar barna. Det vi ikke er så flinke til og hvor vi kunne ha brukt mer tid på er å vise mer interesse til spillingen på lik linje med de andre aktivitetene. For barna ønsker det. Jo mer du viser interesse for spillingen, jo bedre forhold får du til barna og hvor det også blir enklere å sette grenser. Harmoni rundt spillingen er veldig viktig. Så her har foreldre et viktig steg å ta og bli enda flinkere enn de er i dag.

Mange foreldre er negative til spillingen og ser helst at barna ikke spiller noe som helst om det er på mobilen, nettbrettet, konsollen eller PCen. Jeg mener bestemt at alle barn i løpet av oppveksten bør bli introdusert for spilling i enn eller annen form. For det er mange positive ting med spilling og det alt etter alder selvsagt. For med spill så trener man både reaksjonen, koordinasjonen, språket, det å tenke smart i stressede situasjoner er bare noen av de positive effektene med å spille. Selv for meg som begynner å dra på årene ser hvordan spill opprettholder både “hjerneaktiviteten”, den bedrer reaksjonen min pluss at jeg har det moro sosialt. Hvorfor tror dere f.eks. at nesten hver eneste aldershjem i Japan har en konsoll stående? Jo, for at de eldre skal ha det moro i tillegg til at de utfordrer hjernens aktivitet. Kanskje lever flere lengre nettopp på grunn av gleden av å spille spill sammen med andre på aldershjemmet. Det er noe som heter at latter forlenger livet og latter kan spillingen frembringe, tro meg.  

Det er i dag sosialt å spille spill. For i dag har man veldig mye kontakt med andre når man spiller. Jeg har venner samlet over hele kloden og som jeg spiller med. Vi snakker med hverandre mens vi spiller og har det moro sammen. Selvsagt skal man ikke bure seg inne bare for å spille, men å si at spilling ikke er sosialt i dag stemmer ikke. Selv om vi ikke kan ta i hverandre, så er vi tilstede likevel og kan dele våre opplevelser med de vi spiller med.

I dag finnes det stadig flere skoler som utdanner innen spillutvikling. Her er det mange muligheter. Ikke bare kan man bli en god spillutvikler og tjene penger på det, men man kan også lage spill til alle aldersgrupper og yrker. Det vokser godt med spillutviklere her i Norge og mange har allerede gjort seg bemerket i det store utlandet. Om du har et barn som gjerne ønsker å gå denne utdanningen, så fortvil ikke. Det finnes mange yrker man kan jobbe med selv om man tar spillutdanning. Det vil si alt fra reklameindustrien, TV, film, masse bedrifter som f.eks. ønsker seg animatører til forskjellige prosjekter. Gamification er spill med læring og her har vi såvidt åpnet opp “boken” hvor mange lærespillområder ennå ikke har blitt touchet borti ennå.

Jeg er glad for å være en aktiv gamer, far til fire. Jeg gir mine barn en sunn oppvekst med spilling hvor jeg selv er delaktig. Jeg anbefaler dere herved å bruke fem minutter hver dag/annenhver dag med å spørre barna om spill eller hva de liker, hvorfor de liker spillet og vips, så vil du få et blomstrende forhold til barna omkring spillingen. For i dag er det ikke å legge under en stol at spill har blitt den nye store hobbyen som så og si alle aktiviseres seg med. Vi må bare utnytte dette og sørge for at det hele går fint for seg og at oppveksten med spill for våre barn blir så sunn og innholdsrik som mulig.

Her er et klipp hvor jeg og barna spiller Mario Kart 8 på Wii U. 

#spillersunt #digital #kvalitetstid #lovegaming #familieunderhodlning #familietid #familie #far #pappa #gamer #consolegamer #konsollgamer #pcgamer #gaming #sponsetav #intel #gigabyte #kingston #hyperx #benq #coolermaster #qpad #roccat #sony 

Arrangerer en rekke spillevents for både små og store. I tillegg har jeg et mål om at skolene skal bli flinkere til å bruke spill i undervisningen. Det finnes mange gode og lærerike spill som ikke utnyttes godt nok i disse instansene. I 2010 ble jeg også nominert til årets ildsjel på Gullstikka samt nominert til Ung Kulturpris i Nord-Trøndelag og jeg fikk Inspirasjonsprisen fra Snåsa Kommune og Sparebank 1. Har seks herlige barn, en kjempeherlig kjæreste og som jeg spiller spill sammen med. Kvalitetstid. Hva med deg?
Posts created 3424

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top