SpillPappa gir deg tips – Rengjøring av PC!


 

Er det noe veldig mange glemmer så er det å rengjøre gamingPCen sin. Selv burde jeg nok ha rengjort den enda oftere enn det jeg gjør, men prøver å holde meg innenfor en måned mellom hver gang jeg finner frem pressluften og støvsugeren.
 

Visste du at det faktisk kan bli brann om det for mye støv i f.eks. strømforsyningen? PC-deler har en tendens til å bli varme og når spesielt slik som strømforsyninger som er avhengig av å få inn kjølig hindres av støv som sitter som et teppe inne i den, ja så kan det gå galt. Da er det nesten ikke noe som skal til for at det da kan antennes. 
 


 

Å rengjøre PCen sørger ikke bare for at du forhindrer varmgang, men du beholder også komponentene dine lengre. Jo varmere det er inne i en PC jo verre er det for komponentene. Derfor er det meget viktig å ha god luftgjennomstrømning og som kronen på verket god rengjøring. Da beholder du PCen og komponentene dine mye lengre enn om du ikke gjør dette. 
 

Om du ikke har tilgang til pressluft slik jeg har ved min lokale bensinstasjon, så få til deg pressluft på boks. I tillegg om du finner frem støvsugeren så har du en fin kombo for å dra ut støvet og de skitne hybelkaninene som ikke betaler for seg, men som gjør ting vondt verre. Fjerne så mye støv som det går an, men det er en viktig ting du MÅ passe på og det er å forhindre at viftene dine får skikkelig fart og spinner rundt i høy lyd. Dette kan ødelegge lagrene i viftene og sørge for at de slutter å funke. Det er ingen tjent med og i verste fall må du kjøpe nye vifter. Selv har jeg faktisk gjort denne brøleren da jeg for noen år siden rengjorde prosessorkjøleren. Glemte å holde i ro viftene og de spant i vei som en tornado. Etter en ukes bruk så kollapset viftene og jeg måtte bytte prosessorkjøler.
 

 

Se videoen nedenfor og se hvor stor forskjell det blir når jeg rengjør min dyrebare gamingPC. 
 

Lykke til med rengjøringen og et godt råd, prøv å sette deg opp en fast dato i måneden for rengjøring. Det anbefales. 
 

Hvor ofte rengjør du din gamingPC?
 

#rengjøring #pc #gamingpc #gamingrig #spill #gaming #gamer #game

Arrangerer en rekke spillevents for både små og store. I tillegg har jeg et mål om at skolene skal bli flinkere til å bruke spill i undervisningen. Det finnes mange gode og lærerike spill som ikke utnyttes godt nok i disse instansene. I 2010 ble jeg også nominert til årets ildsjel på Gullstikka samt nominert til Ung Kulturpris i Nord-Trøndelag og jeg fikk Inspirasjonsprisen fra Snåsa Kommune og Sparebank 1. Har seks herlige barn, en kjempeherlig kjæreste og som jeg spiller spill sammen med. Kvalitetstid. Hva med deg?
Posts created 3424

4 thoughts on “SpillPappa gir deg tips – Rengjøring av PC!

  1. Etter å ha lest denne artikkelen bestilte jeg faktisk rengjøring av gaming-laptopen av en tidligere kollega. Jeg føler meg ikke komfortabel med å gjøre dette selv, jeg er så klønete med sånt. Har ødelagt en og annen komponent opp gjennom tidene, så laptoper lar jeg mere kompetente folk ordne for meg 🙂

  2. Captain Clueless: Høres ut som en god plan ja 🙂 Rengjøring er viktig og spesielt med tanke på at man ønsker å beholde PCene sine litt lengre 😉 Når det kommer til laptoper så er de litt mer innviklet å rengjøre enn å ta av to store deksel slik det er på en stasjonærPC 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top