Jeg vil avkrefte en myte om meg…

Som veldig mange av dere vet så er jeg en aktiv gamer og Youtuber. Min hobby er gaming mens noen har fisking, vasking av bilen, strikking, lesing av bøker, se fotball på TV eller hva det måtte være for noe. Gaming er for meg terapi og som får roen i sjelen min til å sette seg. Jeg har i tillegg utrolig mange venner som spiller og hvor vi backer hverandre og nyte hverandres selskap.
 

Har i det siste hørt flere kommentarer bak ryggen min på at “han Bernt bruker all sin tid på spilling og gjør ikke noe annet…”
 

da mener jeg at det er på tide å avkrefte denne myten som mange har om meg. 
 

Selvsagt, mange tror vel dette på bakgrunn av jeg hele tiden oppdaterer Youtube-kanalen min med nye videoer hvor jeg sitter og spiller eller gjør andre spillrelaterte ting. Jeg skriver masse om spill, men når jeg jobber i spillbransjen så sier det seg litt selv hvorfor mitt hode i grunnen befinner seg i spillverden. Som familiefar og som også prøver å få med seg aktivitetene til barna, i tillegg prøver å være aktiv sammen med barna så blir det ikke tid til å spille 24/7 som mange tror. Selv om jeg til tider kunne ha tenkt meg mer tid til spilling, så er det viktig å spille slik at det balanseres med andre familiære aktiviteter.
 

Gaming for meg skjer på kvelden stort sett etter at barna er i seng. Da får jeg lov til å utfolde meg i det spillverden har å by på av godis. Da kan jeg slappe av, treffe venner i diverse chatteprogram som TeamSpeak, Skype eller Mumble. Her har jeg det sosialt og hvor vi spiller mye sammen. Tiden jeg da bruker kan fort være fra mellom 1 time til (om jeg er heldig), 2 timer i strekk. Om jeg er røff nok, kan jeg vel si at dette skjer for det meste hver dag. Noen ganger kan jeg sitte mer og noen ganger kan sitte mindre. Det viktige for meg er at jeg får sitte og kan utøve min hobby som nemlig er gaming.
 

til dere som fortsatt tror at jeg bruker mesteparten av dagene til å spille spill, der tar dere grundig feil. Jeg spiller spill, men kun når jeg har anledning. Om dere også synes jeg er “barnslig” som spiller, så driter jeg en sabla lang marsj i. Gaming er min hobby på lik linje som du bruker time etter time og venter på denne hersens laksen som skal bite på mens du irriterer deg over summende mygg som flakser rundt hodet ditt. Min tid som gamer er sosial hvor jeg har venner over hele Norge og rundt omkring i verden som har akkurat samme interesse som meg. Jeg koser meg med gaming. Gaming er terapi og som roer ned tanker om det som skjer i det virkelige liv, om det er gode eller vonde tanker.
 

Spill er livet og det skal INGEN få lov til å ta i fra meg…
 

Hva betyr gaming for deg? Er det noen som du kjenner som er negativ til at du spiller spill? Hvor mye tid bruker du på gaming? 
 

Bildet: På besøk hos DICE i Stockholm for Gamereactor (noen år siden) og hvor jeg en av de første i Europa til å teste Battlefield: Bad Company på Xbox 360. Storkoser meg her…


 

#gamer #spill #gaming #game #youtuber #spillpappa

Arrangerer en rekke spillevents for både små og store. I tillegg har jeg et mål om at skolene skal bli flinkere til å bruke spill i undervisningen. Det finnes mange gode og lærerike spill som ikke utnyttes godt nok i disse instansene. I 2010 ble jeg også nominert til årets ildsjel på Gullstikka samt nominert til Ung Kulturpris i Nord-Trøndelag og jeg fikk Inspirasjonsprisen fra Snåsa Kommune og Sparebank 1. Har seks herlige barn, en kjempeherlig kjæreste og som jeg spiller spill sammen med. Kvalitetstid. Hva med deg?
Posts created 3424

6 thoughts on “Jeg vil avkrefte en myte om meg…

  1. Spilling er min største hobby også. Jeg føler sterkt at mediet fortsatt er så ungt at det finnes hele generasjoner der ute som frykter det fordi det er ukjent for dem.
    Om femti år tror jeg tingene er helt annerledes, for da er spilling noe ALLE har et personlig forhold til.

  2. Litt for mange har negativ holdning til gaming, mye kommer fra artikler med ‘skumle’ overskrifter i media. Da må jo alle være slik? Jeg er allsidig, driver med håndarbeid, spiller, men trives også like godt utendørs i flott natur.
    Men jeg liker å teste folk, så sier ofte først under presentasjoner -Hei jeg heter Mia, mine hobbyer er å spille…. Kommer ikke lengre før de trekker på smilebåndet, du har vell ikke tid til annet du da? Jo, jeg har også andre interesser tenk… andre ganger svarer jeg med samme mynt -Hvor mye tid bruker du på strikking?
    Kjenner jeg blir både frustrert og engasjert her jeg sitter XD Å ja, det er en god form for terapi!

  3. Hadde en morsom en med en på jobben for noen år tilbake, da hun spurte meg hva jeg skulle i ferien, og jeg sa at det var expansion som ble sluppet i wow, og jeg skulle spille den. Og da fikk man jo litt det blikket da, men jeg fikk ganske enkel kontret med at hun tok ferie for å dra på jakt med hundene sine, det er hennes hobby, hvorfor var det da feil at jeg gjorde det samme med min hobby, jeg tror det åpnet øynene til ganske mange på kontoret den gangen 🙂
    Min hovedhobby er gaming, jeg kommer aldri til å se noe galt med det, da det holder meg opptatt og sosial isteden for at jeg skal sitte hjemme og se på tv alene for meg selv 🙂

  4. Jeg har egentlig gitt opp å prøve og forklare hvorfor jeg spiller og at det difinetift ikke bare er barne spill. Men jeg bruker de samme argumentene de bruker på meg som når de ser på fotball. Du sitter jo bare der å ser på en gjeng menn i trange drakter løper frem og tilbake etter en ball det kan da ikke være noe gøy. ut å drikke: åja du vil glemme hva du har gjort en kveld og våkne opp med en hodepinne du ikke blir kitt før på på kvelden igjen, nei huff for en bortkasting av tid.

  5. Vi har vel alle fått høre den der Bernt. Da jeg drev med fotball i mine yngre dager ble jeg straffet av de eldre guttene som hadde treningen fordi “jeg satt jo bare inne å spilte hele tiden” noe som slettes ikke var tilfelle da, og i alle fall ikke er tilfelle nå.
    Nå evangeliserer jeg spilling som en fullverdig hobby til alle som vil høre. Har hatt lange diskusjoner på jobb om at min hobby for gaming er like “viktig” som kollegaen min som bruker hele dagen i garasjen, noe han etterhvert har sagt seg enig i.
    Med det sagt da, så ser jeg nok av lærlinger som kommer inn som ikke bruker tiden sin på noe annet enn gaming. Ungdommer som bruker opptil 16 timer per dag på avspasseringen sin i World of Warcraft. Det er ikke helt heldig det heller. Men alt me måtehold, om det være mekking, sport, tv, spill eller lesing. Vi mennesker trenger en variert hverdag med god balanse mellom alt som er viktig

  6. Uvitenheten lenge leve. Gleder meg til den dagen videospill fullt og helt blir sosialt akseptert. Nevner du at du er interessert i spill, blir du vel fremdeles stemplet som avhengig, inngrodd, usosial etc. av flere i dag. Som flere har nevnt tidligere her, så er gaming en hobby man fint kan kombinere med mye annet. Og det tror jeg også de aller fleste klarer. Jeg for min del er i full jobb, trener hver dag og er over gjennomsnittet fotballinteressert, men klarer å få dyttet inn noen timer med spilling i uka allikevel. Det handler om måtehold. Og det gjelder absolutt alt vi foretar oss. Dessverre er det fortsatt mange som ikke forstår det.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top