Spilling – kvalitetstid for en familie?

 

Jeg har i mange, mange år nå holdt foredraget Spill er sunt. Jeg har spredd det glade budskapet om at spilling er underholdende, utfordrende, samlende, kvalitetstidskapende og sist men ikke minst lærerikt uansett alder du er i. Spilling er perfekt underholdning spesielt med de muligheter som ligger til rette for det. Kvalitetstid for meg og min familie har i alle de år vært fremfor skjermen og da med spilling som grunnlag. Jeg vet ikke hvor mange timer jeg har med blant annet Mario Kart, diverse partyspill, Legospill, FIFA, Battlefield, sportsspill i forskjellige varianter pluss en rekke andre spill. Garantert på tusenvis av timer.

 

Har utrolig mange gode minner med spilling sammen med familien og hvor jeg har prøvd så godt jeg har kunnet og tilpasset spill og konsoller til enhver tid. Flere spill har splitscreen-funksjoner. Denne funksjonen sørger for at skjermene deles inn i to, tre eller fire deler etter hver mange som er med. Da f.eks. Nintendos Wii U kom ut så fulgte det med en spillsamling som virkelig samlet oss som familie fremfor skjermen. Med minispillsamlingen Nintendo Land så kunne faktisk opp til fem personer spille sammen. Da snakker du om å samle familien til noen reale runder spilling.

 

Med at jeg alltid har vært åpen for å være med på å spille sammen med mine barn har det igjen ført til at dialogen mellom meg og mine barn vært veldig bra. Har det vært noe, om det har vært av en positiv eller negativ grad, så har de alltid kommet til meg. Barna mine har alltid vært åpne rundt spillingen sin og hva de har spilt. Jeg har også til en viss grad vært striks når det har kommet til aldersgrenser i tillegg til at jeg ikke har åpnet opp mitt VISA-kort slik at de har hatt fritt tilgang til det. For her er det så fort gjort å misbruke denne muligheten om man ikke følger med. Både bevist og ubevisst. Barna mine har flere anledninger syntes at jeg kanskje har vært litt for streng spesielt ihht. aldersgrenser, men de har stort sett alltid fulgt mine “råd” når det har kommet til aldersbestemte spill.

 

 

 

En ting som jeg også har prøvd å gjøre er å påvirke barna mine til å spille spill som har vært tilpasset deres alder. Selv om de har hatt venner som har spilt spill som ikke har vært etter deres alder, har mine barn vært åpne på at de ikke har vært delaktige og heller dratt om disse spillene har blitt spilt. Det sier litt over lojaliteten mine barn har hatt til meg rundt det som har med spilling å gjøre. Hadde det ikke for at jeg har vært så åpen til spillingen hvor jeg har visst min interesse til deres spilllidenskap så tror jeg ikke dialogen vår har vært like god. Det er jo en kjensgjerning om at jo mer interesse man viser en person, jo mer åpen blir personen ovenfor deg neste uansett hva det måtte være for noe. Slik bygger man tillit.

 

Å skape tillit til barna sine er noe av det viktigste en forelder kan gjøre. Da er det også viktig å være der og vise interesse uansett hva barna driver med. At man må sette av bitte litt tid til å stille spørsmål om f.eks. spilling er noe som slettes ikke er farlig selv om en kanskje ikke vet en kvekk om temaet. Å tråkke ut på tynn is kan til tider være smart og spesielt om det er barna du tråkker ut på den tynne isen for. Hvis det viser seg at du som forelder f.eks. blir opplært i spillverden, vil du legge merke til at barna plutselig lyser opp og nærmest tilber deg som forelder. Spilling er limet mellom foreldre og barna om man som foreldre viser interessen. Selv om det var spill jeg visste jeg sugde big time i så spilte jeg disse. Barna knuste meg. Noe annet var ikke å vente, men når jeg så gleden til mine barn så var det så definitivt verdt det. Mange ganger jeg spurte om spill de interesserte seg for selv om jeg ikke hadde den minste peilingen på hva spillene gikk ut på. Gjennom dette fikk jeg både tillit og mange gode dialoger rundt familiens tidsbruk med spilling. Sett deg inn i hva som finnes av spill som underholder familien og finn spill som alle kan delta i. Dagens spillverden består av mange, gode spill som nettopp sørger for at det blir kvalitetstid for familien. Uansett konsoll så finnes det spill som treffer alle uansett alder og som sørger for god underholdning. Her er det bare å spørre så finner Spill er sunt svar. 

 

Her er en liten liste over hva jeg vil anbefale deg som forelder og som har barn som spiller spill:

* Vær med og spill sammen med barna selv om du ikke vet hvordan det skal gjøres.

* Vis interesse og spør barna om spillene de spiller.

* Spør litt om hvem barna spiller med.

* Ikke under noen omstendigheter ha pigger opp generelt for spilling.

* Legg til rette for at barna f.eks. kan delta på datapartyer eller vennesamlinger hvor spilling er i fokus.

* Snakk med andre foreldre om erfaringer de har med spilling f.eks. tidsbruk, skjermtid, spill i forhold til alder m.m.

* Vis interesse og alltid prat “positivt” når det kommer til nettbruk, nettvett, sosiale medier m.m.

* La alle få bestemme hvilke spill som skal spilles sammen, men tilpass spillene etter alder.

* Søk om om spill på nett og bruk de hjelpemidler som finnes som f.eks. Barnevakten.no.

* Ha et åpent sinn når det kommer til spilling.

 

 

Som foredragsholder for Spill er sunt har jeg opplevd mange erfaring med andre foreldres roller i familiens spillverden. Jeg har hjulpet mang en familie hvor f.eks. spillingen har tatt overhånd. Det er viktig å finne løsninger som funker for alle parter uansett hvor dypt i det man sitter. Har hjulpet skoler i valg av spill i undervisningen. Holdt foredrag for rådgivere innen videregående skoler, for helsevesen, politi m.fl. har kommet til meg for råd om spilling og hvordan legge til rette for at denne aktiviteten oppleves best mulig. Jeg har sågar vært mentor for spillstudenter hvor målet var å lage et helsespill basert på HuNT-undersøkelsen. Det å kunne hjelpe noen spesielt rundt spilling og det som finnes i spillverden er noe jeg setter stor pris på. Alltid godt å kunne hjelpe, spesielt med den årelange erfaringen jeg har med blant annet foredraget Spill er sunt.

 

I tillegg til dette har jeg selv vært aktiv gamer og på nære nippet til å bli spillavhengig noe som igjen gjør at jeg kjenner igjen tegn både på godt og vondt. Spill er en lidenskap som stadig flere og flere tilegner seg. I dag er det ingen unnskyldning for ikke å vite noe om spill. Det finnes så mange hjelpemidler og det viktigste hjelpemidlet av dem alle, barna våre. Her er det de som er sjefer, det er de som er lærere og det er deres territorium vi befinner oss i, enten vi vil eller ikke. Det er vi foreldre som må tilegne oss det som skjer for å kunne opprettholde tilliten til våre barn. I dag er det skjermunderholdningen som er limet i familien og det er vår oppgave som foreldre å legge til rette for at limet holder seg stabilt og samler familien til gode stunder fremfor skjermene.

 

Om du vil vite mer om hvordan man kan sørge for en harmonisk familie i spillverden så gjerne kontakt meg gjennom Spill er sunt. Jeg kommer gladelig og holder dere som foreldre, skole, helsevesen, politi m.fl. oppdaterte i denne unike spillverden. Om du tror du vet mye, så vet barn og unge mye mer. Det gjelder å bygge broer slik at vi kan nå i hverandre når det kommer til kompleksiteten spillverden har. Vi skal hjelpe hverandre, vi skal sørge for at fremtiden fortsatt er harmonisk selv om spilling stadig mer og mer opptar samfunnet. Spill er sunt. Bruk hjelpemidlet!

 

Arrangerer en rekke spillevents for både små og store. I tillegg har jeg et mål om at skolene skal bli flinkere til å bruke spill i undervisningen. Det finnes mange gode og lærerike spill som ikke utnyttes godt nok i disse instansene. I 2010 ble jeg også nominert til årets ildsjel på Gullstikka samt nominert til Ung Kulturpris i Nord-Trøndelag og jeg fikk Inspirasjonsprisen fra Snåsa Kommune og Sparebank 1. Har seks herlige barn, en kjempeherlig kjæreste og som jeg spiller spill sammen med. Kvalitetstid. Hva med deg?
Posts created 3424

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top