Januar starter med flere smell på værfronten…

 

Da er vi inne i et nytt tiår og 2019 er saga blott. Året som har gått værmessig har vært mer mot det normale uten det ekstreme foruten slutten som virkelig klinket til med varmerekorder over en lav sko. Fjorårets vinter var også i det normale med både regn, sludd, snø samt perioder med bra vær her i Trøndelag. Det ble ikke så mye snø og hvor det flere perioder var med barmark enn snødekt vinterlandskap. Vinteren 2018/2019 derimot var utenom det vanlige med stabilt og stort sett bra vintervær gjennom hele sesongen. Til og med snømengden var innafor slik at de ivrigste fikk gått en del på ski eller for de som ønsket det, skøyter eller andre vinterlige aktiviteter. En slik vinter som vi hadde i 2018/2019 er av det sjeldne laget og noe man opplevde spesielt på 80-tallet/90-tallet. Fjorårets vinter var altså ikke så altfor mye å skryte av om man er glad i vinterlige aktiviteter her i omegn av Orkdal.

 

Nå er vi altså godt inne i vintersesongen 2019/2020. Hva annet enn å si at også denne vintersesongen har startet relativt ustabilt med mye variert vær. Vinteren har liksom ikke fått startet skikkelig opp. Tidlig i desember spådde jeg en elendig desember og sist men ikke minst en begredelig jul. Dessverre så ble det også slik. Snakk om stor variasjon værmessig. Slettes ikke en slik desember som skaper julestemning som mange hadde ønsket seg. Desember inneholdt alt annet en stabilitet hvor snøen lavet ned, regnet som hamret mot rutene og vinden som tok oss av gårde. Inn i mellom var det litt vintervær, men det var ikke rare greiene. Slutten av desember er del den som kommer til å bli husket av mange. Mildt, vått og vindfullt kan nok sammenfattes de siste dager i desember. Nesten en skulle tro at det fortsatt var høst og ikke vinter. Trøsten at det ble en hvit julaften med rundt fem cm. snø og det hjalp litt på julestemningen selv om snøen etter hvert forsvant fort når mildværet slo til.

 

 

Det er mange som dagene før jul kontaktet meg og lurte på hvordan været ville bli utover det nye året. Jeg fortalte at det ville bli ustabilt med regn og snø om en annen. Det vil si en Kong Vinter som inn i mellom knakker på døren, men som forsvinner like fort som han dukker opp. Faktisk, 2. januar har Åndalsnes temperaturrekord med opp i 19 grader. Ingen andre steder i Europa har like høy temperatur som Åndalsnes har. Litt av en tankevekker det.

 

Januar måned kommer til å bli en varierende affære i værsammenheng. Starten av januar kommer til å bli preget av snø, regn og en god del vind. Mye nedbør blir det. Kong Vinter kommer til å kjempe med nebb og klør for å nå frem til våre vinterhjerter, men klarer liksom ikke det i januar. Jojo-vær er altså oppskriften fremover til i alle fall slutten av januar. Da kan det være håp for at det blir litt mer stabilt og hvor vinteren slår litt mer til. Vestavindsbeltet er sterkt for tiden hvor vi blir liggende i klem mellom varm og kald luft hvor varmluften for det meste har overtaket. Det vil bli mye vind i januar spesielt i kyststrøkene. En storm eller to vil besøke oss med både nedbør av varierende slag. Med andre ord, vi har mye vær i vente i januar.

 

 

Til dere som gjerne vil gå på ski, stå nedover på ski eller rett og slett nyte vinterens mange gleder så fortvil ikke. Det vil bli anledninger, men i år blir det som i fjor ikke like mange anledninger som normalt en vinter inneholder. Mars måned ser statistikkmessig ut til å kunne bli mer vinterlig. Mars måned er en lur måned hvor det kan bøtte ned med snø. Slik det ser ut nå så er det sjanser for at det kan skje i alle fall etter mine føringer.

 

For litt siden begynte jeg å føre værstatisikk her ifra Orkanger. Blir veldig spennende å følge med hvor det hele går både med temperaturer og nedbørsmengder med min Hama Color EWS-1400. Vi har et meget variert vær i vente med forholdsvis milde temperaturer. Det vil si, vi kommer ikke til å få noen ekstremkulde med det første. Her har Vestavindsbeltet og jetstrømmen for stor makt ennå med store krumninger. For mitt sitt vedkommende skal jeg innrømme å si at jeg synes det er greit slik det er nå. Vil heller ha det mildt og godt enn kaldt og surt. Snø er greit rundt juletider, men utenom det så klarere jeg meg godt uten. Hadde det vært opp til meg så ville jeg hatt sommer hele året, men det er nå ikke det her vi bor så en får ta det om kommer både på godt og vondt. Misforstå meg ikke, jeg synes det er fint med snø. Gir en indre ro og så snøen dale ned mens alt av omgivelser blir hvit, men når det kommer til den praktiske biten så er det best uten. Defintivt!

 

Arrangerer en rekke spillevents for både små og store. I tillegg har jeg et mål om at skolene skal bli flinkere til å bruke spill i undervisningen. Det finnes mange gode og lærerike spill som ikke utnyttes godt nok i disse instansene. I 2010 ble jeg også nominert til årets ildsjel på Gullstikka samt nominert til Ung Kulturpris i Nord-Trøndelag og jeg fikk Inspirasjonsprisen fra Snåsa Kommune og Sparebank 1. Har seks herlige barn, en kjempeherlig kjæreste og som jeg spiller spill sammen med. Kvalitetstid. Hva med deg?
Posts created 3424

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top