Brenner voldsspill…

Etter det tragiske som blant annet skjedde i Newton hvor en person plaffet ned uskyldige lærere og skolebarn like før jul, har flere og flere fått voldsspill i vrangstrupen. En gruppe mennesker har gått inn for å “kjøpe av deg” voldsspillene mot at du får 25 Dollar i gavekort for så å brenne spillene. Målet med denne aksjonen er å skape en diskusjon rundt voldelige spill og hvilken innflytelse de kan ha. Selvsagt skjønner jeg deres reaksjon med at den som utførte angrepet selvsagt hadde spilt voldelige spill. Spørsmålet mitt er om det virkelig var de voldelige spillene som fikk det til å klikke for personen som gjorde ugjerningen? Som dere sikkert vet, så spiller jeg voldelige spill og “koser” meg med det om man kan si det. Når jeg spiller spill, så går jeg inn i min egen “boble” hvor jeg rømmer fra virkeligheten og får tankene på noe helt annet. Jeg har aldri ødelagt et tastatur, mus eller noe som helst på grunn av spillingen. Jeg besinner meg når jeg spiller og den eneste påvirkningen jeg har opplevd av spill, er at jeg kan drømme om det jeg har opplevd foran skjermen, ikke noe mer enn det. 

Om en person som er “psykisk” syk, så kan det nok fort hende at denne personen kan bli påvirket av f.eks. spill, film eller noe annet som personen opplever. Selv om dette kan skje, så er det ikke rett å si at det er spillene som har skylden og hovedårsaken til at den psykiske personen klikker. For i media er det som oftest slik og hvor spillene får skylden. Derfor tror jeg den aksjonen med å brenne voldsspill ikke vil føre frem og at diskusjonen rett og slett bunner ut i at slike spill bør forbys. Er dette rett vei å gå? Jeg mener det er mer viktig å forbygge for at personer som sliter eller har kommet utenfor samfunnet bør holdes øye med og gi tilstrekkelig med hjelp slik at personen ikke finner på tragiske ting som det som skjedde i Newton. For det er her samfunnet ikke når frem og som igjen kan sørge for at personer klikker og da kan spill f.eks. være det som kan få til å tippe over kanten.

Les mer om brenningen av voldsspill på Gamereactor.no

Hva mener du? Er det spillene som skal ha hovedskylden for at det klikker for enkelte? Er det ting som kan gjøres for å forebygge slike tragiske hendelser som skjedde i Newton?


Arrangerer en rekke spillevents for både små og store. I tillegg har jeg et mål om at skolene skal bli flinkere til å bruke spill i undervisningen. Det finnes mange gode og lærerike spill som ikke utnyttes godt nok i disse instansene. I 2010 ble jeg også nominert til årets ildsjel på Gullstikka samt nominert til Ung Kulturpris i Nord-Trøndelag og jeg fikk Inspirasjonsprisen fra Snåsa Kommune og Sparebank 1. Har seks herlige barn, en kjempeherlig kjæreste og som jeg spiller spill sammen med. Kvalitetstid. Hva med deg?
Posts created 3423

4 thoughts on “Brenner voldsspill…

  1. Jeg spiller voldelige spill, men jeg har ingen planer om å dra på “killing spree”.
    Om en er psykisk syk og spiller spill, har det sikkert mer innvirkning på psyken til den personen, men da er det strengt talt ikke spillet som er problemet til å begynne med. Da kan vi jo også begynne å fokusere på voldelig tv, voldelig musikk og voldelige filmer, istedetfor å bare se problemet som det er: han var en syk person som burde fått hjelp lenge før dette skjedde.

  2. Mari: Nettopp! Jeg synes det blir helt feil å skylde på spillene på grunn av at noen utfører tragiske hendelser. Som oftest er det andre grunner til det skjer og noe psykologisk med personen. I Japan spilles det utrolig mye voldsspill, men i dette landet er så få skyteepisoder i løpet av et år at man kan regne det på en hånd.

    Jeg et totalt enig med deg der og dette sier jeg også på mine foredrag at spillene ikke har skylden, men at det er andre ting som har skjedd i livet til den som utfører slike ting.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top