Nike + Kinect Training = blodslit for Bernt Erik!

 

Ja ja, så var jula over for denne gang. God mat og drikke er noe som hører med til høytiden og da kan det fort bli for mye av det gode og for lite trening. I alle fall blir det fort slik. Derfor er det godt å kunne få i gang hjertepumpa og kjørt seg litt selv om det koster blod,svette og slit. Jeg har flere anledninger fått tak i treningsspill bare for å se hvordan de er og den første runden med Nike + Kinect Training forgikk bak lukkede dører, gardiner trukket for slik at naboen ikke skulle se den pionrøde personen som hoppet opp og ned. 

Dessverre, for de som ikke har all verdens med plass på stuen, så krever Kinect god plass i rundt deg og for at jeg skulle få kommet i gang, ble det full omrokkering på stua hvor både sofa, stuebord og godstol ble forflyttet til den andre delen. Med slike treningsprogram må du ha god plass på å bevege deg i tillegg til at kameraet skal klare å fange opp hele kroppen din om du tar push ups, situps eller løper for full guffe på samme flekken. Kinect krever sin plass og slik er det. 



Først
skal jeg ærlig innrømme at jeg dagen etter den første treningsøkten var så stiv og støl at jeg knapt kom meg ned trappen. Huff-a-meg, fikk virkelig føle muskler jeg ikke trodde hadde på de mest underlige stedene på kroppen. Formen er heller ikke helt som den burde være og tidsklemma tar en stakkars familiefar som fra før av har mange jern i ilden. Å passe på kroppen er viktig og spesielt for en person i min alder blir dette bare mer og mer viktig. Eller retter sagt, trening er sunt for alle aldre uansett og spesielt “gamere” som kanskje spiller en god del og befinner seg mer fremfor skjermen enn noen andre. Da er dette treningsspillet midt i blinken. 

Det finnes mange metoder å trene på og selvsagt trenger man ikke fancy treningsprogrammer, velfyllte treningsrom eller kostbart treningssenter for å trene. I dag kan man om “orket” er der løpe seg en tur, ta sit ups, push ups og trene styrke selv uten noe form for treningsapperater. Selvsagt hjelper det om man har en flatskjerm, en Xbox 360 og med Kinect. Da kommer man også godt på vei og kan få rørt på seg i sin egen stue uten å måtte ut i pissregn, bitende kulde eller kraftig vind. 

Nike + Kinect Training er et veldig bra spill som virkelig får blodpumpa til å jobbe. Rød i toppen, svette som pipler og med en pust som føles ut som kols, da vet du at du har fått kjørt deg godt. Om du kjøper deg spill som dette er det viktig å sette deg mål og få til en rutine slik at man kommer i bedre og bedre form, eller for den saks skyld opprettholder den gode formen. I dagens teknologiske verden hvor vi bruker mange timer bak en skjerm hver dag, er det dette veldig viktig. Ikke alle som orker og ta turen ut og da kommer slike spill inn som et “friskt” pust. 

Før du starter opp er det forskjellige innstillinger som må gjøres og du blir målt opp til den minste “flatterende” detalj. Viktig at alt stemmer før du starter opp slik at målene dine blir så korrekte som mulig. Etter å ha gjennomført dette kan du nå velge hva du vil trene og hvor utslitt du vil bli. Selv kjørte jeg på en middelvei, for som skrevet tidligere så er ikke formen slik det burde være og da gjelder det å starte i det små så man ikke helt mister motivasjonen. Start hardt og du kan være sikker på at du ikke vil klare å gjennomføre f.eks. en måneds treningsplan. 


Når du har valgt deg et program, er det bare å starte opp. Gjennom øvelsene som trener alt fra fysisk styrke til utholdenhet, får du hele tiden tilbakemeldinger på hvordan du gjør det. En liten feil og du får høre hva du gjør feil slik at du kan rette opp bevegelsene. Denne biten fungerer meget bra for det var ikke alltid jeg klarte å følge med på det jeg skulle gjøre og da med en “coach” som rettet meg opp var genialt. Å få oppbakking er noe alle trenger og man får litt ekstra guts til å fortsette selv om man kjenner blodsmaken i munne bygger seg opp for hvert trinn man tar.

For at slike treningsspill skal fungere, er det viktig at sensoren i Kinect-en er sensitiv, noe den er i dette spillet. Pass på a du har godt med lys før du starter slik at kameraet fanger deg opp godt og jeg kan love deg treningsøkter som kicker ass til gangs. Jeg er faktisk veldig godt fornøyd med både hvordan Nike + Kinect Training er bygd opp og hvordan det fungerer underveis i treningsprogrammet. Alle bevegelser fanges opp og du får meget gode treningsøkter, selvsagt etter hvor hardt du selv vil det skal være.



Om
du har Xbox 360, Kinect og ikke “føler” for treningsstudio, ikke har eget treningsrom eller været er pissdårlig, men vil trene, så er dette et godt spill jeg vil anbefale. Jeg har satt opp et treningsprogram som strekker seg over lengre tid. Jeg har ikke alltid muligheter til å komme meg utenomhus for å trene og da er dette et godt alternativ. Jeg har både sett mannen med ljåen, kjent blodsmak i munnen og følt at jeg ikke har hatt nok pust igjen. Trøsten er at jeg kommer meg i bedre form og da er jeg fornøyd. Selvsagt skal det til stålvilje for å fortsette på treningsprogrammet man har satt opp, men om man tenker på at man må opprettholde helsa, så får man ikke bedre motivasjon enn det. Herlig spill som får deg i form og det i din egen stue.   

“Spill er sunt” anbefaler Nike + Kinect Training!

Spillet er ute for salg til Xbox 360, men husk at det krever Kinect. 

Arrangerer en rekke spillevents for både små og store. I tillegg har jeg et mål om at skolene skal bli flinkere til å bruke spill i undervisningen. Det finnes mange gode og lærerike spill som ikke utnyttes godt nok i disse instansene. I 2010 ble jeg også nominert til årets ildsjel på Gullstikka samt nominert til Ung Kulturpris i Nord-Trøndelag og jeg fikk Inspirasjonsprisen fra Snåsa Kommune og Sparebank 1. Har seks herlige barn, en kjempeherlig kjæreste og som jeg spiller spill sammen med. Kvalitetstid. Hva med deg?
Posts created 3424

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top