Lotteritilsynet – hold fingra fra fatet!

Nå er det like før det koker over for meg og sender i vei et fantasifult, kraftig tordenvær som slår ut alle datamaskiner hos lotteritilsynet. Snakk om gribber eller rettere sagt, Jens Stoltenberg, fjern labbene fra fatet. Dette her er så latterlig at jeg ikke kan få sagt det. Hvis dette blir gjennomført, ja så kommer jeg til å legge ned mitt arbeid med LAN-party her i Norges land. Tenker det er flere som kommer til å gjøre det. For meg virker det som om staten skal sette snabelen sin i alt som rører seg bare for å sluke til seg alt det positive som skjer for ungdom her i Norge.

Om dette blir innført, så kommer jeg til å skrive side opp og side ned til staten med Jens Stoltenber (evt. den nye statsministeren) i spissen om å få fjernet det som nå planlegges. Lotteritilsynet vurderer å innføre egen avgift for å arrangere dataparty. De som arrangerer må betale en fast avgift til Lotteritilsynet/staten for å kunne arrangere. Spesielt om det er snakk om å vinne penger på LAN-et. Å være god i spill, krever mengdetrening og ikke flaks. For Lotteritilsynes sammenligner data og pengespill opp i mot hverandre. Dette er helt feil. Pengespill som poker med mer er bygd opp på en helt annen måte,mens et dataparty er noe som arrangerer sjelden og at det er for det meste ungdom for ungdom som står bak datapartyene i Norge og ikke pengegriske pokernettsider.

Direktøren i Lotteritilsynet, Atle Hamar sier følgende –“Blir det organisert konkurranser hvor det koster penger å delta, det er pengepremier involvert, og det er en hvis tilfeldighet som avgjør hvem som vinner, kan det defineres som et pengespill”. Nok en gang, det er ingen tilfeldighet hvem som vinner i compoer på datapartyer. De som vinner er spillere som har brukt tid på å bli flinke og som har jobbet hardt med “yrket” sitt, nemlig gaming.

I Sverige finnes nettopp en slik løsning og hvor svenske myndigheter flår arrangører av datapartyer. Nettopp dette vil jeg ha meg frabedt her til lands hvor mange sliter med å få opp gode nok tilbud til ungdom. Om det så dette blir en realitet, så bør pengene som kommer inn som avgift på datapartyer bli “ØREMERKET” ungdomstiltak slik at pengene blir brukt nettopp på det som er meningen fra utgangspunktet og ikke bli en del av den statelige melkingen av oss.

Om det blir en slik avgift, vil det hele bli seende slik ut:
3.000 kroner -> inntil 10 datamaskiner
10.000 kroner -> mellom 11 og 25 maskiner
36.000 kroner -> fra 26 maskiner og oppover.

For et lite dataparty som BondeLAN, er dette forferdelig mye penger og hvor vårt organisasjon er bygd opp av at vi ikke skal tjene penger, men bruke det vi får inn på å forbedre arrangementet og sikre at vi fortsatt kan arrangere. Om vi må betale denne avgiften, så tror jeg dessverre vi kanskje blir nødt til å legge ned og noe som til slutt vil gå utover ungdommen.

Nei, hårreisende rett og slett og typisk tegn på at staten støvsuger befolkningen for penger noe som jeg misliker stort og spesielt i denne sammenhengen. 

Takk til Øystein Bjørke Olsen – Spesialrådgiver, Kompetansesenter rus – region øst (KoRus Øst), som sendte meg en LINK på at dette ikke er helt vedtatt, men at det blir satt ned en ekspertgruppe som skal ta for seg den teknologiske utviklingen innenfor pengespill hvor blant annet datapartyer og pengepremier der kommer inn. Heldigvis er ikke noe bestemt ennå, men føler at dette ikke vil gå vår vei. Det er stor forskjell på pengespill og dataspill selv om man selvsagt kan bli avhengig av begge deler.

En annen ting, det finnes mange tusener av spillere verden rundt som lever av spilling og det som et “yrke” og da blir det også feil om disse spillerne blir straffet med at datapartyene må betale avgifter for at de gode spillerne kan tjene penger som levebrød på spillingen.  

I en nyhet på Gamereator.no så kommer det frem at Hamar slettes ikke har sagt dette til NRK og at han ikke skjønner hvordan det går an få til en sak som dette. Heldigvis sier jeg nå bare, men igjen om så Lotteritilsynet vurderer noe slikt – hold labbene unna datapartyene! 

Vil det bli slutt på artige datapartyer som BondeLAN for ungdom?


Et bilde tatt fra BondeLAN 2013 hvor ungdommen koser seg på dataparty!

Arrangerer en rekke spillevents for både små og store. I tillegg har jeg et mål om at skolene skal bli flinkere til å bruke spill i undervisningen. Det finnes mange gode og lærerike spill som ikke utnyttes godt nok i disse instansene. I 2010 ble jeg også nominert til årets ildsjel på Gullstikka samt nominert til Ung Kulturpris i Nord-Trøndelag og jeg fikk Inspirasjonsprisen fra Snåsa Kommune og Sparebank 1. Har seks herlige barn, en kjempeherlig kjæreste og som jeg spiller spill sammen med. Kvalitetstid. Hva med deg?
Posts created 3423

4 thoughts on “Lotteritilsynet – hold fingra fra fatet!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top