Gud! For en enorm verden!



Hvem
har ikke drømt om å kunne bygge en metropol med alt som hører til. Millionvis av innbyggere som sutrer, jubler eller gir deg ros for god jobb er noe du vil oppleve i Cities XXL. Å bygge opp en slik metropol er ikke enkelt og et lite feiltrinn kan sørge for at drømmen din går rett i vasken. Jeg har mange års erfaring med bygyggespill og skal ærlig innrømme at jeg har spilt de foregående spillene i denne serien. Om jeg skulle ha tatt med alle de gangene jeg har revet meg i håret av ren frustrasjon, så burde jeg ha vært skallet. For utfordringene står i kø i slike spill. 

Cities XXL er en “oppfølger” til Cities XL som i og for seg var et bra spill også, men et spill som krever “utrolig” mye av din fritid om du har det til overs. Jeg har familie, dame, fire barn, jobb i forskjellige varianter, så må man være kresen på hva man bruker fritiden sin på. Cities XL ble en form for døgnflue for meg. Ikke fordi det var et dårlig spill, men det krevde så innmari mye av fritiden for at man skulle få fullt utbytte av det.



nå har jeg altså fått tak i Cities XXL og kan først som sist si at jeg har fulgt med på spillet siden det ble annonsert i fjor høst. Jeg har sett alt av trailere, bilder og lest side opp og side ned om spillet før det ble lansert den 6. februar. Jeg beredt på at spillet kommer til å stjele mye av min fritid for at jeg skal oppleve drømmen min om å styre en megastor metropol.

Å ha erfaring med bybyggespill ser jeg kommer godt med og spesielt når jeg skal starte opp å bygge. Selvsagt, om du er en rookie innenfor bybygging, så kan du kjøre tutorialen, men den skippet jeg fort over. Startet rett på sak. Alle slike spill skal være balanserte i forhold til innbyggere, økonomi, transport, jobber, salg av tjenester, utnytting av byggeområder og sist men ikke minst fremtidsmuligheter med oppgraderinger av nye bygninger, biler, båter, fly +++. Alt dette har en sammenheng og som må være på plass for at jeg skal like spillet. I tillegg må “byeditoren” være såpass enkel at jeg ikke roter meg bort i vanskelige menyer eller har problemer med å plassere viktige bygninger i den stadig voksende metropolen. Jeg har ikke tid til å sette meg inn og evt. må lese manualer for å skjønne hvordan spillet er bygd opp. Nei, her må alt være “plug and play” fra første sekund.



Nettopp
slik er i grunnen Cities XXL på lik linje som de tidligere spillene i serien. Det er stort sett lett å sette seg inn i og du kan, om du må, spille en liten turtorial som lærer seg spillets oppbygging. De foregående spillene ble jeg i grunnen litt frustrerte på. Spesielt når jeg begynte å nærmer meg byer på millionvis av innbyggere, hadde min gode økonomi en tendens til å bryte sammen. Balansen mellom innbyggere, inntekter og utgifter var ikke helt optimal. Dette førte til at man startet på en by for så etter en titallstimer frustrert slå av maskinen på grunn av problemer.

Det spesielle med Cities XXL og de tidligere spillene i serien er de enorme områdene du kan utfolde deg på. På en “jordklode” kan du velge deg det området du vil bygge på. Her finnes det områder med massive fjellformasjoner, snø, store områder med innsjøer, kystlinjer, elver, daler sågar som vulkaner er med. I tillegg har disse områdene resurser som du også må ta hensyn til. Det vil si om du vil satse på jordbruk, olje, ha tilgang til rent vann, pluss områder som egner seg til diverse produksjon. Selvsagt er dette noe man må tenke på og planlegge godt når du skal velge deg et område. Ikke smart å plukke ut et område med mye fjell og dype daler. Jo flatere det er, jo enklere er det å få til en stor by. I Cities XXL er variasjonen stor og områdene enorme. Områdene i Maxis SimCity som ble lansert i 2013 er som en liten vanndråpe i fem meter stor vannpytt i sammenligning med de enorme områdene i Cities XXL.



Først
 må du velge deg ut et område og for å si det rett ut, det er mange å velge i mellom etter hvor vanskelig du vil det skal være. Når det er gjort, så er det bare å starte byggingen din. Etter hvert som byen din blir større så åpnes det opp nye bygninger og ting du kan spesialisere deg på. Dette er ting du enten kan bruke i byen din eller selge med muligheter for å tjene penger. Denne delen funker helt fint i Cities XXL og balansen er bedre enn i de tidligere spillene.

Når du bygger anbefaler jeg deg å planlegge litt hvordan transportsystemet ditt skal fungere. Spesielt når byen blir til en metropol. Om du ikke gjør det kan du for store utfordringer med transporten og logistikken til innbyggerne dine. I spillet finnes det båter, fly, tog og busser. Disse kan settes opp i system slik at de overlapper hverandre på en fin måte og hvor du best mulig kan forhindre trafikkproblemer.



Videre
er et viktig å holde industrien utenfor områdene hvor innbyggerne dine bor. For om en fabrikk blir stående for nærme, så kan du bite deg i røven på at de vil begynne å klage massivt. Ville du ha bodd i nærheten av illeluktende, forurensende fabrikk? Nope, det tviler jeg på. Derfor må du tenke litt på hvordan du ville ha bodd når du bygger opp metropolen din.

I de tidligere versjonene av spillet har jeg slitt med at det har begynt å lagge en del når jeg har passert 1 million innbyggere. I tillegg har balansen vært litt fucka. Heldigvis er den en god del bedre her og utvikleren Focus Home har lært litt av leksa si. Fortsatt er ikke spillet helt perfekt og balansen er ikke helt optimal i perioder. Heldigvis finnes det moddere som har ordnet opp i diverse problemer. De har lagd bedre balanserte modder slik at spillet føles godt ut. Jeg har ennå ikke revet av meg noe hår i ren frustrasjon og jeg har ennå ikke frustrert slått av PCen på grunn av problemer og dår balansering av innhold i spillet. Det lover godt til videre fortsettelse.

Et annet problem det foregående spillene i serien hadde var FPS-drop, det vil si at det lagget noe grufult når metropolen vokste seg stor. Faktisk var FPSen under 10 noe som selvsagt ikke skal forekomme. Nå ligger FPSen og vipper like over 30 noe som er mye, mye bedre.



Grafikken
i spillet er ren og pen med mange artige animasjoner. Så og si hver eneste bygning har en eller annen form for animering enten folk som gjør ett eller annet, eller så er det selve bygningen som har en animasjon. Dette gjør at man lett blir “glad” i spillet og føler det er liv i det. Omgivelsene, områdene, himmelen er også varierte og fine. Jeg har allerede presentert en god del bilder fra mine kreasjoner på diverse sosiale medier og flere kommer det garantert til å bli. At et slikt spill ser så realistisk som mulig er noe jeg liker godt og da prøver jeg hele tiden å finne de rette motivene på bildene jeg publiserer, slik at det ser ut som i virkeligheten, selv om det bare er et spill.

Lydene i spillet er ikke vært helt det store satsningsområdet til utvikleren Focus Home. I lengden blir både trafikklyden, vinden som bruser, fuglekvitringen og musikken litt kjedelig. Enda litt mer variasjon her hadde ikke skadet.

Å bygge en stor metropol krever sitt og du må først som sist belage deg på å bruke titalls av timer før du kan presentere et underverk av en metropol. Jeg er en perfeksjonist og bruker lang tid på å bygge metropolen så realistisk som mulig, i tillegg til at jeg tenker mye på hvordan looken generelt er. Mange vil nok si at jeg kanskje er litt for nøye, men shit au, slik er jeg og derfor blir mine byer bedre enn dine… neida kødda.



I
alle fall, er du på utkikk etter et nytt bygyggespill så kast et blikk på Cities XXL. Det er bedre enn forgjengerne sine. Jeg har ennå ikke opplevd problemer med spillet i form av dårlig balanse. Spillet er stort og variert hvor det sørger for at jeg kan utfolde meg som byplanlegger. Jeg blir utfordret hele tiden og må passe på å balansere arbeidsplasser opp i mot innbyggerne og jeg må passe på ikke å bite over for mye i spesialiserte bygninger som koster skjorta å drive. Alt sammen er nøye planlagt fra den første bygningen ble satt opp og til min enorme metropol.

Om du har spilt de andre Cities XL-spillene, så vil du nok kjenne deg godt igjen og om spillet er verdt pengene må bli opp til deg. Selv har jeg spilt alle spillene og dette er til nå det beste og det takket være forbedringene Focus Home har gjort. Her er en liste over hva Focus Home har fikset på og som er nytt i spillet:
· 1000+ unique-looking buildings to bring your city to life
· 47 Architectural styles from many different cultures around the world
· NEW: 65 varied landscapes including 5 new environments to develop on, from snowy alps to green meadows and seaside resorts
· NEW: A powerful and improved game engine for an experience that stretches your city to the limits
· NEW: Many different resources to exploit or produce, and to import or export, thanks to the improved trading system and the new freight airports.
· Fine management of road traffic and public transportation networks (buses, metro)
·  NEW: New ?green? options such as industrial building upgrades, and all-new ecological structures like the park & ride bus company and bicycle rental services
· NEW: Localized pollution levels to target and manage, including noise and smoke
· NEW: New skies and moods to set the perfect backdrop to your cityscape
· NEW: Create, share and download more easily an endless new supply of user-created content, thanks to the integration of Steam Workshop. 



Det
er flere som spør seg om Cities XXL kanskje burde ha vært en tilleggspakke/patch til Cities XL og ikke et helt nytt spill til “full” pris. Jeg føler litt på den selv og spesielt med tanke på at spillet er likt det forrige kun med forebedringer som gjør at Cities XXL er mer spillbart. Du kan om du har Cities XL få spillet med 70% avslag og da begynner det å monne og være tilnærmet verdt oppgraderingen. Om du ikke har de andre spillene, så er prisen verdt kjøpet. For du får et stort, kompleks spill med mange timers god underholdning.

Cities XXL er et spill som kommer til å bruke mange timer av din fritid, men så vil du også lære en god del av det med at du må balansere det du gjør i spillet. Følg med økonomien,  bygg ut i fra etterspørselen og se at din lille landsby blir til en stor metropol. Som foredragsholder for Spill er sunt, vil jeg uten tvil anbefale spillet til alle de som ønsker et utfordrende, underholdende og innholdsrik bybyggespill. Det innehar ikke noen form for vold og man lærer seg viktige ting i hvordan en metropol er bygd opp. Det beste med Cities XXL, det er du som bestemmer hvordan det hele skal se ut. En annen ting som gjør at jeg liker spillet godt er modderne som bruker tid på å lage nye ting til spillet i form av nye bygninger. Så konklusjonen får bli at jeg på nytt er hekta og målet, nye metropoler som jeg stolt kan presentere for andre likesinnende. Kjøp Cities XXL og lev drømmen din i en metropol. Bli en populær ordfører eller se at byen din går til grunne på grunn av noen dumme valg. Det er opp til deg.

Spill er sunt anbefaler Cities XXL som et kreativt spill for alle aldre. 


#citiesxxl #citiesxl #focushome #review #omtale #anmeldelse #pcspill #simulasjon #bybyggespill #pcgame #pcgaming #pcgamer #ilovegaming #game #spill #sponsoredby #intel #kingston #gigabyte #benq #xfxgraphic #coolermaster 

Arrangerer en rekke spillevents for både små og store. I tillegg har jeg et mål om at skolene skal bli flinkere til å bruke spill i undervisningen. Det finnes mange gode og lærerike spill som ikke utnyttes godt nok i disse instansene. I 2010 ble jeg også nominert til årets ildsjel på Gullstikka samt nominert til Ung Kulturpris i Nord-Trøndelag og jeg fikk Inspirasjonsprisen fra Snåsa Kommune og Sparebank 1. Har seks herlige barn, en kjempeherlig kjæreste og som jeg spiller spill sammen med. Kvalitetstid. Hva med deg?
Posts created 3424

2 thoughts on “Gud! For en enorm verden!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top