Hvor mye betyr spilling for meg?

Å være gamer er ikke alltid like “blidt” sett fra alle og det hender at godt voksne mennesker måper når jeg forteller at jeg er en gamer og aktivt spiller spill. De kan ikke tro at jeg kaster bort tiden min på noe slikt. Jeg har flere ganger fått på meg å være en nerd og en som burde ta til fornuften og legge bort spillingen. Fuck off… Jeg er og blir en gamer og kommer garantert til å ta med meg mine konsoller og spillmaskiner ned i grava sammen med meg. 

Jeg er bra sikker på at om jeg havner på et gammelhjem, kommer jeg til å lage bra med liv, kanskje til og med ha egne “lukkede” LANpartys. I alle fall, jeg kommer til å spille så lenge jeg har muligheten til det. 


Spilling er god hjernetrim!

Det er bevist fra flere hold at gaming faktisk er sunt for hjerne og kropp. Japan er et teknologisk land på mange måter og på mange gammelhjem og institusjoner hvor eldre befinner seg, så finnes også spillkonsoller av et eller annet slaget. Hvorfor det? Jo, for det første trener du hjernen når du spiller, om det er spill som krever god reaksjon eller spill hvor du virkelig må bruke dine små grå, så trenes hjernen. Det andre er at flere av spillene som finnes i dag må du ut av sofaen eller godstolen for å kunne spille. Det gjør at mange også får beveget på armer og føtter, som igjen sørger for bedre blodsirkulasjon. Det tredje som jeg har oppdaget, er at reaksjonen min er god. Det vil si, om det skulle falle ned ting og tang fra et skap, så er det sjelden at jeg ikke klarer å fange med hendene det som faller ned.

Men det aller viktigste for meg er gleden av å spille og spesielt om jeg spiller sammen med andre likesinnede. Da får jeg virkelig stort utbytte av spillingen. Gjennom mange år med Battlefield-serien har jeg hatt mye glede av å spille sammen med klanen min. Om det har vært for moro skyld eller viktige kamper mot andre klaner. I alle fall, spillingen har vært utrolig sosiale og hvor vi sammen ha lagt slagplaner for hvordan klare å nå målet vårt. Sosial spilling er noe som betyr utrolig mye for meg selv om de jeg spillet med ikke sitter ved siden av meg.

Som dere vet, så nærmer jeg meg 43 år med stormskritt og er i manges øyne en “oldis”, spesielt i gamingsammenheng. Mange av vennene til barna mine kan ikke fatte at jeg spiller spill. Flere av vennene til barna er sjalu på at jeg er med og spiller sammen med barna mine. For det er ikke deres foreldre, som faktisk er mer negativ til spillingen. Å spille gjør at jeg føler meg yngre enn det jeg er og spesielt med at jeg har så god kontakt med andre som spiller. Ung til sinns er nøkkelordet.



I
tiden fremover kommer esporten til å vokse seg stor og være en viktig del av livet til mange gamere. Esporten kommer til å bli en millionindustri her til lands og jeg er bra sikker på at det etter hvert kommer til å fylles store arenaer hvor det arrangeres store turneringer og hvor millionvis av kroner bytter eiere. Norge henger etter som vanlig, men det gror godt og den ene satsingen etter den andre ser dagens lys. Se bare på TV2 som satser på esport og flere store konserner satser som Telenor.

Mange sier at esport ikke er noe sport, men det er det så til de grader. Selvsagt, esport er ikke like fysisk som i f.eks. fotball, men du skal søren meg være bra klar i toppen, trene mye og spise sunt om du skal klare å hevde deg i toppen. For å bli en god spiller hjelper det ikke å leve livets glade, late dager. Nei, det må til massivt med trening, pugging og man må lære seg spillenes taktiske og tekniske sider. Å leve av spilling er det kun et fåtall i Norge som gjør, men jeg er bra sikker på at flere vil etter hvert klare det. Det gjelder å våre målrettet og satse rett, samt komme i kontakt med noen som har samme mål og hvor man sammen kan klare det. Esport vil bli stort og hvor det kommer til å bli mye penger i omløp. Selv er jeg glad for å være en del av dette og for å kunne være med på satsingen.



Jeg
er en glad gamer og en gamer som setter stor pris på å kunne spille spill. Det utvikles mange gode spill og som gir meg mye. Jeg er og blir en spillnerd, men er utrolig stolt av det. Om andre synes jeg burde legge fra meg spilling, så drit i det. Jeg kommer aldri til å gjøre det, men jeg kommer til å snakke sunn fornuft i foreldre om at spillingen må tas på alvor og at de må vise mer interesse for barna som spiller. Her forsømmes det en god del. Med å sette seg inn i barnas spilling, så vil foreldre skjønne hvor viktig spillingen er for barna og sist men ikke minst hvor positiv den er både for hjernen, kroppen og sjelen til den som spiller. 

Her er en artikkel som jeg anbefaler dere å lese og som beviser mange positive sider med spilling. Her kan du lese hvor positivt spillingen er for hjernen -> Study Finds Gamers Have Greater Cognitive Function And More Grey Matter

Hvilke positive sider synes du spillingen gir deg? Hvordan er dine foreldre til at du spiller spill?


#healthygaming #spillersunt #nerd #gaming #gamer #pcgamer #pcgaming #ilovegaming #whygaming #sponsoredby #intel #kingston #gigabyte #benq #coolermaster #qpad 

Arrangerer en rekke spillevents for både små og store. I tillegg har jeg et mål om at skolene skal bli flinkere til å bruke spill i undervisningen. Det finnes mange gode og lærerike spill som ikke utnyttes godt nok i disse instansene. I 2010 ble jeg også nominert til årets ildsjel på Gullstikka samt nominert til Ung Kulturpris i Nord-Trøndelag og jeg fikk Inspirasjonsprisen fra Snåsa Kommune og Sparebank 1. Har seks herlige barn, en kjempeherlig kjæreste og som jeg spiller spill sammen med. Kvalitetstid. Hva med deg?
Posts created 3423

One thought on “Hvor mye betyr spilling for meg?

  1. Jeg joiner på lan party på gamlehjem jeg, det er det ingen tvil om!
    Mine foreldre var vel egentlig litt som de fleste, litt skeptiske til all denne spillingen jeg drev med, mest av alt min pappa.
    Jeg fikk den berømte talen om at det jo var så asosialt og sitte der og spille, men min kommentar tilbake var at jeg satt og snakket med folk fra hele verden, og nøyaktig hvordan var dette mindre sosialt en at han satt og så på tv hele kvelden sammen med mamma?
    Nå har de begge akseptert gamingen min, og jeg har vel bevist at jeg klarer og blande gamer dillaen med et fult fungerende hverdagsliv med jobb og venner 🙂
    Spill gir meg en hverdagsflukt fra å leve med kronisk smertesykdom. Jeg glemmer at jeg har vondt når jeg spiller. I tilegg er det en flott måte og ha kontakt med folk på når man egentlig ikke orker gå ut etter en lang dag på jobb. Jeg tror jeg hadde vert langt mere ensom uten gamingen, for å si det sånn ^^

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top