Jeg er stolt!

Å slutte med røyk er noe veldig mange sliter med og faktisk er det noen som ikke klarer det. I disse tider hvor “folkesykdommen” KOLS har fått mye oppmerksomhet i media, har mange forsøkt å slutte. Mange har klart det og noen har slitt. Det viktigste er å få befolkningen til å forstå hvor skadelig det er med røyking. Jeg for min del har aldri prøvd å røyket og vil aldri prøve det heller. Det er jeg bestemt med på å ikke gjøre. Selvsagt skal jeg prøve med beste evne å unngå at mine barn begynner, men selvsagt som foreldre er det viktig å forklare hvor skadelig dette er.

I følge en del spørreundersøkelser viser det seg at flere og flere unge velger ikke å begynne å røyke eller snuse og dette er gode tall for staten som har kjørt en rekke kampanjer nettopp mot unge og røyking.

Jeg har selv vært passiv røyker da jeg var liten og jeg vet ikke hvor mange sigaretter jeg har fått i meg med at mine foreldre røykte. Dessverre var det ikke så mye i media om denne passive røykingen på den tiden, men det viser seg nemlig at de som passivt opplever røyking på nært hold også får i seg de skadelige stoffene.

Jeg hadde som overskrift at jeg var stolt og det er jeg, for min tante og onkel har røyket i mange, mange år og for over tre år siden sluttet de og dette gjør at jeg er veldig stolt over dem. For det å slutte er ikke enkelt når man har vært en “vanerøyker”. At det er hardt å slutte er det ingen tvil om og jeg er imponert over hvordan de har klart dette. Jeg vil med denne bloggen gratulere begge to med det over to år lange oppholdet og håper de nå klarer å holde seg unna røyken så lenge de lever.

Hva med deg? Røyker du eller har du foreldre som røyker eller venner for den saks skyld? Hva tror du som skal til for at de skal slutte? Har du noen gode råd eller er det dødfødt å prøve?

Arrangerer en rekke spillevents for både små og store. I tillegg har jeg et mål om at skolene skal bli flinkere til å bruke spill i undervisningen. Det finnes mange gode og lærerike spill som ikke utnyttes godt nok i disse instansene. I 2010 ble jeg også nominert til årets ildsjel på Gullstikka samt nominert til Ung Kulturpris i Nord-Trøndelag og jeg fikk Inspirasjonsprisen fra Snåsa Kommune og Sparebank 1. Har seks herlige barn, en kjempeherlig kjæreste og som jeg spiller spill sammen med. Kvalitetstid. Hva med deg?
Posts created 3424

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top