Røyker du eller røyker foreldrene dine?

Jeg har lovt meg selv og mine barn at jeg aldri skal røyke eller drikke fremfor de. Dette er noe jeg tar veldig seriøst. For min del er slike lovnader et prinsipp og noe som jeg holder.

Da jeg var barn vokste jeg opp som passiv røyker og opplevde titt og ofte at jeg kom på stua hvor røyken hang tett opp under taket. Det luktet røyk av alt i huset, til og med mine sengeklær. Om jeg selv har fått noen skade av det vet jeg ikke (eller…?), men jeg bestemte meg allerede da at når jeg en gang fikk barn, så skulle de slippe å oppleve dette.

Jeg har også bestemt at jeg ikke skal drikke fremfor mine barn. Ikke det at jeg drikker ofte, men de få gangene, så skal det skje uten at mine barn ser på. Har selv hørt om både venner og familier hvor drikking foregår offentlig og hvor barna ikke har det særlig godt på grunn av det.

Nei, Jeg har satt noen krav til meg selv som jeg skal holde og dette for at barna mine skal ha det så godt som mulig. Da er det bedre å bruke pengene på ting familien sammen kan ha det moro med og da tenker jeg på både spill og konsoller m.m.

Hva med deg? Røyker du eller bor du sammen med noen som røyker? Er du like bestemt som meg når det gjelder disse tingene eller er du litt mer åpen?

Arrangerer en rekke spillevents for både små og store. I tillegg har jeg et mål om at skolene skal bli flinkere til å bruke spill i undervisningen. Det finnes mange gode og lærerike spill som ikke utnyttes godt nok i disse instansene. I 2010 ble jeg også nominert til årets ildsjel på Gullstikka samt nominert til Ung Kulturpris i Nord-Trøndelag og jeg fikk Inspirasjonsprisen fra Snåsa Kommune og Sparebank 1. Har seks herlige barn, en kjempeherlig kjæreste og som jeg spiller spill sammen med. Kvalitetstid. Hva med deg?
Posts created 3424

8 thoughts on “Røyker du eller røyker foreldrene dine?

  1. Så flott at du har satt seg så strenge prinsipper. Jeg har selv vokst opp i MYE passiv røyk… Men begynte dessverre å røyke tidlig. Var storrøyker (30-40 om dagen) fra jeg var 16-22. Da ble jeg gravid med mitt første barn og sluttet på timen.
    Har vært litt av og på med røyk i årene etterpå, men er fest- og ferierøyker. Så hender det dog at ferien varer et par uker lenger. Røyker ikke nå, for har en 2 åring, og vil ikke lukte røyk når han koser med meg og ligger inntil meg og sover av og til.
    Og livet er jo SÅÅ mye deiligere uten røyk. MEN veldig godt med en røyk til en utepils i sola og.
    Mine barn skal aldri se meg påvirket av alkohol, DET er jeg fast bestemt på, og jeg har tatt med meg barn og reist fra steder om andre har tatt et glass vin for mye i sommersola. Men om de ser jeg drikker en juleøl eller et glass vin til maten, mener jeg det ikke er noe problem.

  2. Jeg røyker ikke selv, har aldri gjort det, og ingen planer om å gjøre det. Mine foreldre er røykere, og har vel alltid vært det, (Sett bortfra graviditeten) men det lukter egentlig minimalt med røyk i huset til at begge røyker inne. Det har de vel så og si alltid gjort uten om når vi var veldig veldig små da 🙂
    Jeg er bestemt på å aldri selv røyke, men det er opp til hver enkelt hva de gjør, har hatt en samboer som var røyker, men i begynnelsen av samboerskapet røyket han bare ute, etter hvert som han ble mer husvarm i leiligheten ble det røyking inne, dette liker jeg minnimalt, og i mitt hus/leilighet, så vil jeg helst ikke ha røyking inne, da pågrunn av at dette er MITT hjem, og ikke en hvilken som helst av vennene mine. De vennene mine som røyker tar hensyn til dette, noe jeg ser på som veldig positivt:)
    Når det kommer til Drikking, så har jeg vært på fest med foreldrene mine, noe som er ganske naturlig siden jeg har drukket siden jeg var 14 år gammel, og vært på danser sammen med dem. Men de drakk aldri og hadde aldri fest her hjemme så lenge vi var små, er blitt litt mer fleksibel når jeg og broren min er blitt over 18 begge to 🙂
    Jeg har ikke tatt skade av foreldre som drikker i mitt åsyn, men det er fordi de har vært streng på alkohol til vi var 18 år. Klart de viste jeg drakk når jeg var 14, å jeg kunne få en Cider/rusbrus med meg på fest. Men de var veldig flinke til å passe på å ikke være overstadig beruset. Tror det er derfor jeg sjelden drikker meg så full at jeg glemmer ting :)) Aldri fullere enn at jeg har kontroll 🙂
    Ha en fin dag! 🙂

  3. min far røyker, har vært vant til røyk siden jeg ble født, men jeg takler det dårlig, fordi jeg begynne å hoste av og til, jeg røyker ikke, jeg prøvde en gang på barneskolen, og ALDRI mer, jeg er i mot det nå, jeg verken røyker ikke, drikker ikke, snuser ikke, ingen sånne ting, jeg har en liten grunn til det at jeg ikke vil drikke, jeg er litt redd alt for fulle folk, pga en ting som skjedde tidligere i mitt liv! ( :
    – Torunn

  4. Jeg røyker, og har to små barn på hendholdsvis 1,5 og 2,5 år. Og jeg HATER det. Skulle så ønske jeg klarte å slutte.
    Nå røyker jeg ikke inne da. Men små øyne får med seg det meste.
    Jeg drikker aldri, og er imot å drikke sammen med sine barn. Om det så bare er et par glass vin er ikke det akseptabelt her i huset. Jeg er oppdratt til å ikke drikke i åsyn av sine barn, da mine foreldre heller aldri har gjort det.
    Jeg synes du har satt deg fine prinsipper:-)
    Jeg ser jo at du holder på med mye spill/konsoller og div. Jeg har en sønn på 2,5år som spiller wow… Siden jeg spiller selv:)
    Spiller dine barn også? Og har du noen spill og anbefale?

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top