Skolen favoriserer jenter?

Jeg leste en oppsiktsvekkende artikkel for en stund tilbake og der stod det at skolen favoriserer jenter. Dette kommer frem i en ny rapport fra Norsk Institutt for forskning om oppvekst, velferd og aldring (NOVA).

Denne rapporten sier at norske skoler faktisk liker jenter bedre enn gutter. Hvordan er det mulig? Er det fordi jentene er flinkere eller er det fordi guttene har en tendens til å bruke mer og ikke er like flinke til å holde kontakten med lærerne?

Ikke vet jeg, men dette tenkte jeg søren meg ikke på da jeg gikk på skolen. Følte nå at både gutter og jenter stilte likt. Mange mener også at jentene tenker med rasjonelt enn det vi gutter gjør og derfor løser jentene oppgavene enklere enn hva guttene ville ha gjort.

Andre mener at jentene får en større fordel på grunn at det er flere kvinner som er lærere i dag og dette gjør at jentene lettere kan favoriseres.

Hva tror du? Er det slik på skolen din at jentene blir favorisert eller føler du at det er bra likt mellom jenter og gutter?

Arrangerer en rekke spillevents for både små og store. I tillegg har jeg et mål om at skolene skal bli flinkere til å bruke spill i undervisningen. Det finnes mange gode og lærerike spill som ikke utnyttes godt nok i disse instansene. I 2010 ble jeg også nominert til årets ildsjel på Gullstikka samt nominert til Ung Kulturpris i Nord-Trøndelag og jeg fikk Inspirasjonsprisen fra Snåsa Kommune og Sparebank 1. Har seks herlige barn, en kjempeherlig kjæreste og som jeg spiller spill sammen med. Kvalitetstid. Hva med deg?
Posts created 3424

4 thoughts on “Skolen favoriserer jenter?

  1. Hehe guttene sier jo det, det kan jo hende for vi jenter er jo mere rolig og mere konsentrert enn guttene…Men jeg skal ikke si noe for jeg er ikke sikker…
    Bra blogg!

  2. Jeg har selv opplevd at skolen behandlet meg anderledes fordi jeg var jente, jeg og en venninne av meg slåss i gymgarderoben, og da mener jeg ikke lugging og kliping, men knyttneveslag, spark etc etc. Men takket være tre andre ble vi skilt fra hverandre, og en halvtime etter var lærerne innvolvert, vi fikk bare en dask på hånden, men sannheten er at vi skulle vært utvist, og hadde det vi vært to gutter, hadde vi nok blitt det, det fikk vi bevist en månde senere når to gutter røk i tottene på hverandre en måndes tid etterpå.
    MEN det var mannlige lærere som var der, siden det var det vi hadde mest av. Så at det er pga mange kvinner i systemet, det tviler jeg på. 🙂

  3. på barneskolen hadde vi både manlige og kvinnerlige lærere, men lærerne favoriserte alltid jentene. hvis vi gutter gjorde noe galt så var det liksom med vilje, men når jentene gjorde noe galt så var det et uhell. det var mest de manlige lærerne som behandlet oss ulikt.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top