Du blir lurt trill i rundt!

Dessverre er det mange som blir lurt trill i rundt. Facebook er et sosialt medie som har tatt verden med storm. Så og si alle har et eller annet forhold til Facebook om det er via jobben eller privat. Selv er jeg stor fan av Facebook og koser meg skikkelig med å komme i kontakt med nye og gamle venner eller familie for den saks skyld. Jeg skal vel kanskje innrømme at jeg ikke er den mest innbitte brukeren og vet om mange som kan sitte på timesvis på Facebook bare å chatte, besøke hverandres profiler, se bilder eller oppdatere sin egen profil.

At så mange mennesker bruker Facebook, har blant annet kjeltringer begynt å utnytte maksimalt. For her legges det ut linker på linker med både virus og torjanere uten av vi godtroende brukere ikke tenker noe over det. I dag kunne jeg på NA24.no lese at flere og flere går i baret for “Likejacking”. Det vil si linker som brukere trykker liker på og dermed enten havner inn på en nettside hvor man må opplyse sensitiv informasjon om seg selv eller rett og slett overfører et virus eller en trojaner inn på maskinen. Denne formen for “Likejacking” har blitt mer og mer utbredt og spesielt den siste måneden har dette eksplodert.

For vi brukere er så godtroende og tror ikke at noe er farlig, så viser det seg at den linken vi nettopp trykket på åpnet opp for spioner som nå i verste fall får tilgang til all sensitiv informasjon som ligger på maskinen din og da f.eks. passord m.m.

Har du tenkt over farene med å trykke på slike linker som f.eks. “Jeg er ikke frekk, bare full av fakta…”, “du har faktisk lov å starte samtalen du også…”, “vi har alle en venn med cum på buksa…”, “Når jenter viser liiitt kløft, blir de beskyldt for hor.e Men hvis gutter viser hele overkroppen bl…” pluss linker som starter med LOL – see the father chech his daughter up on webcam mf.l? Mange av disse linkene er ren og skjer virus eller trojanere som åpner PC-en din slik at de kan ta ut sensitive opplysninger. 

Er du skeptisk til slike linker eller tenker du rett og slett ikke på at disse kan være skadelige for PC-en din og deg osm person?



Arrangerer en rekke spillevents for både små og store. I tillegg har jeg et mål om at skolene skal bli flinkere til å bruke spill i undervisningen. Det finnes mange gode og lærerike spill som ikke utnyttes godt nok i disse instansene. I 2010 ble jeg også nominert til årets ildsjel på Gullstikka samt nominert til Ung Kulturpris i Nord-Trøndelag og jeg fikk Inspirasjonsprisen fra Snåsa Kommune og Sparebank 1. Har seks herlige barn, en kjempeherlig kjæreste og som jeg spiller spill sammen med. Kvalitetstid. Hva med deg?
Posts created 3424

7 thoughts on “Du blir lurt trill i rundt!

  1. huff, skumle saker.. Jeg er nok litt skeptisk til de derre “OMG you got to see this” osvosv, som du skreiv.. Men de likesene har jeg ikke tenkt særlig over faktisk :p
    -Andrea

  2. Jeg er helt oppgitt over hvordan folk klikker helt ukritisk på alt som dukker opp på facebook. Særlig når det gjelder voksne. Man skulle tro at de hadde litt omløp i hodet, men sånn som det ser ut, så er det visst ganske få som har akkurat det.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top