Er du forvirret – hvem har rett?

Er det noe som for tiden forvirrer meg så er det klimakrisen og det vi jordboere går mot. Forforleden dag kunne vi lese at havnivåene stiger mer enn det som har vært antydet tidligere og at dette vil få katastrofale følger for flere land i verden. Årsaken er at jorden stadig blir varmere og varmere. Dette er ikke godt nytt når det kommer til isen og isbreene som finnes på jorden.

Faktisk tror forskerne at isen kan forårsake at havet stiger med så mye som 1.6 meter og det er skjebnesvangert med tanke på landområder som ikke er høyere enn dette. Dessverre klarer vi ikke å bremse denne utviklingen slik vi burde og vi mennesker må innfinne oss med å tilpasse oss det som skjer.

En annen artikkel jeg leste forleden dag, så har forkserne funnet ut at solen stadig blir svakere og svakere. Dette har de funnet ut ved å se etter solflekkaktiviteter over en lengre periode og hvor solen stadig har mindre og mindre utbrudd. Akkurat nå skal vi normalt ligge i toppen av hvor det burde ha vært mange og kraftige utbrudd på solen samt masse solflekker, men det er langt færre flekker enn normalt og dette har vært trenden de siste årene..

Med at solen blir svakere, går vi altså mot kaldere tider og ikke utenkelig at vi er på full fart inn i en istid hvor jorden før eller senere vil bli dekket av is over store landområder. Om dette skjer, så må vi nordboere flytte til mer sørlige breddegrader. 

Med at jorden blir varmere og varmere, vil ikke da istiden blir stoppet opp slik at den ikke slår til? Dette er søren meg vanskelig å si og jeg skal ærlig innrømme å si at det er lett og bli forvirret over klimadebatten.

Jeg følger selvsagt med forskningen og erkjenner at vi går mot varmere tider selv om vi vil oppleve noen kalde vintre inn i mellom. Det kan gå mange tusen år før en evt. istid slår til og da kan det være andre katastrofer som slår ut menneskeheten enn en istid eller at vi dauer av varme på grunn av drivhuseffekten. 

Hva tror du på? Tror du vi mennesker kan gjøre noe for å bedre klimaet her på jorden eller er dette ting som skjer i en naturlig syklus hvor vi mennesker ikke har en sjanse til å stoppe?   

Arrangerer en rekke spillevents for både små og store. I tillegg har jeg et mål om at skolene skal bli flinkere til å bruke spill i undervisningen. Det finnes mange gode og lærerike spill som ikke utnyttes godt nok i disse instansene. I 2010 ble jeg også nominert til årets ildsjel på Gullstikka samt nominert til Ung Kulturpris i Nord-Trøndelag og jeg fikk Inspirasjonsprisen fra Snåsa Kommune og Sparebank 1. Har seks herlige barn, en kjempeherlig kjæreste og som jeg spiller spill sammen med. Kvalitetstid. Hva med deg?
Posts created 3424

One thought on “Er du forvirret – hvem har rett?

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top